Jump to content

Leite etter revehi? hvor?


joakim88

Recommended Posts

Da har det seg sånn at det ser ut som om reven har lagt om E18 ruta si gjennom der jeg jakter... hvilket egentlig er utrolig fint om jeg traff på reven til rett tid :)

Men jeg har prøvd og finne hiet, eller hiene som er i området.. det har vist seg å være vanskligere enn jeg trodde, for sporene går bare rundt omkring og det er vanskelig å følge det som ser ferskest ut når de krysser hverandre overalt.

 

Hva og hvor er en typisk plass å leite for å finne ett hi eller to ?

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du prøver på er eneste mulighet og gå spor så finner du hi etterhvert og så blir du i god form :D Dager hvor det har snødd på natta og det da blir snøvær/sterk vind (dritvær) kaller jeg det og da går oftest reven inn og da blir det ikke så langt og gå . Hi kan være hvor som helst men jordhi ligger ofte i litt hellinger , små hauger,steinrøyser,under gamle ubebodde hus, knoller med sandgrunn, ved elver/bekker ,men noen ganger på de underligste steder . Og de graver nye hi også for hvert år eller graver ut de gamle til 'hoteller' 15 til 20 ganger som har mange nettverk er de største jeg kjenner.

Har forresten skutt to i dag som benyttet beverhuler på to forskjellige plasser.

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanskje ikke så veldig langt unna der jeg leiter. For alt jeg vet, så har jeg gått rett forbi også, men jeg skal prøve å ta meg en leiteaksjon igjen i løpet av helgen, for en plass må det være i og med at det er så utrolig masse rev.. Og det hadde vært kult å ha litt peilig på hvor de/ den holder til.

Link to comment
Share on other sites

En revirhevdende flokk kan ha flere hi som benyttes på skift. Hiene kan ligge ganske tett inntil revirgrensene, og om det er tette bestander kan du finne to bebodde hi fra forskjellige revirer med en halv kilometers mellomrom (og sikkert tettere?).

Du kan jo henge en ulltråd som subber bakken foran åpningen på hiene du finner. Når du er på jakttur kan du se om siste trafikk gikk inn eller ut av hiet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok vanskelig å finne en fasit på det her. Men jeg har ett håp nå som jeg har funnet en del rundt på ett område.

Som sagt, så har den gravd ned rester av hjorteslakt og pisset på samme området.. så jeg håper på at det kan være noe i dette området , da ligger det nærmere enn jeg hadde kunne håpet på :)

Link to comment
Share on other sites

Har i år funnet to hi, gravd rett ned, midt ute på et par jorder, så de kan virkelig være hvor som helst :shock:

 

Fant det ene (da jeg falt ned i det :oops: ) da jeg løp etter en rev som løp inn i skogen etter å ha blitt skutt i skumringen... grov snerring nedi, så fikk det travelt med å komme meg opp igjen. Fant den påskutte reven død rett inne i buskaset og fikk lokket ut en valp av hullet 12 timer senere. Interessant opplevelse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har funnet mange revehi her jeg bor, mange er kun et resultat av at jeg er mye ute i skogen og virrer rundt. Går aldri på sti. En dag fulgte jeg gaupespor og da om jeg over revehi. Det var tydelig at gaupa var ute etter å ta reven. Dn hadde gått fra hi til hi og hadde sittet i snøen på oversikten av åpningen og ventet.

 

Hiene ligger ofte i bekkedrag hvor det er skråningen med litt løsere jord, men også midt i en granskog under en gammel rot, i en gammel potetkjeller osv. Noen hi er i bruk bare deler av året. Har et hi nærme huset her som er mye vann i om sommeren, men hele vinteren er det i bruk. Har skutt rev der som satt utenfor i måneskinn. Hadde viltkamera der noen uker og så to rev som fartet mye inn og ut. men det var også mange dager i slengen de ikke var innom.

 

Jeg la et åte rett ved hiet. Da flyttet de inn såpass permanent at jeg fikk tatt dem. I år er det nye dyr på plass.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag å gikk en runde der jeg trodde det kunne være ett hi i nærheten, men jeg tok feil :) Og det er en del rev her i området, faktisk utrolig masse. Men får leite litt videre, dukker vel plutselig opp. Hvordan er det å lete der de graver ned mat osv om vinteren? har kommet over spor der jeg har funnt bein og mat reset som er gravd ned, og senere plukket opp igjen som en snacks..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...