Jump to content

BAIKAL IJ94 VS. Baikal IZH 94 Taiga - Hva er forskjellen?


Jml

Recommended Posts

IJ 94 VS ? Hvordan ser den ut,sett bilde av den? Foruten den "norske" Baikalkombien som blei bygd hos Gresvig,så erdet en modell som heter Sever. Den er noe spesiell,fortreet går rundt hele pipesystemet som på en gammel banerifle,så er det den nyeste modellen med frittliggende piper som heter izh,og ei litt eldre,men lettere og penere som heter nx94. Halvlodde piper og mindre klumpete. det er dom jeg kjenner til. Noen som vet om flere utgaver av russisk kombi? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rent språklig er både IJ og IZH transkripsjoner av bokstavene ИЖ som står for byen Izhevsk / Ijevsk (Ижевск).

 

Hmm. Nice to know!

Det er denne betegnelsen som står under på låsekassa på min Baikalkombi.

Den er fra 90-tallet, har lodda piper og lang avstand mellom de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen forskjell IJ og IZH? Om en skriver det ene eller andre dukker det opp både kombier og dobbelrifle,den som kalles express :forvirra: . Jepp,samme som med haglene fra Sovjet,noen IJ og IZH der også. Egentlig fasinerende våpen,grovgjort,går fint og gjør nytta som våpen fullt ut. Må bare til litt finpuss på noen eksemplarer,solide også. :shock: Er det ingen klubb for disse?

Link to comment
Share on other sites

Nei egentli ikke.. Fant ikke ut noe på nett, men har ikke brukt så veeeldig mye energi på det heller må jeg nevne. Har egentli konkludert med at det er samme våpenet, men med annet material i skjefting - ut ifra det man ser på bilder. Men som nevnt tidligere - her er jeg på totalt ukjent territorie!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Husker at noen år siden kammeret.no var også lest gjennom google translator :) dette går så fint når man er interesert i saken :) motivasjon er alt. :oops: Kan også hjelpe med oversetelse eller komentarer til bildene fra den storeste russisk forum. Hvis noen trenger hjelp send pm eller skrev her.

Bare at alle førstor min tolkning :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Barn med mange navn..

IZH-94 eller MP-94 Kombi med Hagle over rifle under

Noen ganger med navnet Taiga hengt på.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ko ... em-1049580

 

MP-94 Express er en O/U variant med rifle i begge løp

MP-94 Sever er en O/U variant med hagle under og rifle over

 

http://imzcorp.com/en/company/open/63.html

 

Våpenet har fått mye lovord og mye pepper.

Spørs hvem du snakker med.

Kanskje ikke noe for de kresne og de med penger nok.

Men for en som ikke vil bruke så veldig mye penger på børsa er det greit nok.

Og litt lettere å akseptere riper og skader som kommer når børsa er i bruk og ikke ligger i fløyelsforet kasse.

Første ripa alltid værst.. også med en IZH-94

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...