Jump to content

Svært hypotetisk spørsmål: Hagle på elektronisk skive?


Fourten

Recommended Posts

Følgende spørsmål er svært hypotetisk, men har også en seriøs side ved seg.

 

Hva skjer om man skyter med hagle på en elektronisk skive?

 

Eller, hvor mange treff pr tidsenhet kan en elektronisk skive registrere? Grunnen til et slikt dustespørsmål er tanken om å kunne skyte med hagle på en elektronisk skive, og få opp på skjermen data om antall hagl og hvor jevnt de treffer. Dette kan man også få til på gråpapir. Men hvis dataene fra elektronikken også vet når haglene treffer vil man kunne lage en 3D-modell av hele svermen. Altså man har et komplett bilde av hvordan svermen er strekt ut og tettheten av hagl over lengden av svermen. Tenk så nyttig når man skal evaluere nye patroner, choke-kombinasjoner og ikke minst hvilke hold det er forsvarlig å skyte på.

Og her kommer oppfinnelse nr. 2: For å vite hvilke hold som er forsvarlige å skyte er man jo også avhengig av å vite energien i hvert enkelt hagl. Om man skyter på en plate med en mosaikk av lastceller, (Som selvsagt er tilpasset formålet) vil hvert enkelt hagl gi et utslag som kan leses av. Da vil man også få data om hvor og når. Altså er dette den ultimate testskiven.

 

Ja, det vil bli dyrt med en mosaikk med lastceller, men om en velger å kun teste for spredning, kan en elektronisk skive brukes?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil baserer de elektroniske skivene seg på akustisk triangulering for å posisjonere treffpunktet og ut fra dette vil det være umulig å anvise flere treff innenfor måleområdet samtidig. Lyden fra treff må nå sensorene før neste treff kan registreres. Dette er vell oppsettets teoretiske begrensning, ut over dette er det sensor og registrerings teknologi som er begrensede

 

Mosaikken er vell løsningen på en digital avlesning av hagelenergi, men strengt tatt bare en komplisert måte å utføre en klassisk penetrasjonsdybde test. Altså å måle penetrasjon i et homogent materiale ved ulike hold. Du vil samtidig være bundet av lastcellenes størrelse i oppløsningen på avlesningen.

 

Jeg holder meg mao til gråpapir og telefonkataloger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er løst for lenge siden, du bruker en high speed video 90 grader på skuddretningen og skyter forbi tavle med ruteskala, da finner du hastigheten av hvert enkelt hagl, vekten er kjent. Da har du energien. Utstrekningen av haglsvermen ser du direkte eller du plotter ut fra tidsskalaen på bildene.

Link to comment
Share on other sites

Highspeed-kamera og tavle med ruteskala gir ikke et tredimensjonalt bilde av haglsvermen. Men det gir langt på vei en god indikasjon på hvordan haglene er fordelt i lengderetningen. Samt hastighet og dermed energi.

En annen løsning jeg har lest om er å skyte mot togvogner som passerer i fart. Da vil man også få et bilde av svermens utstrekning. Andre løsninger er å skyte på store roterende hjul der kun en 90' sektor er eksponert for hagl.

Alt i alt er jeg ikke den første som grubler på dette, og selv om de aller fleste er fornøyd med gråpapir og telefonkataloger, skal jeg se om ikke jeg klarer å komme med noe nytt/ billig for å teste litt mer av haglsvermens geometri.

 

Tror nok mange hjemmeladere grubler og tenker på hva som skjer når man bytter feks wad eller mikser to typer hagl. Selv om det er indentiske bilder på 30m mellom to patroner kan det være store forskjeller på 20 og 40 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...