Jump to content

Første børse, spørsmål rundt dette.


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg har i motsetning til mange her på forumet ikke vokst opp med våpen, men jeg har nå blitt litt interessert likevel. Jeg kan tenke meg å begynne å jakte om jeg skulle få muligheten til det, og må man vel begynne et sted. Derfor tenker jeg nå på å kjøpe meg en salongrifle, og har et par spørsmål.

 

Er børsene de har på intersport og xxl til et par-tre tusen gode nok til å lære seg å skyte med?

Er det nødvendig med masse dingsbomseri for å komme i gang?

Halvauto eller bolt? (fikk høre fra den lokale politivåpendama i dag at stansen i søknadsbehandlingen har opphørt, står mer om dette i egen tråd under lover og regler).

Bruke jernsikter eller sette på et billig rødpunktsikte?

Link to comment
Share on other sites

Børsene på XXL og Intersport er gode nok de. Det er imidlertid lurere av deg å bare kjøpe en CZ eller BRNO("samme" rifle, nytt og gammelt navn) boltrifle brukt. Da har du penger til å kjøpe deg et kikkertsikte til overs. Rødpunktsikte er IKKE det du trenger. Det er beregnet for korte avstander, først og fremst på storvilt. (eller mennesker, for Forsvaret sin del)

 

Er du heldig finner du en BRNO/CZ med grei kikkert og lyddemper montert til salgs for samme pris som en rimelig, ny rifle fra XXL.

 

Skulle du likevel av en eller annen grunn ha lyst til å kjøpe deg en ny .22, så blir det neppe helt feil med en av de du tenkte på. Presise som bare det er omtrent alle sammen. I hvert fall boltriflene. De er stort sett ikke mer presise enn en BRNO mod 2 fra noenogsytti, eller en CZ som er litt nyere, men må du ha nytt, så bare kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Er børsene de har på intersport og xxl til et par-tre tusen gode nok til å lære seg å skyte med?

Ja, men jeg ville heller brukt samme sum på en brukt Brno/Cz, evt. spart litt lenger.

Er det nødvendig med masse dingsbomseri for å komme i gang?

Nei. Bruk heller pengene på ammunisjon. Skal du bli en god skytter kommer du ikke utenom å skyte mye.

Halvauto eller bolt?

Jeg vil si start med bolt. Halvauto er moro, og det er lett å la seg rive med og pumpe ut skudd, men de færreste halvautoer når en boltrifle til knærne presisjonsmessig. De kan bli presise, men krever gjerne stor innsats (du finner et eksempel i prosjekttråden min i Salongen)

Bruke jernsikter eller sette på et billig rødpunktsikte?

Ingen av delene, sett på en kikkert. BSA Sweet 22 er et udmerket valg som er tilpasset bruken og ikke koster all verden.

 

Lykke til, og velkommen som skytter :D

Link to comment
Share on other sites

Den Sweet 22-kikkerten så jo spennende ut, parallaksejustering og greier.

 

Fant en pakke på XXL, nemlig denne, som er innenfor mitt budsjett (om lag 5000 for børse og skap) samt at jeg har mulighet til å reise og tafse på den.

 

Hvordan er det med tilpasning til kroppen? Jeg er forholdsvis lang (193 eller derigården) og sist jeg var borti salongrifler var det juniorsaker som var mindre imponerende i størrelse. Er børsa jeg har linket til på størrelse med "skikkelige" jaktrifler?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var oppe på XXL her på lørdag, og de hadde naturligvis ikke marlinen inne. Men de hadde en CZ 455 standard som jeg fikk holde. Bevares så liten den var. Om jeg skulle hatt den så langt ut som jeg umiddelbart ønsket måtte jeg satt på nesten tyve centimeter med noe. Mulig jeg ikke skal ha børsa riktig langt frem, men selv ti cm fra skulderen (stående/knestående) begynte det å virke altfor kort. Jeg kan vel ikke akkurat smelle på ti cm med rekylklosser...

 

Er det mulig å få satt en salongmekanisme i en "skikkelig" stokk? Eller må jeg bare skaffe en tube araldit og en trekloss når jeg får børsa i hus?

 

Skal nevnes at jeg kjente på en "fullstørrelse" børse, og jeg kunne tenkt meg å ha den også en fire-fem centi lengre frem. Husker ikke hva slags våpen det var. Dessverre er andre kalibre enn .22 uaktuelle som førstevåpen, i hovedsak på grunn av ammunisjonskostnaden.

Link to comment
Share on other sites

Med CZ er det flere muligheter til å få tak i stokk, men en ting som går an er å levere den til børsemaker for å få satt på kolbeforlenger. Aner ikke hvor mye noe slik koster, men det blir jo fort et par tusenlapper.

 

Med en CZ455 kan man også bytte løp til andre, morsommere kalibere og dermed også utvide bruksområdet litt når økonomien tilsier det. Med .17 Hmr og .22 Wmr kan du feks jakte rev.

 

Ellers var det jo slett ingen dum pris på den du linket til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...