Jump to content

tofot og treffpungtforandring


wobbern

Recommended Posts

er det noen her som har erfart att bruk av tofot gir treffpungtforandring kontra vanlig liggende skyting.

har hørt folk sier att tofot er ubrukanes siden ikke børsa går på hvis du har skutt den inn uten tofot.

har en 7mm rem mag som jeg skal prøve på rev. kan fort bli 200 + på avstand og da hadde det vært greit å bruke tofot.

noen som har noen meninger rundt dette? og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå treffpungt forandring

Link to comment
Share on other sites

Der er flere faktorer som spiller inn, og de er relatert til både utstyr og skyteteknikk.

Utstyrsmessig er det viktigste momentet om stokken er stiv nok til ikke å legge press på løpet når vekten av riflen hviler på tofoten. Er stokken myk fremme er det gjerne en bedre løsning å bruke en ryggsekk e.l. som anlegg slik at belastningen fordeles over et større område. Å flytte anlegget bakover mot låskassen hjelper også, men da opplever man gjerne anlegget som mindre stødig.

Ellers spiller skytestilling og avtrekksteknikk inn. Noen finner seg intuitivt til rette med tilnærmet likt rekylopptak liggende med og uten tofot, andre må trene for å gjøre det likt. Det er også en utbredt feil å undervurdere virkningen av et dårlig avtrekk når man skyter med tofot. Tofoten gir deg et stabilt og forutsigbart anlegg, men den retter ikke opp feilene skytteren gjør. De kan riktignok slå ut på andre måter enn når man skyter uten.

Så jeg vil si det ikke finnes noe fasitsvar. Svaret for deg og ditt utstyr finner du ved å gå på skytebanen og skyte endel serier mens du veksler mellom å skyte med og uten tofoten og se hvordan du får det til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kan du få mange svar, av mange som kan det, tror de kan det, ikke kan det, eller ikke vet de ikke kan det..

 

Så, skal du først lære det er det greit å lære av en som det er bekreftet at vet hva han prater om.

 

Se denne Youtube-filmen så er du godt på vei:

 

Link to comment
Share on other sites

Eg får ett par cm høyere treffpunkt med skytereim og tofot kontra frihand på 100 meteren. Er klar over dette og justerer deretter visst skyting på små mål/lengre hold.

Ikkje vits i å analysere i øst og vest gå på skytebanen og prøv og juster deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer vel litt forskjellige svar, men har fulgt dette en stund og kommer tilå sortere litt. Finner vel det som passer for meg. men greit med noe tips på veien.

 

Har sette den videoen før og var vel den som fikk meg til å tenke i forhold til skytestillingen og tofot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...