Jump to content

ES på trening i fuglefjellet!


msyncron

Recommended Posts

Har nå vært et par turer ute med Es`n min...den er nå ca 6mnd. De første 2-3 turene ble det bare lek og spekulering og dykking i dokker. 2 dger siden fikk hun springe seg rett inn i en rypeflokk...så ut som iveren tok henne da. Samtidig har hun vært veldig kontaktsøkende, og bare delvis søkt som hun bør gjøre når hun blir eldre.

 

I dag kom hun inn i 2 fuglesituasjoner, og ble meget ivrig. Det så ut som det skjedde noe med henne, for plutselig ble søkene lengre, og hun var ikke så overivrig på å ta kontakt med meg så mye som før. Jeg synes det var positivt, og det virkelt som hun begynte å "jakte" mer....

 

Den ene flokken så jeg på rabben....ca 100m unna hunden. Hunden så ikke rypene, hun luktet de ikke heller. Før hun kom opp i siden og støkket 3 andre ryper...da bars det til, og hun luktet seg frem til rabben hvor hun markerte. Men ikke noen teng til stand eller annen oppførsel når hun kom nermere rypene...

 

Kommetarer til utvikling?

 

Jeg ga henne ikke noen kommentrer, la hun kun holde på å kose seg i goværet;)

Link to comment
Share on other sites

Høres moro ut det der:-)

Selv har jeg en støtende fuglehund, og i det miljøet er det mer vanlig å vente med å sette hundene i fuglesituasjoner til ALL dressur sitter 100%.

Det sparer eier for masse jobb med å å stoppe hunden i å dra etter, og rampe for mye.

Hundene har en iboende jaktlyst, så denne vil komme UANSETT når den settes i jaktsituasjoner senere.

 

Jeg har ingen stor peiling på stående hunder, men vil jo tro at dette kan være en ide her også..

Bare en tanke fra en som ikke forstår seg på dette....:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så farlig om den går etter noen ganger. Det at hunden ikke tar stand viser at den ikke har våknet helt... Det kommer snart, da vil søke også øke. Fortsett å tren grunn dressur hjemme!!! Hver dag! Bruk provokasjoner. Dra gjerne i parker det er duer eller ender :-) Forsøk å få spenningsnivået i hunden ned. la gjerne hunden ta stand på duene også, men ikke la den reise!!

Link to comment
Share on other sites

Standinnstinktet kommer etterhvert, det er ikke noe man kan lære en fuglehund. Husk på at man ikke kan forlange alt ut av en krabat på 6 mnd. Den er i en fin alder til høsten, så da skal du se det blir bra. Men den første høsten blir av og til mer trening en jakt. Vær bare tålmodig med hunden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tolmidig det skal jeg ivertfall være...

 

Hun er 1 år i juli, å jeg tenker trening på henne i sverige den 25.aug.

 

Når kan man felle fugl for henne? Når hun er stødig i stand, og reiser fugl?

 

 

Jeg tenkte å prøve henne mer på vinterrypene når været blir bra, og det blir mildere,, når rypene trykker bra. Da blir det enklere for henne og. i forhold til dressur så trenes det. Rekner med dere tenker på at når hun støkker fugl, så skal jeg signalisere sitt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...