Jump to content

Lover og regler angående langholds skyting


Delta.308

Recommended Posts

Det er nok store muligheter for at jeg kommer med ett dumt spørsmål her nå, men ingen vits å halshøgge meg eller noen som lurer på noe. Det er bare å poste andre spørsmål om dette er ønskelig.

 

Men spørsmålet mitt: jeg ser det at det er flere som har lagt ut film her fra langholds skyting, og det er flere som har funnet seg en god spot i naturen og naturlige mål(f.eks steiner). Jeg ser også det at det er sikker bakgrunn og ut ifra det lille jeg kan se, så ser det ikke ut som det er noe bebygget området i umiddelbar nærhet. Det ser også ut som om folk har kontroll på om det skulle komme noen forbi passerende i skuddlinjen. Da lurer jeg på om dette er godt nok for at jeg skal kunne legge meg ned å dundre løs på mål der ute? Riktignok uten å få problemer av han som er ikledd blått. Jeg vet med meg selv at jeg kan bli en smule rastløs å ligge på bane med "masse" folk og faste mål...

 

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Du skal og må ha grunneiers tillatelse, det er det loven sier. Det er for å skyte selv.

For holde et arrangement, såkalt "organisert skyting", skal du ha politiets tillatelse. Lensmennene "på bygda" er nokså vant til å gi slike tillatelser til DFS lag som skal ha feltskyting, så det går som oftes i lett iorden bare en har grunneirens velsignelse, og "sikker bakgrunn".

Sikker bakgrunn og ha sikret deg mot at folk entrer bakgrunnen er vel en selvfølge. Hva som regnes som sikker bakgrunn gir denne her en god pekepinn om, http://www.dfs.no/Documents/Skytterkontoret/Avdelinger/Anlegg/Dokumenter/Forkrifter_anlegg_1988.pdf, men normalt vil en ikke kreve like mye av steder hvor det skytes sporadisk, eller "feltmessig". godt stigende terreng er en god begynnelse, og minst mulig rikosjettfare, eller sikkert nedslagsfelt for rikosjetter

Er det et sted det er folk som hører, og en ikke er vant med skyting, så er en telefon til politiet om at skyting tar til, en god ide, så en unngår beredskapstroppen firende ned fra helikopter...

 

Merk dette: "onkel" kan ikke lage regler. har du grunneiers tillatelse og det ikke er nedfelt i politivedtekter eller andre steder noe forbud, så har du lov til å skyte (ikke "organisert" skyting), det er lurt å melde fra til polisen, men teknisk sett så SPØR du ikke, du melder fra. Forskjellen er i mine øyne nokså vesentlig.

 

Her er en gammel tråd http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&p=338275

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...