Jump to content

Hvordan få hunden til å få stålos ved hi?


charging hippo

Recommended Posts

Skal ikke gi deg noen gode råd om hvordan du skal få hunden til å lose på hiet. eneste jeg kan si er at du kan få 20 lospoeng hvis den loser ved hiet og du greier og dokumentere det. så får å full pott på prøven så er det bare til å slippe igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på tynn is men er dreverne avlet for å "stå for berg" som det heter? Dette er i så fall veldig individpreget kanskje?

 

Har selv en støver og den loser i treet hvis pusen sitter fast der, men dette er ingen gjennomsnitt for min hund, den er ung og uerfaren så det er kun når han ser at pusen fysisk klatrer opp at den holder stand. Videre har jeg hatt ca 8-10 reveloser som har endt i steinura uten los, han skjønner ikke at den kryper inn? En mulighet for å få den til å skjønne at reven er i hiet er å bruke en hihund, koble hunden og gå bak og spore etter hihunden for når den gyver løs inni hiet skjønner den nok fort at det er der den må lete.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som hjelper er å skyte rev ved hiet ved hjelp av hihund , og samtidig la støveren være med på det slik at den ser hva som skjer. Himarkering og rovviltskarphet henger ofte tett sammen , dvs har du en støver som er rovviltskarp så er det lettere å lære hunden himarkering.

 

Nå er det ikke mange støvere som loser standlos ved hiet , men det trenger de da heller ikke for å markere hiene. Min støver markerer hi , det lengste hun var vært ved et hi er ca 1,5 timer før jeg kom frem. Om mikkel ligger grunt eller i en grunn steinur så markerer hun med los , men ofte driver hun bare og graver og piper ved hiet.

 

Jeg bruker å ta med støverne mine på minkjakt for å lære de at viltet ikke nødvendigvis er tapt om det er under bakken , og for å få flest mulig jakttilfeller på rovdyr med de. På revejakt så hjelper det på å la støveren være med når hihunden får ut reven , selv om det ikke er ideelt pga støy osv.

 

Men en ting ser jeg har hjulpet betraktelig. Og det er bruk av GPS peiler , for da FINNER du hunden fortest mulig om den markerer hi. Da vet hunden også at den kan bare fortsette å markere så kommer far etterhvert.

 

Men dette i kombinasjon med å utnytte enhver mulighet til å trene hunden i himarkering , det være seg på røyskatt , mink , rev eller lignende. For ting tar som regel tid , enkelte hunder tar det fort mens andre trenger tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...