Jump to content

Shibavalp ønskes. (Kito er da kommet i hus)


kimjorgen

Recommended Posts

Høres bra ut. Tenker vi venter et par/tre uker med å dra ned. Det ligner vel ikke mye på hunder enda, iom at de er 4 dager gamle :)

 

Litt tungvint å reise helt til Bergen, men vi tar det som en helgatur, det ble jo ikke noe værre etter at Christen sa han hadde en leilighet i Sentrum som vi kunne låne den helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, der ser du allerede nivået av oppfølging :wink:

Hvis du gir et ord når du kommer så kan du få hilse på min firbente jaktkompis også når du først er på disse kanter.

Her ser du ham i sitt rette element.

MatsujirouGoAvE.jpg

(Mitt bilde, linket inn fra raseregisteret)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker ham som båndhund etter hjort og trener ham på ettersøk. Har ikke hatt ham oppe til prøve ennå, men han viser svær gode takter. Shibaene har et utrolig iboende jaktinstinkt, utfordringen ligger i å få dem til å holde konsentrasjonen på ett spor, men det er på ingen måte uoverkommelig. Har også tenkt å prøve ham etter rådyr.

Og så er han en utrolig trivelig turkompis og familiemedlem :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har vi vært i Bergen å fått hilst på nye hunder og folk.

På det meste var det 12 hunder i huset til Cristen og Jorunn når vi var der. Utrolig nok var det nesten ikke en lyd ifra hundene (bortsett fra når de lekte seg, da var det litt rabalder) :)

Det var også to damer på besøk når vi kom dit, de hadde med seg hver sin hund, så forhåpentligvis blir det flere valper om 9 uker.

 

Vi fikk og hilst på "Highpower" og "Steelhead", som kom seg en tur på kaffe. Iku som også kommer ifra Enerhaugen var også med :)

 

Legger ved noen bilder jeg tok :)

DSCF1189.jpg

DSCF1194.jpg

DSCF1227.jpg

DSCF1188.jpg

DSCF1199.jpg

DSCF1204.jpg

DSCF1205.jpg

DSCF1207.jpg

DSCF1216.jpg

DSCF1218.jpg

DSCF1220.jpg

DSCF1226.jpg

DSCF1232.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har vi endelig fått hjem Kito, navnet var bestemt på forhånd. Litt sånn tilfeldig ble det foreslått det, KIm, TOne = Kito.

 

Vi er på tredje døgnet nå, det er mye fart og spenning innimellom sovinga og tissinga. Han har tisset inne noen få ganger, på et teppe som er veeldig godt og mykt å bruke som do.

 

Det var litt snakk om en klausul oppdretter hadde vedrørende vedlagsfri rett til paring med hunden, grunnen til at jeg ikke hadde hørt noe om det av oppdretteren, var antageligvis at han hadde gått bort ifra det. Det eneste som var påført kontrakten, var at han ønsket førsterett på å kjøpe tilbake hunden om vi ikke kunne ha han lengre.

 

På vei hjem fra oppdretter, først kjørte vi litt buss

IMG489.jpg

 

Etter bussen, så kjørte vi fly

IMG492.jpg

 

Teppet er veldig godt, til både soving og tissing.

IMG498.jpg

 

Bilkjøring har jeg også prøvd, det går ganske greit

IMG501.jpg

 

Om natta er man flink gutt å sover 7/8timer i strekk. Noe som passer mine eiere utmerket.

IMG506.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny hund..... Håper du får en stuerein versjon av den......

 

Jo takk :)

 

Å få den stuerein bør gå greit, de første to dagene ble det noen få skvetter på teppet inne. De siste 4 dagene har alt av toalettbesøk foregått ute, han legger seg ved gangen og pistrer, så går vi ut og tisser. Enkelt og greit :)

Link to comment
Share on other sites

Da har vi hatt tassen en uke. Det går stort sett greit, med unntak av noen småting. (Han er jo kun en "baby" enda, så alt for meget kan man vel ikke forvente)

 

En merkelig ting jeg stusser litt på et at han plutselig kan hyle så høyt han kan, samtidigt som han løper/snurrer og biter seg bak på foten. Dette skjer ca 1 gang i døgnet. Voksesmerter?

Han går/løper normalt, viser ingen tegn til noe ubehag om vi tar på nevnte fot.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig valp! Og den virker utrolig trygg og rolig. At valper biter labber/hale, er gjerne et tegn på stress. Men hvis det skjer såpass skjelden som èn gang i døgnet, så er dette neppe årsaken i dette tilfellet, så jeg vet ikke hva det kan skyldes. Ut ifra bildene, så virker det som et avslappet individ, det gjør det mye enklere i månedene kommer.

