Jump to content

Våpennummer til luftpistol 5.5?


Jaukim

Recommended Posts

Hei

 

Har skaffet meg en crosman 2240 som jeg kjøpte på game-on, jeg sendte inn søknaden og fikk pistolen for ca en uke siden.

I dag fikk jeg en tlf fra ei på politikammeret som skulle skrive ut våpenkortet, hun sa med streng stemme at det ikke stod oppført våpennr eller hvor jeg hadde kjøpt luftvåpenet.

Jeg var ikke hjemme akkurat da så hun sa jeg måtte ringe tilbake i morgen.

Jeg har funnet "våpennr" på pistolen, men siden jeg mest sannsynlig en gang til å customnize pistolen, og vist jeg en gang skulle skifte delen med våpennr på hva da?

 

Men det jeg lurer på er om det virkelig er så strengt med luftvåpen? skal det behandlest på samme måte som "vanlige" våpen? :forvirra:

Loven rundt kjøp av luftvåpen med 5.5mm og høyere er veldig utydelig synest jeg, før jeg sendte inn søknad så spørde jeg det lokale politihuset,

men de hadde ikke peiling og begynte til og med å spørre om hva jeg skulle med 5.5mm, og jeg prøvde etter beste emne å forklare på best muglig måte hva jeg skulle med det :trist: .

Har også lest noen plasser at man for kjøpt 5.5+ vist man har våpenkort fra før (ikke noe søknad) så er veldig forvirret rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Oppgi det serienummeret som er på pistolen.

Det er ikke nødvendig å forklare hva du skal bruke den til, men dersom de maser høl i hue på deg kan du sette øvelse/trening. Man skal i utgangspunktet ikke få kjøpt regpliktige luftvåpen selv om man har våpenkort fra før, men selger vet uansett at "søknaden" går igjennom.

Modd i vei og skyt på blink.

Link to comment
Share on other sites

sitat er klipt ut fra wasteland.no

 

 

For å eie dette våpenet må du gå til nærmeste politi/lennsman kontor og få en tillatelse til å eie 5,5mm (.22mm) kaliber luftvåpen. Du må være over 18 år og politiet kan ikke nekte deg slik tillatelse uten spesielle grunner (som omhandler din vandel og personlige egenskaper). For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere.

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

takk skal dere ha!

 

Ringte til ho som skulle ha tak i "våpennr" eller serienr på pistolen og fikk ordnet dette.

på søknaden skreiv eg at luftvåpenet skulle brukest til Blink/øving, var ingen problem å få innvilget søknaden,

det var før jeg leverte inn søknaden, når jeg spurde de som var i skranken på det lokale politihuset om hva jeg skulle gjøre, at de lurte på hvorfor jeg akkurat skulle ha 5.5mm.

 

Har fått testet luftpistolen her en dag og er veldig fornøyd! :D eneste å utsette må være siktene og avtrekket, men alt kan vel moddest på denne pistolen :)

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket kan du lette superenkelt.

Tar du av høyre skjefteplate ser du en fjær.

Den vipper du ut og kapper et par tre vindinger, strekker den litt ut igjen

og vips er den lett og fin. Eventuellt kan du også skifte ut fjæren med en som er litt

lettere/mykere. Tar du for mye kan du risikere at den fyrer av bare du hoster....

 

Hva sloags mods tenker du ellers på?

Hardere hammerfjær ( tar tre minutter å skifte) gjør at den blir kraftigere.

Mange skifter til 2250 løp og andre sikter, breech og skjefteplater i tre.

Link to comment
Share on other sites

Min har klippet fjær slik Gullwingen sier (var han som klipte den også) Min 2240 har lett og fint avtrekk.

 

For blinkskyting på 10-15 meter trenger man ikke mere futt. Men skal man strekke holdene og ha mer kraft så kan må jo modde hammerfjæra/kjøpe en kraftigere en. Men da blir co patronene fort tomme, og det smeller mye. Jeg bruker en demper fra ALM på min. Kjøpte overgang fra England som tres inn på løpet. Funker fint som snus. og det sier plopp, ikke PLÆÆFFF :D

 

DSC_0088.jpg

2240ogwt.jpg

DSC_0007.jpg

Link to comment
Share on other sites

takk for tipset om avtrekket, skal prøve det ut :D

 

Jeg tenkte at jeg skulle skifte ut messing sluttstykket? med et i stål, tenker også på å skaffe et lengre løp og rødpunktsikte.

Vil også ha skjefteplater i tre!

Er også fristende å gjøre den kraftigere, men hvor mye skudd får man da ca ut fra en co2 patron?

 

er det noen norske sider som har deler til 2240? eller må man bestille fra utlandet?

Hvilke sider bestiller dere fra?? :mrgreen:

 

veldig fin pistol D52 !! :)

Link to comment
Share on other sites

Søk på google etter Crosman 2240 custom parts.

Sjekk at firmaet leverer til Norge og at du kan betale med Mastercard eller VISA.

 

Skifter du hammerfjær til det hardeste og lengste du klarer kan du ikke regne med å få

særlig mer enn 12-18 flate skudd. Det fås kjøpt justerbare endestykker som strammer/slakker

hammerfjæra, men det ser bare litt teit ut. Hadde en slik selv med 2250 løp.

 

Rødpunkt kan være ok, men dropp Jula sin utgave, den er ikke verd femti øre.

Du trenger spesielle kikkertmontasjer til Crosman, du ser de f.eks på denne siden vil jeg tro

http://www.sdcustomdesign.com/parts.htm#silencers

Link to comment
Share on other sites

takker for svar, link og gode tips!

 

Det første jeg kommer til å skife ut tror jeg blir løpet, så bolten, og evt hardere hammerfjær.

er usikker om jeg skal ha rødpunktsike eller fiberoptisk,

 

 

Slik vil jeg at den skal se ut! (bare ikke kikkertsikte, men omtrent like langt løp)

 

126933610.PvPBp8RW.Crosman2040modOPT.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe bilde.

 

Men ser for meg et langt løp ja. Skjønner ikke vitsen med lange løp på luftpistol. Da kan man jo helle kjøpe seg et gevær da :) Og de blir jo helsikes framtunge :)

 

dvs, jeg skjønner vitsen med et langt løp, men det ser jo utrolig teit ut :)

 

Det er en grunn til at det er en pistol og ikke et gevær i utgangspunktet. Denne ombyggingen av 2240 er litt fjasete til tider. Synes nå jeg da. Men hedigvis gjør man jo som man vil, så kjøra på :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel omtrent slik løp jeg hadde på den ene min ja.

Med modda hammerfjær, ny ladebolt (dytter kula litt lenger inn) annen breech og litt annet.

Hadde vanlige triste grepsplater.

Du får også Truglosikter som faktisk er endel bedre enn originalsiktene, jeg har montert et slik

Truglo framsikte. Har forsøkt med en rimelig rødpunkt, men herregud for noe drit.

Du treffer faktisk brukbart med åpne sikter også dersom du trener litt, men den er i overkant

kraftig til papirskyting på kort hold, den vil vippe endel, mye gass som skal ut.

Man får vel kompensator til de også, men strengt tatt kan man lage en selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...