Jump to content

Hvaltann


heg

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe Hvaltann eller deler av hvaltann til knivlaging.

Noen som har erfaringer med hvaltann? Har bare brukt vanlig gevir til nå.

Hvordan er det å jobbe med? Massiv eller porøs?

Og hvordan er elfenbein? har det noen lignende egenskaper?

Link to comment
Share on other sites

En slektning av meg har fått noen hvaltenner av meg for laging av knivskaft. Det ble riktig så bra , har fått noen slike kniver av han. Han har også fått kjevebein av hval , noe som ifølge han er like hardt som selve tennene. Jeg har ikke tenner nå men kjevebein har jeg.

Link to comment
Share on other sites

Børge Botnen i Verdal, mob: 902 07 408

Han har vel både kjeve og tenner.

 

Har laget litt i hvaltann http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=14159&p=155349&hilit=hvaltannkniv#p155349

og glansen blir upåklagelig. Resten av tennene trenger jeg sjøl :D

Viktig ved bearbeiding/polering av hvaltenner at du aldri kjører for varmt, da har de en lei tendens til å sprekke.

 

Har laget en vesentlig mengde med kniver i elghorn og kan ikke klage på glansen der heller,

men det avgjørende er hvor finkornet papir du bruker og sluttpoleringa.

Har jo selvfølgelig noe å si kvaliteten på elghorna også. Nytter ikke med elghorn som har hengt på veggen ute i sol og regn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

Jeg har lenge tenkt å starte med å lage kniver, dette er nå realitet og i løpet av vinteren har jeg gått kurs og jeg har laget 7-8 kniver og sydd slirer . Jeg har nå fått tak i 2 bra store hvaltenner som er tenkt brukt til holker og avslutning , evt . til innlegg , spørsmålet er hvordan jeg kapper for å få utnytte hvaltennene best mulig . Jeg takker også for inspirasjon og lærdom jeg har tilegnet meg inne på dette forum .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...