 

Lykke til med valpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Søt hund. Men hvordan er det med disse på jakt? Sjekket opp for et par år siden, og da var det ingen oppdrettere som hadde jaktgener på disse. Ser jo selvfølgelig at de kan trenes opp, de har tross alt en nese. Men hvorfor ikke bare skaffe seg skikkelig jakthund med en gang? Hva kan disse som ikke jaktrasene kan bedre??

Link to comment
Share on other sites

@Skruffen: Jeg vil si rasen er sterkt misoppfattet i Norge, da altfor mange ser på densom en selskaps- og utstillingshund. Men den har ekstremt sterkt iboende jaktinstinkt. En oppdretter jeg har diskutert dette med tilskriver det at den er en helt naturlig rase som er genetisk dokumentert tilbake til istiden, den har jaktinstinktet til en villhund. Hans karakteristikk var at du skal være ekstremt uheldig med en shiba hvis du ikke får den til å bli en god jakthund.

Og erfaringen med min er at den har går rett på både blodspor og ferskspor som den største selvfølge, holder sporet og gir tydelige signaler. Dette har den gjort fra første forsøk, begrensningen ligger i min mangelfulle erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Pr. idag er det meg bekjent ingen som avler målrettet for jakt i denne rasen. Da vi skaffet oss hund var målsetningen først at den skulle være et familiemedlem og deretter at den skulle ha potensiale for å brukes på jakt. Den har vært full klaff på begge kriterier.

Den eneste ressursen jeg vet om for dokumentasjon av jaktegenskapene er at raseklubben har en online oversikt over godkjente ettersøkshunder.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valp :)

Hvis du skal gå blodsporkurs anbefaler jeg deg å kontakte Selbu trekk og brukshund klubb.. Tror faktisk at han som holder kurset har en shiba eller to også ;)

 

 

Takk for det :)

Skal undersøke med Selbu trekk og brukshund klubb. Noe blodspor må det iallefall bli etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Nydelig valp! Og den virker utrolig trygg og rolig. At valper biter labber/hale, er gjerne et tegn på stress. Men hvis det skjer såpass skjelden som èn gang i døgnet, så er dette neppe årsaken i dette tilfellet, så jeg vet ikke hva det kan skyldes. Ut ifra bildene, så virker det som et avslappet individ, det gjør det mye enklere i månedene kommer.

 

Lykke til med valpen! :D

 

Jo, han er ikke så verst serru :) Han viser ingen tegn til ubehag eller smerte om jeg tar i bakfoten/potene, så satser på at det ikke er noe som plager han, han har også hatt to helseundersøkelser, og der skal alt være normalt ifølge begge undersøkelsene.

 

Ja jo, han er avslappet når han sover :lol: Det er en grunn til at det er mest sovebilder, det er omtrent kun da han står iro :)

Han er jo bare 9 uker gammel, så satser på at det blir en rolig og avbalansert hund etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men da står jeg fortsatt igjen med hvorfor man ikke velger seg en jakthund med en gang?

Jeg ser ihvertfall mye på foreldre, tildels besteforeldre når jeg skal kjøpe meg ny hund. Er dette mulig på disse? Eller må man satse på at den "har det"?

 

 

Tja, en jakthund, hva definerer en "jakthund"?

I et par år har jeg tenkt på å skaffe hund. Valget har vært imellom shibaen og et par andre raser.

Ut ifra hva jeg har hørt/lest, har shibaen gode potensialer for å oppfylle mine "ønsker" i en hund. Klovvilt i band og ettersøk.

Det hjelper også at det er den desidert fineste hunden i sitt slag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En jakthund er en hund som brukes til jakt. Jakt + Hund = Jakthund.

 

Men når du skulle velge, hvilke andre raser var det snakk om? Dersom du ønsket en søt familiehund, så forstår jeg valget ditt. Men dersom den skal brukes til jakt, så vet jeg om en del andre raser å velge mellom. Men selvfølgelig, jeg vet ikke hvilke kriterier du hadde.

 

En kan selvfølgelig velge en hund med potensiale til jakt. Eller velge en som er avlet til jakt.

For min del er utsene på hunden lavt på prioriteringslisten da de fleste hunder er fine i mine øyne så lenge de er brukenes til noe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har gutten blitt tre måneder gammel.

 

Her er vi ute i jaktterrenget en tur å leker oss i snøen

IMG597.jpg

 

Tenkte etterhvert å begynne å prøve litt ferskspor/blodspor. Hadde tenkt å prøve han på rådyr/hjort/elg.

Der jeg jakter er det veldig mye rådyrspor, så det hadde vært lett å finne noen ferskspor og prøvd å gått litt. Men har hørt snakk om at det kan være bedre å starte med elgspor, iom rådyr er nokså "lett" å spore. Stemmer det?

 

Eller er det bedre å starte med blodspor?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...