Jump to content

Brekke inn løp


Guest solheimen

Recommended Posts

Starter en ny tråd om dette, så vi ikke ødelegger TRG tråden til sirKandal :wink:

 

Er det nødvendig og skyte inn løpet?

 

Fikk denne mailen fra de som har bygd nye rifla mi.

 

"The barrel break-in will already be done before the rifle is shipped."

 

Snakket med Lothar Walter fabrikken, svaret fra de var at kvaliteten på et løp skal være så god fra fabrikken, at det er ikke nødvendig med egen break-in procedure.

 

Er det noen som har andre formeninger om dette?

Eller er det av gammel vane det blir gjort fra den tiden kvaliteten fra fabrikkene ikke var like god?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort begge deler. Altså både innskutt med slangeolje og besvergelser, og bare pussa rent og skutt.

På VS'n med karbonløp, kjørte jeg ett strikt innskytingsregime, med ett skudd og puss til det var gått 15 skudd igjenom pipa, for så å pusse for hvert 5 skudd til det var gått 100 skudd igjenom. Det løpet mantler lite.

Sakoen jeg hadde i 375H&H kjøpte jeg brukt så den bare pussa jeg skikkelig ren, for så skyte av hjertens lyst.

Så hadde jeg en Rem SPS i 300winmag. Den ble kjøpt som en donor til ett prosjekt, så den gav jeg f i å skyte inn. Knalla og skjøt fra først tur på banen. Den mantla ut av h, og var ett slit og pusse.

På den siste 300'en min (Dolly) har jeg ett S&L løp. Jeg leste en tråd av Ignorant på SL, hvor han sa at innskytning ikke hadde noe for seg på "danskepiper" så der har jeg ikke gjort annet, enn å pusse skikkelig godt før første gangs skyting, og pusser godt etter hver økt. Nå har det vell gått hele 30 skudd igjenom pipa :oops: men det mantler ikke i hele tatt.

Konklusjonen min er at innskytning har noe for seg på rufsete piper, men på kvalitetspiper tror jeg vanlig god puss først, og så gode renholdsrutiner videre i løpets levetid, er god medisin. Uansett kan det jo ikke skade å ta det litt rolig i starten :D

Link to comment
Share on other sites

Men kan ikke alle være enige om følgende; Det skader hvertfall IKKE å gjør det :!:

 

Joda det er nok alle enige om, men for enkelte høres dette ut som en religion, og at om en ikke gjør det er løpet ødelagt.

Så det som er poenget med tråden er : er det nødvendig å bruke så mye tid og ressurser som enkelte hevder :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan bare se at på begge min remington med LW pipe har jeg "brekke" pipe.

 

Dem går utrolg godt og mantler lite.

 

På Husqvarna med shilen match løp, gjørt jeg ikke det. Den samler ikke (godt nok ) og mantler.

 

Ingen fasit

 

Min Konklusjon :- Det skade ikke og etter at man har brukte mer tid og penger til å bigger en flott rigg så noen timer på bane med pusse er godt investert.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann å god jul

 

Gratulerer ,med ny børse.

 

Jeg har dårlig erfaring med å ikke brekke inn løp, derfor har jeg vært nøye på de tre siste riflene mine. Første rifla jeg kjøpte ny var en sako 75, den brakk jeg ikke inn. Fikk ei børse som mantla med en gang, å helvete så mye pussing.

Så jeg mener å ha i gjenn før å brekke inn børsa, de andre børsene mine mantler ikke nevneværdig mye å er lette å få rene under pussing.

 

Hvem bygde børsa? Priser å Bilder :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...