Jump to content

FAQ er best, ingen protest!


Palinder

Recommended Posts

Kan dere ikke være så snille og gjøre FAQ-trådene mer synlige, eller evt å opprette et nybegynnerkammer? PLEEEASE!

 

Det er så utrolig mye som gjøres om igjen og om igjen, uten at det hadde trengt å være slik. Ta for eksempel temaet kapping av løp for dempermontering. VANNVITTIG mange tråder omhandler dette, og ofte er innholdet bortimot identisk. Konsekvensen er gjerne at de som faktisk sitter på kunnskap ikke lenger gidder å skrive, fordi de har gjort det så utrolig mange ganger før.

 

I stedet blir det opp til andre, som ikke har nok kunnskap om emnet, å svare stakkaren som spurte, som best de kan. Så skriver de noe som ikke er helt rett, og så må noen andre korrigere dem...gjerne med et utsagn som heller ikke er helt rett, og så blir det nok en tråd med masse tull og fjas :wtf::thumbdown::yawn: .

 

Åh, det hadde vært deilig om vi kunne enes om for eksempel måten å omtale 308/30-06 i forhold til kapping av løp! Igjen og igjen og igjen og igjen skrives det "308 takler kapping bedre/308 mister ikke så mye fart som 30-06/308 passer bedre pga mer hurtigbrennende krutt/30-06 har får ikke brent opp kruttet i en kort pipe...osv. Og så kommer en fire-sju innlegg som korrigerer det hele til det som faktisk er presist, eller som forvirrer enda mer helt til en eller annen guru til slutt kommer med eksakt kunnskap.

 

Men vi kommer ikke til å enes, det vet jeg jo, siden vi ikke sitter i samme rom og ikke er pålogget til samme tid/leser det samme, men for en god tanke!. Og det er ikke umulig, hvis alle er enige om at god info ligger i linken på hovedsiden!

 

Kunne godt tenkt meg en STOR overskrift midt oppe på hovedsiden;VANLIGE SPØRSMÅL(ikke alle vet hva "FAQ" er for noe), som linker til for eksempel "Kapping av løp; en KORT artikkel med all den korrekte informasjonen. Klikk her før du spør!" Akkurat nå er det for øvrig så mange som spør om nettopp dette, da omtrent halve jegernorge driver og vurderer demper, at jeg strengt tatt gjerne hadde sett en egen heading like under "vanlige spørsmål" med bare dette temaet. Men det er vel neppe aktuelt.. Men vi trenger en kappeartikkel! En slik artikkel burde skrives av en av dem som alltid korrigerer ved slike kappeutsagn, og inneholde ting som: "det skjer ikke noe magisk ved ....cm for kaliber...." "Du brenner demperen mer/utsetter den for hardere påkjenning ved kortere løp. Velg en solid demper/sånn og sånn demper greier seg" "Du kan ikke forvente å få nok fart til å oppfylle kravet om så og så mange joule hvis du kapper 6,5x55 til så og så langt" osv.. Andre artikler som "Faktorer ved kjøp av kikkertsikte" finnes vel allerede på portalen. Linken burde da også gå til disse.

 

Hvorfor? Jo fordi det dreper interessen å svare på det samme om og om og om og om igjen, og det er kjedelig å lese det samme om og om igjen. Både spørsmål, svar og korrigeringer. En ting er tråder med "kan jeg kappe 30-06 til ....cm uten å miste presisjon?" i overskriften. Dem er det bare å la være å lese eller skrive litt i hvis man føler seg snill. Det som er verre er hvis en i utgangspunktet interessant tråd sporer av i sånn drøvtygging. Da mister jeg interessen for tråden. Det er synd. Jeg er i utgangspunktet alltid for å spørre hvis man lurer, men i slike tilfeller kunne det vært fint å skrive "klikk på linken på framsida og gruble ei mer!".

 

Andre forum har nybegynnerforum. Det burde vi også hatt! Nyttig som bare det! Ikke bare for folk som knapt har tatt i et våpen, men for alle! Alle er nybegynnere på noe, og da kunne man bruke det forumet. Jeg bruker det masse på for eksempel http://www.fluefiskesiden.no/forum/, og jeg tror jeg kommer til å bruke det her også. Jeg kan litt om en del, men det er mye jeg nesten ikke vet noe om... Nå kan det faktisk hende at vi allerede har noe sånt, men når jeg, som er inne på kammeret hver eneste dag, og leser mye mer enn det som strengt tatt er sunt :roll: , ikke vet det, så er de rett og slett ikke synlige nok.

 

Prioriter å gjøre FAQtrådene synlige, eller lag noe slags nybegynnerkammer. Det hadde vært godt for en værsyk trønder.

 

Hmm. Hvor gammel må man være for å melde seg inn i GGG tro? Holder det med like over 30...?

Link to comment
Share on other sites

Det du tar opp her har vært en kjernetanke lenge, å gjøre den gode informasjonen lett tilgjengelig. Problemet er at ingen gidder å ta seg jobben med å gå igjennom flere tusen poster for å finne de punktene som må være med i en sånn FAQ. Men om noen tar på seg den jobben, så skal vi i drift sørge for at postene blir plassert lett synlige.

Forslaget om et nybegynnerkammer er notert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...