Jump to content

Optikk, bildeplan? Hva er det?


1983

Recommended Posts

Om man har retikklet i 1. Bildeplan så forstørres retikklet når du zoomer(medforratørrende retikkel) dette kan være fint på en skumringskikkert da retikklet blir større og grovere og da også lettere og se, det er også en fordel med medforstørrende retikkel om man bruker kikkerten til avstandsmåling..Med retikkel i 2. Bildedplan er retikklet like stort uansett zoom og det vil gi deg ett bedre synsfelt ved høy zoom.. Treffpunkts endring burde det ikke være uansett! Har ikke hørt noe om att den ene gir mer treffpunkts endring en den andre heller?

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Inni et kikkertsikte ser det slik ut

Telescopic_sight_internals.png

henta fra http://en.wikipedia.org/wiki/Telescopic_sight

 

Fremst sitter objektivet, det er en linsegruppe som samler lyset og fokuserer det i 1. bildeplan eller fokusplan. I sin enkleste ofrm er det kun en lins, men det brukes alltid flere for å korrigere for linsefeil, abberasjoner (http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_aberration)

I 1. fokusplan sitter evt. et retikkel, enten et trådkors (noter at trådkorset her står opp ned, til den gangen du skal sette et inn igjen :oops: ), eller en etset/ripet glassplate. Her framme er det i kikkertsikter uten parallaksejustering ingenting som beveger seg, og de kan derfor ikke endre treffpunkt ved zooming.

Et retikkel som sitter i 1. fokusplan vil bli forstørret av okularet, sammen med bildet. Dersom retiklet ikke sitter 100% i samme plan som bildet er i fokus, så vil en oppleve paralaksefeil, Retiklet flytter seg når en flytter øyet, uten at rifla flytter seg.

Lyset reiser så inn i et indre rør som kan flyttes av justeringsskruene for høyde og side. Røret er fjærbelastet på motsatt side av hver skrue.

Fremst i røret sitter på engelsk "erector cell", linsegruppene som snur bildet fra speilvendt opp ned, til rettveien. Denne linsegruppa fokuserer lyset i 2. fokusplan.

Så kommer vi til okularet, og der ser vi bildet av målet med retiklet oppå.

Retikler i 2. bildeplan vil gi en treffpunktsendring tilsvarende radiell bevegelse av okularet under zooming, er ikke retiklet midt i eller noe er urundt eller eksentrisk, så får en treffpunktsendring.

 

 

For å oppsummere.

 

Retikkel i 1. bildeplan har samme størrelse i forhold til målet uansett zoom

Retikkel i 2. bildeplan blir forstørret like mye uavhengig av zoom, så det endrer størrelse ift. målet

Retikler i 1. bildeplan kan (i teorien) ikke ha treffpunktavvik ved zoom

Retikler i 2. bildeplan kan det

Jeg kan ikke begripe noen grunn til å ville ha et sikte med retikkel i 2. plan

 

K

Link to comment
Share on other sites

Retikler i 2. bildeplan kan det

Jeg kan ikke begripe noen grunn til å ville ha et sikte med retikkel i 2. plan

 

K

 

når jeg skyter på bevegelig blink fant jeg ut det var mye lettere å kunne doble mildot avstanden på mk4 siktet mitt, altså halv zoom og at en mildot egentlig er 2 mildot :wink:

er jo heller ikke verdens undergang å ha retikler i 2. billedplan så lenge du obs på ulempene,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...