Jump to content

Matchgun MG2 eller Morini CM22 ?


Lindy

Recommended Posts

Kan nokon gje meg noko som kan hjelpe meg med valet ?

 

Har i dag Buckmark med Nill grep. Skal bytte til matchpistol . Har ikkje moglegheit for å prøve pistolar så eg skal til Børselars om kort tid og må då gjere valet. Det står mellom desse grunna reguleringsmoglegheiter på skjefte.

 

Litt om meg . Trenar for tida standardpistol, skyt luft x3 heime pr veke (izh 46M) og "live" .22 x1 pr veke. Kryp opp mot 500 i standardpistol, må derfor bytte ut våpen.

 

Ideelt burde eg prøve dei live , men har altså ikkje moglegheit til dette. Dei fleste let vel om morini, ang matchgun har det vore litt ymse ang driftssikkerheit når ein les på nettet. Men nettet er no ikkje alltid sanninga.

 

Så , igjen , kan nokon hjelpe meg litt vidare ?

Link to comment
Share on other sites

Kikk på hva magasin kapasitet som er på Matchgun vs. Morini.

 

Skal du ut i feltløypa engang, så er det 6 skudd som gjelder. Vet ikke om

Matchgun kan ta 6 skudd, men dem som har dem kan sikkert svare på det.

 

Vekt kan også vere noe som teller. Morini har jo 3 typer som alle er forskjellige +

at man kan vekte dem ned med vekter som følger med.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Morini og har MG.

 

CM 22 eg hadde var av dei første i stål.

Vart for framtung på sisteskuddet på duellen, vanskelig løft.

Kjøp den lette.

Avtrekket var godt men vart fort ustabilt grunna krutslam om eg brukte for mykje olje.

Bruk riktig smøremiddel og ikkje for mykje.

Hugsar ikkje magkapasitet.

 

MG 2 tykkjer eg er eit betre våpen.

Best mekanisk avtrekk

Størst mulighet for justering av ergonomi.

Uproblematisk å lade med 6 skudd.

Litt spesiell mating til å være pistol men virkemåten er som på ei halvauto hagle med rørmagasin.

 

Du får god hjelp i butikken. :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Morini og har MG.

 

MG 2:

Uproblematisk å lade med 6 skudd.

Javel?

Kjenner to som hr MG2 og som synes det er svært komplisret å lade 6 skudd i en MG2.

MG2 magasinene tar kun 5 skudd, og lar seg ikke modifisere til å ta 6.

Lading av enkeltskudd i en MG2 er vanskelig fordi vingene på tilbringeren kommer i vegen når du vil lade en patron i kammeret.

Bruke 2 magasiner? ett med ett skudd og ett med 5?

Er det helt uproblematisk?

Link to comment
Share on other sites

Lading med 6: 8)

 

Lad magasin med 5.

Slipp frem sluttstykket.

Putt den 6. I hullet til magasinet.

Før inn magasinet.

Ta ladegrep og du er klar.

 

I praksis i skogen:

Sluttstykket er fremme når du kommer til standplass.

Fyll med 5, putt inn den 6. før magasinet på plass.

Ta ladegrep.

 

Ingenting i vegen for å bruke 2 magasiner.

 

Ein ting eg gløymde Lindy.

 

CM 22 demonterast for puss med ei skrue (torx) + 1 for grepet.

 

MG har 3 for å få av løpet. 1 for grepet og 4 for å dele ramma.

Men avtrekksjustering skjer med komplett våpen.

 

På begge våpen kan det med fordel nyttast middels sterk gjengelåsing ein gong i blandt.

Med ok ammo treng ein ikkje pusse mykje men det må smurning til ein gong i mellom.

Rørmagasin er forskjellig. Ikke umulig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at før du velger noe så må du prøve dem.

Det er vel Walther SSP, Morini og kanskje denne Matchgun som har mye

muligheter for skjeftereguleringer, men så spørs det hva du har behov for.

