Jump to content

Valg av hagle og prisklasse


jtkno

Recommended Posts

Jeg er ganske fersk i gamet når det gjelder jakt, men ønsker min egen hagle og vurder hvertfall å kjøpe en o/u.

Har sett litt i forskjellige nettbutikker /forum og vet jeg ikke helt hvilken prisklasse jeg skal legge meg i (les over eller under 10000).

 

Skal man kjøpe en litt billigere i starten og så selge og kjøpe ny etterhvert? Eller ser man på det som en investering i ett verktøy som kommer til å overleve meg...

Ser også at noen foretrekker hagler under 3 kg og andre over 3 kg og da mer eller mindre rekyl.

 

Har hvertfall sett litt på: Lanber Gyttorp eller en Beretta S686 Silver Pigeon I for eksempel.

 

Det er jo mange andre valg også så kom gjerne med litt innspill og erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med Silma Finnskogen lux 12/89 O/U?

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 89-1060680

Jeg har forelska meg ganske i den hagla der. Nydelig stokk og silma finnskogen skal visstnok være bra hagler.

 

Tror den er å få i 12/76 også :D

Om noen har noe innspill om den Silma'n kom gjerne med det da denne hagla står høyt på lista mi når jeg skal ha ny nå :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har pengene, så hør på Jeger93 og dine egne betrakninger om investering i et verktøy.

 

Normal vei er å kjøpe noe billig, lære noen år for så å gå gradene. Hovedbegrunnelsen later til å være økonomi. Personlig tviler jeg på at det gjør deg til en bedre skytter eller jeger - bortsett fra at vi alle lærer best av egne tabber - men i lengden koster det vel mer å kjøpe tre-fire hagler...

 

Vekt. Hvis du får tak i noe som ligger rundt (+/- 10% ) 3 kg og ligger godt i dine armer (balanse), takk pent og ikke se deg tilbake. Hvis den føles for tung å gå med, så er armhevninger billigere og bedre i lengden enn skummelt mange margarin-hagler.

 

Unntaket er selvsagt om du er interessert i våpen som mekanikk - da er det bare å kjøpe billig og kose seg (det er ikke negativt ment, men mer en presisjon om at det er forskjellige interesser og vektlegginger - har selv en meget billig Winchester 1400 (heretter Winifred), og er av den oppfatning at det er noe eget med å lete etter deler i lyngen og skru med Letterman i rypefjellet).

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Takker for tilbakemeldinger! :) jeg er nok ikke den som synes "det er noe eget med å lete etter deler i lyngen og skru med Letterman i rypefjellet" ;) hehe

Liker heller å vente på at kaffen skal trekke seg ferdig :) og jeg begynner vel å innse at kvalitet koster litt ekstra.

PS: Har allerede begynt med armhevinger :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...