Jump to content

Valg av pistol til praktisk


DagK

Recommended Posts

Har gjennomført praktisk kurs og trenger noen tips til valg av pistol. Har en .45 som jeg tenkte å bruke i Classic Div, når den er oppe og går, men ser for meg at en ny pistol med double stack mag i 9mm eller .40 må på plass innen rimelig tid...

 

Har fått prøve en SVI i .40 som jeg likte godt, men har også sett litt på Sig 226 X-five og Sphinx 3000 i evt 9mm. I tillegg til disse et det jo Tanfoglio og Pardini, men...

 

Når det gjelder 9mm eller .40 har jeg forsåvidt ladepresse som kan ta .40, men jeg skal også lade .45 og har ikke lyst til å bruke mer tid på lading enn nødvendig. Meeeen...må man så må man:)

 

Hva slags erfaringer har dere? Er det helt umulig å hevde seg med en 9mm med tanke på minor/major? Billig 9mm til trening er jo tross alt en faktor med tanke på evt å gå videre til major ved en seinere anledning?

 

Hvis noen har noe å bidra med her, setter jeg pris på det!

 

DagK

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart gått for SVI eller STI i .40 til å skyte Standard.

 

Skal du skyte Production så kjøper du deg en 9mm. Da må du innom listen over godkjente våpen på IPSC sine sider slik at du ikke kjøper en pang du ikke får lov å bruke på stevner.

 

Du kan jo velge den klassen som det er flest som skyter i klubben din, da blir det kansje kjekkere for deg på de lokale stevnene :)

Link to comment
Share on other sites

Er det mange som skyter production i Hordaland, John?

Er ikke så mangen i Hordaland som skyter aktivt uansett klasse.. :lol:

Går du inn på NFPS sine sider og ser på resultata i diverse klasser ser en fort hvor mange deltakere det er på stevna.

Følger du stevna til klubben vi er medlem av så får du en indikasjon om medlemer på stevner.

http://nfps.no/index.php?doc=resultater&year=2011

Link to comment
Share on other sites

Har bikket 30tusen med min SVI og har sluttet å holde styr på det, samler enda rundt tre tommer på 50 meter. Kjøper man kvalitet så varer ting en stund. Poffen min har aldri fått noen form for oppstramming underveis, kun kjærlighet og omsorg :)

 

Hvis BSU klarer å få hodet over vannet og begynner å arrangere stevner så blir det jo kansje litt mer aktivitet. Bergen Pistolklubb har visst nok begynt med praktisk nylig og dette vil forhåpentligvis føre til større aktivitet i området.

 

Savner den tiden vi fikk ha stevner på Ulven, er mye koseligere å være ute å skyte :)

Link to comment
Share on other sites

Har bikket 30tusen med min SVI og har sluttet å holde styr på det, samler enda rundt tre tommer på 50 meter. Kjøper man kvalitet så varer ting en stund. Poffen min har aldri fått noen form for oppstramming underveis, kun kjærlighet og omsorg :)

 

Hvis BSU klarer å få hodet over vannet og begynner å arrangere stevner så blir det jo kansje litt mer aktivitet. Bergen Pistolklubb har visst nok begynt med praktisk nylig og dette vil forhåpentligvis føre til større aktivitet i området.

 

Savner den tiden vi fikk ha stevner på Ulven, er mye koseligere å være ute å skyte :)

 

Så 10000 skudd gjennom et pent brukt våpen bør ikke noe problem...

 

Enig i at kvalitet er å foretrekke. Kjenner meg sjøl såpass godt at jeg kan like gjerne legge nok i potten første gangen, fordi det er ikke billigere å starte med noe billig bare for å finne ut at det ikke er "godt nok" etter noen måneder.

 

Hva som er "godt nok" mtp på behov og ferdighet er selvfølgelig en annen diskusjon... :)

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke gjøre noe så lenge den har fått olje og er blitt rengjort av og til. En fordel med f.eks å kjøpe en brukt SVI er at dem som kjøper såpass dyre våpen som regel tar godt vare på dem og :)

 

Så er det jo kjekt å IKKE kunne skylde på utstyret når du gjør det rævva på et stevne. Kun mannen bak spakene som er skyld i dårlig skyting og tabber som fører til at poeng og tid løper i fra deg. En annen ting er at man flyter litt på selvtillit man får ved å ha noe som duger.. :)

Personlig har jeg aldri skutt en stage og følt meg usikker på om utstyret kommer til å svikte meg. En god pulsdemper når man venter på at timeren skal bryte stillheten... :)

 

En annen ting er at du skal være på et ganske høyt nivå før du drar nytte av alt en pistol kan jazzes opp med. Viktigste er dobbeltsidig sikring og magutløser du rekker uten vri for mye på grepet. Og selvfølgelig sikter du liker. Magbrønn som gaper litt er til hjelp når du slingrer litt på vei inn med et nytt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Hydrox, du er inne på noen sentrale ting her! Noen har også gjort meg oppmerksom på at production krever DA på førsteavtrekk, noe som gjør at SVI går i Standard Major, mens Sphinxen går i Production.