 

Når det gjelder vinklingen på skjeftet, så tror jeg dem fleste ligger innefor samme vindu

av justeringsmuligheter. Når det gjelder vridning på skjeftet i forhold til løpsretning

så tror jeg dem fleste sliper og spikker til skjeftet faller inn i hånden med riktig retning tilslutt.

Ergo så kan man spørre seg selv om man har så mye glede av denne muligheten.

 

En annen ting som kanskje er av intresse er hvordan munningsvippen er på dem fleste.

Jeg vet ikke hvordan Matchgun oppfører seg, men Morini CM22 går opp til venstre.

Pardini går rett opp og detter rett ned igjen. Derfor så er det ikke dumt å prøve tingene

før man svir av 15-17 høvdinger.

 

Morini vet jeg tar 6 skudd i magasinet. Det står vel også på Morini sine web sider.

 

Edit:

Tror Børselars er utsolgt på Morini, og venter vel inn mere nå i Januar engang. Lurt å

sjekke hva han har inne så man ikke kjører bomtur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ideelt burde eg prøve dei live , men har altså ikkje moglegheit til dette. Dei fleste let vel om morini, ang matchgun har det vore litt ymse ang driftssikkerheit når ein les på nettet. Men nettet er no ikkje alltid sanninga.

 

Det siste først: "nettet er no ikkje alltid sanninga" ei heller på dette forum.

 

Klart du skal prøve før du handler.

Mitt råd der er; dra på et 6 el 7 stevne, der er det flest deltakere og du får garrantert kjenne på og testskyte hva du vil.

Legg også merke til hva skytterne på stevnet bruker av våpen og gjør deg noen tanker om hvorfor du neppe ser noen av våpenene du nevner.

 

Når du nevner muliheten for å justere skjeftet, det ingen som slår en Walther SSP. (men den hadde du ikke vurdert en gang)

 

Lykke til med valget, selv om du sikkert blir bare mer og ner forvirret etter hvert som det kommer fler innlegg i denne tråden :|

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle råd. Tesro såg spennande og er vel ein ssp-klone. er litt feig og går for det mest kjende med støtte lokalt i landet.

 

Munningsvippskilnad var nytt for meg. Eg trudde at dei fleste våpen gjekk rett opp, og berre kraft skilde dei. Er det faktisk slik at våpen er konsistente på vippretning mellom merker/modellar, og skuldast dette noko form for sidevegs kraft når sluttstykke går bakover ?

Link to comment
Share on other sites

En viktig (og noen ganger oversett) faktor når det gjelder grad og retning på munningsvippen, er skjeftet. Valg og tilpasning av skjeftet er verd å bruke tid på. Vær aldri redd for å ta i bruk dremel og formtre selv om skjeftet er nytt og jomfruelig.

Link to comment
Share on other sites

J

En annen ting som kanskje er av intresse er hvordan munningsvippen er på dem fleste.

Jeg vet ikke hvordan Matchgun oppfører seg, men Morini CM22 går opp til venstre.

 

Hmm, Morinien min (CM22RF alu) går i alle fall rett opp og dett rett ned igjen.

Så dette er nok svært avhengig av skjeftetilpasning.

Link to comment
Share on other sites

...........Tesro såg spennande og er vel ein ssp-klone.............

Tesro tror jeg ikke er mye ssp klone. Tesro sitt grunndesign er mere beslekted med Pardini og Hammerli.

 

Men som også nevnt av flere, det kan oppleves forskjell i munningsvippen, og det kommer mye an på

skjefte vinkel og vekt. Ikke dumt å sjekke ut dette med noen få skudd på dem forskjellige modellene

man lurer på.

Link to comment
Share on other sites

 

I praksis i skogen:

Sluttstykket er fremme når du kommer til standplass.

Fyll med 5, putt inn den 6. før magasinet på plass.

Ta ladegrep.

Legge i en løs patron der rørmagasinet settes inn, før et fullt magasin settes på plass: Hm, den der var kanskje ikke så dum. Da vil magasinet presse den løse patronen inn i tilbringeren når sluttstykket er fremme, ja.

Å få en løs patron inn i den horisontale "magasinbrønnen" under løpet, går det greit "i felt" uten fomling, altså om det er lett å komme til å få lagt den ene patronen løst der? det betyr at pistolen bør peke litt oppover?

