Jump to content

Hvem forhandler Springfield for tiden ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Tror ikke det spiller så stor rolle hva vi mener, for har du bestemt deg for 1911 Springfield så kjøper du det uansett. Det kommer aldri frem i slike spørsmål hva ambisjoner man har og om du er villig til å kjøpe det som er konkuransemessigt snusfornuftigt, eller om du kjøper noe som bare funker og som du har bestemt deg

for å like.

 

Men tar vi den snusfornuftige siden for felt bruk så kan man jo nevne:

- Fordel med 6" løp.

- Fordel med justerbare sikter.

 

Typisk: Pardini GT9, Sig X-six, STI Targetmaster, STI Trojan, o.s.v

 

Ingen av dem du nevner har dette, og den siste er jo grusom med en beavertail som graver

seg ned i skinnet mellom tommel og pekefinger.

 

Men skal du ha en mere klassisk 5" som du henviser til, så kan man jo velge hva som helst, men

ville likevel satset på justerbare sikter.

- Para 18.9 er en god kandidat

- STI Edge, STI Trojan, STI Eagle, etc, etc

- Sig X-Five

- CZ

- o.s.v, o.s.v

 

Men....du må fortelle hvor du vil legge lista og om det er konkuranse, kost eller andre ting som skal vere førende.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har man følgende kriterier:

 

parkerisert, eller lignende utseende.

God å skyte med

skyter kurante grupperinger

skal brukes til konkurranse / koseskyting

ikke plast/polymervåpen pga allergi.

single stack magasin

faste eller justerbare sikter

enkelt å få tak i deler

kan ha sikringsfløy på begge sider

fungerende grepsikring ( jeg er litt skeptisk til den "knotten" på grepsikringa som enkelte modeller har, pga at jeg har skutt med en 1911 klone i 9mm som hadde det, var ikke noe behagelig å få stempla den langt inn i handbaken)

økonomisk forsvarlig, dvs tilgjengelig pent brukt.

made in the U.S of Arms.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en Springfield P9 (CZ75/Tanfoglio klone) Mener selv at denne er god å skyte med og skyter helt kurrante grupper, vet ikke om noen som forhandler Springfield i Norge, men kan være en ide å sjekke forskjellige bruktmarkeder for ''skatter'' som kan dukke opp!

 

Men selv om dette er en helt OK pistol å skyte med så ville jeg heller gått for en Pardini eller Sig.-Sauer dersom jeg skulle kjøpt en ny militær/grovpistol da disse etter min mening er i en klasse for seg selv!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Å ja, det er et stort savn.

For min del er jeg mer trukket mot G.I. modellen. Nesten alt som leveres nå er "full pakke" modeller. Vel og bra, men jeg blir litt matlei. Vel, det går nok over.

 

Nå er det vel ingen som har vunnet nm mil felt med en .45 i det siste, eller tar jeg feil.

.45 i en 1911 for all del, men man behøver ikke være så rettroende. 9mm funker utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...