 

Her må det gjøres et par vurderinger før avgjørelsen taes...

Link to comment
Share on other sites

Hydrox, du er inne på noen sentrale ting her! Noen har også gjort meg oppmerksom på at production krever DA på førsteavtrekk, noe som gjør at SVI går i Standard Major, mens Sphinxen går i Production.

Som nevnt tidligere i tråden, så er http://www.ipsc.org/rules/proddiv.php Den Store Fasiten angående hva som går som production. For de som ikke lader selv, så er det også en grei økonomisk fordel med å skyte 9mm i production, framfor .40 i standard.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter nevner jo at han lader og at han ikke vil bruke mer tid på dette enn nødvendig. Men blir man hekta på å skyte praktisk så går det litt ammo og lading vil være et tema uansett om det blir en 9mm eller en .40s&w.

 

Det finnes mange veier til Rom så man må ikke bare velge å låse seg fast.

 

SVI ble levert med løs støtbunn i sleiden, vet ikke om det er slik enda. Da kan man bytte løp og støtbunn og kjøpe seg .40 magasiner. Vips, så skyter man standard major :) Eller omvendt selvfølgelig....

 

Man kan kjøpe seg en 9mm som er lovlig i production og som kan brukes i standardklassen. Da er det en fordel å velge en pang med både SA og DA og som kan sikres både spent og nedspent. Da kan man leke seg litt i begge klasser, evt. delta i den klassen det stiller flest i på et stevne. Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?!?!? :shock:

 

Kjøp bare for guds skyld ikke en Taurus, de er laget av elever som mot sin vilje endte opp på grunnkurs mask og mek..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp bare for guds skyld ikke en Taurus, de er laget av elever som mot sin vilje endte opp på grunnkurs mask og mek.....

 

Tja... det begynner vel å bli noen ti-år siden det var en gjengse sannhet. Tarus har vært en av de raskest voksende produsenten i det amerikanske markedet, og deres beretta 92 kopier regnes av mange som å være bedre en berettas.

 

Men... når det er sagt, er vel spørsmålet om de egenr seg til praktisk noe helt annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mulig disse Beretta klonene til Taurus har kommet seg, men de to jeg har hatt befatning med stod til stryk karakter i mekanikerfaget. De hadde til og med klart å bruke matrialer som rev seg mot hverandre og undetegnede måtte yde nødhjelp med nålefilene som alltid er mobilisert i skytebagen. Får håpe de har kommet seg :) Til tross for dette hevdet eieren at dette var gode pistoler....

 

Personlig så har jeg sansen for Beretta, dog til praktisk en utgave som er yderst sjelden. Den er rett ut av esken bygget for bruk i IPSC standardklasse, og den står nå også på listen over godkjente production pistoler. Den har større magutløser, litt utvidet magbrønn, tosidig sikring på rammen som på 1911 og kan sikres spent, litt slankere grep en 92FS, grov nettskjæring på rammen som gir godt grep, kraftigere sleide (Bregadiersleiden), større beavertail og en konisk styring framme på løpet som gir meget god presisjon. Det er også bump pads på magasinene som følger med.... Den heter "92 Stock" og yderst få har hatt gleden av å tafse på en slik.. ;) Absolutt en kandidat for bruk i både standard og production, men om den framdeles er å framskaffe aner jeg ikke. Det ene eksemplaret som jeg har sett er i alle fall ikke til salgs ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan kjøpe seg en 9mm som er lovlig i production og som kan brukes i standardklassen. Da er det en fordel å velge en pang med både SA og DA og som kan sikres både spent og nedspent. Da kan man leke seg litt i begge klasser, evt. delta i den klassen det stiller flest i på et stevne. Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?!?!? :shock:

Hvorfor skal den kunne sikres nedspent? I production vil du starte nedspent uten annen sikring. Ellers kan du vel stille i standard med en hvilken som helst production-godkjent pistol. Strengt tatt kan du vel stille med en .40 i production også, og gå for standard major, men jeg har ikke lagt merke til noen som stiller med annet enn 9mm i prod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...