Jump to content

Sauer 202 ?


Benjamin

Recommended Posts

Heisann! Min drøm om drilling, for bare bli en evig drøm! Vertfall til skolegangen er over!

Så tankene mine går egentlig rett på en Sauer 202 Outback, mest sannsynlig fra Kristoffer Clausen filmene.

Riflen tenker jeg skal være i kaliber 6,5x55, allround kaliberet i Norden, og riflen blir brukt til Toppjakt på skogsfugl og noe Rådyr/Hjort/Elgjakt vist muligheten byr seg til en billig penge, jeg er så tross alt bare 15 år. Muligens også Andejakt.

 

Men er det noe jeg bør passe på når jeg vurderer en Sauer, bortsett fra pris? Er det en annen rifle som slår Saueren ut av støvlene for å si det på godt Norsk ? :)

 

Håper på lærerike svar! Både til forslag til rifle, kaliber eller noe annet du har på hjertet om Sauer. :)

 

 

 

- Benjamin

Link to comment
Share on other sites

Det er en super rifle, men den er en smule overpriset.. Jeg betalte 12000 for min for noen år siden, inkludert montasjer. Da kostet en Tikka 7000kr, og en Sako omtrent det samme som Saueren. Etter dette er jo nesten prisen på Sauer doblet. Jeg har en Tikka T3 som småviltrifle, og skulle jeg valgt om igjen ville jeg nok kjøpt Tikka istedet for Sauer.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sauer er en anerkjent og solid produsent av boltrifler. Du vil altids finne våpen som er litt bedre på ett område, og ikke like bra på et annet, men du gjør utvilsomt et trygt valg med sauer.

 

Jeg har selv en 202 OB i 308w, med Zeiss Duralyt 2-8x42T og A-tec demper. For meg er dette et helt fantastisk våpen, dette pga lav vekt og at våpenets utførelse passer meg godt. Det er også et meget presist og lettskutt våpen i mine øyne, jeg skyter 15mm spredning på 100m med norma jaktmatch. (ikke benk)

 

Ett par ting å tenke på:

 

-Løpets livslengde i 308 og 6.5x55 er like lang ca, hvorfor ikke velge 308? Da har du litt mer å gå på med tanke på storviltjakt.

-Ikke vær redd for rekyl på verken 6.5x55 eller 308! Jeg skyter i all hovedsak UTEN demperen , og jeg er IKKE glad i rekyl. Så for meg er ikke dette et problem.

-Du kan lese flere plasser at folk sliter med at kikkertsiktet løsner fra festene. Dette er et problem ALLE produsenter har opplevd, og det skjer som oftest med kaliber 30-06 og oppover. Skulle men uansett være så uheldig at dette skjer, er dette noe fabrikant må utrede/erstatte.

 

Du kan skyte like bra med en rifle til 5000 kr som en til 20000 kr, men kvalitet koster som regel. Jeg råder deg til å dra å kjenne på forskjellige våpen før du bestemmer deg. Oppsøker du skytebane er det helt sikkert noen som lar deg både kjenne å prøve :)

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med ''broren'' til denne rifla nemlig 200 str med 22lr kit, under DFS. Å på den så er det godt avtrekk hvertfall, å ellers så er det ganske yppelig kvalitet. Eneste som var i veien for meg akkurat der var prisen og alderen. Så jeg vil anta at 202en er av noenlunde samme ulla, bortsett fra vekt og mere egnet på jakt.

Så hadde jeg hatt lyst på en sånn rifle i dag så hadde ikke det vært noe problem (nesten).

Men jeg setter egentlig en fot ned på grunn av prisen. For etter det jeg har lært av de fleste inne her på kammeret og på jegerprøve kurset var mer penger i optikk en rifle. Så da tenker jeg at budsjettet ditt blir sprengt, så hadde jeg vært deg så bruke 5 tusen på børse og legge 10 tusen i optikk.

 

Men noen pluss og minus:

+ Deilig å holde i

+ Kvalitet

+ Godt avtrekk

- Pris

- Dyre deler, f.eks skal du ha to løp som trenger forskjellige ''bolter'' med forskjellig dimensjon er det fort ut med 8 tusen bare der.

Link to comment
Share on other sites

-Løpets livslengde i 308 og 6.5x55 er like lang ca, hvorfor ikke velge 308? Da har du litt mer å gå på med tanke på storviltjakt.

Her er du nok litt utenfor, et løp i 308 tåler nesten dobbelt så mange skudd som 6,5 før det er utslitt.

 

Ellers er 202 et godt våpen, og det er fleksibelt fordi du kan skifte løp til andre kalibre relativ tlett.

Link to comment
Share on other sites

-Løpets livslengde i 308 og 6.5x55 er like lang ca, hvorfor ikke velge 308? Da har du litt mer å gå på med tanke på storviltjakt.

Her er du nok litt utenfor, et løp i 308 tåler nesten dobbelt så mange skudd som 6,5 før det er utslitt.

 

Jeg forholder meg her til ammunisjonsprodusenters krav til treffpunkt, ikke produsentens. Man kan for ALL del skyte 8-10000 skudd, men etter 4-5000 bør man nok vurdere pipebytte. Menmen, alt er relevant :)

Link to comment
Share on other sites

RemiBlom - innlegget dit er litt forvirrende og det er ikke mulig å få noen mening i det.

 

Det som er faktum er at 308W kan skyte nesten dobbel så mange skudd før det er utslitt som 6,5x55.

 

Slike innlegg som du kommer med sprer kun feil informasjon, og dersom du ikke har kunnskap så la være å skrive innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...