Jump to content

Våpenlovutvalget - Forslag til hørings uttalelser til lov

Jonah-Hex

Recommended Posts

Poenget med denne tråden er ikke å diskusjoner alle forslag i hjæl, det kan gjøres i andre tråder som denne:

Men å få belyst hvilken punkter som man mener bør endres og til hva.

Aldså en slags idee dugnad som alle kan ta med seg videre til å skrive hørings notaleter, og som noen/flere av dere kan ta til organistasjonene, forbund osv..

---------

Halv auto:

Nå skiller de mellom handvåpen, hagle og rifler.

Jeg mener man også burde delt opp rifle i salongrifle og rifle eller rimfire og centerfire kategori.

Og fortsatt salongrifler slik som i dag, og holdt de uten eventuelt utenfor magasin registrering.

Jeg skal komme tilbake med flere ting etterhvert som jeg får tid.

Share on other sites

Paragraf 10 i våpenforskriften sier:

Politidirektoratet kan legge ned forbud mot skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse.

Det er jo en veldig dårlig definisjon på hva disse våpenen kan være og man bør enten få en klar definisjon eller stryke paragrafen (helst det siste).

Paragraf 11, Erverv av halvautomatiske skytevåpen. Det er egentlig forbud mot HA våpen eller deler, men man kan få dispensasjon. Jeg synes HA våpen burde være godkjent ved lov eller forskrift så lenge man kan vise til behovet (for eksempel konkuranse). Det er jo også merkelig at hver enkelt merke og modell skal være godkjent siden mange våpen i denne kategorien er i en plattform som blir laget av mange produsenter. Man bør kanskje heller godkjenne en våpentype slik som for eksempel ar-15 og ak-47.

Share on other sites

Det burde gå an å godkjenne en type mekanisme/låskasse- f.eks. AR i halvautomatisk utførelse- uavhengig av modell. Alle våpen med den typen mekanisme vil da være lovlige såfremt krav til pipelengde osv er oppfylt. Det virker ikke logisk at alle varianter skal godkjennes hver for seg, når det kun er "tilbehøret" som er forskjellig.

Share on other sites

Korriger meg hvis jeg tar feil, men det er vel nettopp det de har gjort i Sverige? Dermed burde det være lettere å få til skulle man tro.

• 3 months later...

Lyst til å heve denne tråden opp igjen.

Og nå stille spørsmålet og hvem skriver på nye hørings innspill?

Har organisasjonene tenkt å sende et samlet innspill?

Avgift blir diskutert i en egen tråd, og det er vi stort sett mot.

Jeg er også mot registrering av magasiner, da jeg ser det som noe som i praksis er nesten umulig.

+ at grensene som er satt virker for meg, spesielt på håndvåpen, som noe rare. De rammer nesten bare praktiske skyttere.

En annen ting er som jeg har skrevet tidligere at tilgangen på magaisner er ikke så stor i Norge, og skal du ha noe sært / rart så må du som regel importere selv.

Og hva med alle de pads/forlengelser osv. som finnes både til pistol og rifle, vil de også være registrerigns pliktige?

Forslaget er lite gjennomtenkt.

Tenk også på det som ble skrevet rett før opphevelsen av halv auto forbudet. Med begrensninger på antall magasiner du kan eie til hvert våpen osv...

Først registrering så, inndragelse / forbud er det vel amerikanerne sier.

Vi kan og vil fort få en forskrift (etterpå) som sier at man ikke kan ha mer en X antall magasiner.

Share on other sites

NOJS kommer ti å svare på høringsutkastet.

Uttalelser somkommer i denne tråden og andre tråder på Kammeret.no vil bli lagt merke til og vurdert, men skal du ha noen reell mulighet til å påvirke svaret må du være medlem av NOJS og da kunne uttale deg på våre medlemsider.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...