 

Skal bringe 6-skudds-metoden din videre til folk jeg vet har MG2.

 

Takk for tipset, "Gråkall"

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbakemeldingar.

Har snakka litt på telefon med ulike leverandørar idag og stoda er at walter ssp ikkje er i landet, morini er utsolgt og pardini i bestilling. :evil:

 

Men eg ser at valet vert litt vanskelegare. Eg ser at det nok er nyttig å sjå framover mot grovpistol og då er det ein fordel at ein har samme pistoltype/grep på begge 2. Nokre kan bytte topp andre har samme pistol i .32. Då vert vel valget anten ein hammerli sp20 , walter gsp eller pardini. Dei to siste kan bytte topp, men den siste har vel ikkje byttbar topp. I tillegg bør magasinet halde 6 skot mot finfelt. EG ser at hammerli sp20 kan ha sine mandagspistolar, men det gjeld vel alle. Er det nokon som har erfaring med slike byttesett , er det noko å satse på ? Eller bør eg kan hende berre gå rett på pardini og kjøpe ein ny i .32 seinare ? Andre merker som dekker begge kaliber med samme pistol ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du fort vill oppdage at det enkleste er å ta det du skal bruke ut av skapet

og vite at det er ferdigt instilt på siktene og klart til bruk. Ergo 1 pistol pr. kaliber.

 

Høres jo fristende ut med å skifte på topper og greier, men personlig ville jeg ikke

hatt det. Des mindre det er å skru og mekke, des bedre er det.

 

Forøvrigt, så er det flere en dem du nevner som er like anatomisk i 22 og 32 utgave.

Du har:

Pardini : 22/32

Hammerli: 22/32

Tesro : 22/32

Benelli MP90 : 22/32

Walther GSP : 22/32

 

Det sies at Benelli har debugget endel kjente problemer, og Tesro er det ikke så

mye skriverier om, så da må man anta et dem funker (man hører jo om det når det ikke funker).

Tror at alle 5 ovenfor er brukbare kandidater. Selv så satser jeg på en Hammerli SP20 i 32.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel det eg tenkte. Har snakka med Landrø idag og dei har i alle fall inne 19 stk. Han fortel at det kan vere problem med sluttstykke frå tid til anna, slik som skildra på nettet, men det er vel slik at ein kan finne slike frå tid til anna uansett våpen.

 

Det er vel også slik at uansett våpen så må det tilpassast litt til brukar og våpen er vel i dei fleste tilfeller betre enn brukaren på dette nivå (som eg altså håpar å komme til).

 

Den der tesro - finnast det norsk importør ?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke finne på å kjøpe Hämmerli SP20 RRS ny fra Landrø!!! I min klubb har vi slitt med de pistolene i årevis og sendt tilbake alle fire som har vært innom banen. Etter hva jeg har hørt er det en del som sliter med disse rundt i andre klubber også. Om det er den nye rekyldemperen som har barnesykdommer eller hva det er skal ikke jeg gi meg ut på å si noe om, men de to jeg har hatt hadde problemer med forkilling og at magasinet hoppet over skudd nr. 2.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel P.I.Jacobsen som er Tesro forhandler i Norge.

http://www.pijacobsen.no/" target="_blank

 

Når det gjelder Hammerli SP20 i 22, så er det noe knirk innimellom. Om det skyldes

noen spesielle produksjon serier eller om det er noe endringer i design som ikke

er helt gjennomtenkt er ikke klart for meg, men dem jeg kjenner og som

ikke har problemer har iallefall den bufferen med stålkopp og fjær. På 32 har

jeg hørt lite problemer, så den tar jeg en sjans på.

 

Edit:

Det skal ikke ta lang tid for det er dreiet og byttet til den gamle typen med kopp og fjær

vist det viser seg å vere noe som helst tvil om funksjonen på den nye typen. Men som

sagt, på på 32'n så hører man lite eller ingenting av bugs. Tvert imot, så går dem like

stabilt som noe annet. Det vil jo foresten tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...