Jump to content

Ammo til gaupejakt?


baikalgutten

Recommended Posts

Hei hvilke amo vi dere anbefale til en Brno kompi i 12/70 7x57r til gaupejakta.

Av haglepatoner har jeg 36 gr bb bismut og 8mm buckshot som jeg tenker og bruke. til rifle løpet har jeg 120 grs v-max kuler som jeg tenker å lade til rev, men er det også noe til gaupe ? har også s&b blyspiss.

Blir første gang jeg er med på gaupejakt så alle råd motas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Drit i Buckshot-patronene. Vismut BB er ok. 120 grains V-Max er garantert effektivt nok, men vil garantert gi store skader på pels. Men det vil forsåvidt S&B-blyspiss også... Allikevel har jeg mest trua på en tyngre konvensjonell kule på gaupe (selv S&B) enn en Varmintkule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd div 6,5mm kuler på katta , også v-max. den nærmeste ble skutt på 8 meter rett bak bogen. det ble et lite inngangshull og ikke hull på baksida i det hele tatt! Dette var 140 grains kuler som var ladet til 900 m/sek i utgang. Ei anna gaupe fikk kula inn ved bakerste ribbein på ca 20 meters avstand, ingen utgang da heller. Felles for begge de to var "instant death" :). treffer man derimot hals/hode kan det såklart bli stygt... Har også prøvd nosler og andre liknende kuler på gaupe med ganske store skader på skinnet på baksida... det blir kuler med rød spiss i kammeret i år også!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...