Jump to content

Fra .220 russian til 6 mm ppc?


300kongen

Recommended Posts

Burde kanskje vært postet under lading, men jeg prøver meg siden jeg antar at spisskompetansen finnes her inne. :D

 

Finnes det noe sted dette er godt beskrevet? Alt i grunn fra hva man trenger til hvordan man gjør dette. Har nå lest en del dager og finner stadig mer ut - men jeg er "sulten" og utolmodig av type, og trenger derfor litt hjelp videre på veien.

 

Så caset er altså som følger : jeg har en neve .220 Russian hylser. Hvordan ender jeg opp med en neve ferdig ladede 6 mm ppc?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan rifle er dette?

 

 

1# Utvid neck'en (hylsehalsen) til 6mm.

2# Lad opp med litt redusert ladning og skyt hylsa 2 ganger

3# Da har du 6PPC

 

Har du i tillegg tightneck så må neck'n (hylsehalsen) dreies ned til riktig størrelse (med kule). Dette kommer da ann på hvilken str. børsemakeren har laget kammeret med.

 

Dette var en veldig forenklet versjon.

Link to comment
Share on other sites

Er .262 Neck på den der. Er den grønne Remingtonen. Men du har jo 148 hylser som er bra. Det er vel nok.. De aller fleste lader vel på banen uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Så caset er altså som følger : jeg har en neve .220 Russian hylser. Hvordan ender jeg opp med en neve ferdig ladede 6 mm ppc?

Okey, okey. Tar hintet!

Jeg skal se å få ferdig tråden jeg en gang har begynt på.

 

Visste ikke at det var den grønne Remingtonen til Thomas du har skaffet deg.

Regner med at vi får se den (og deg) på Meheia fremover på trening og konkurranse ?

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at det var den grønne Remingtonen til Thomas du har skaffet deg.

Regner med at vi får se den (og deg) på Meheia fremover på trening og konkurranse ?

 

Om ikke i år, annet enn trening kanskje, så er det vel kanskje neste år som gjelder for meg antar jeg. Har forhåpentligvis mulighet til å trene her jeg bor (det er nesten 2 timer til Kongsberg), men satser jeg på å være aktiv som kommer jeg til å konkurrere også selvsagt. :D

Link to comment
Share on other sites

Begynner å liste noen småting jeg - så korriger meg om jeg tar feil, ting jeg antagelig glemmer eller andre ting jeg bare MÅ ha... :D

 

- Bodydie, Klikk for link

- Case trimmer Klikk for link

- Collet Klikk for link

- Trimmer/cutter Klikk for link

- Evnt kan vel et power-adapter være greit å ta med når man først er i gang?

- Case holder Klikk for link

- Neck turning mandrell Klikk for link

-

Link to comment
Share on other sites

Tja. Du har rett i at du trenger en skikkelig hylsetrimmer. Kjøper du en Forster trimmer vil du ikke angre. Andre merker du kan fordrive presisjonsarbeid med er blant annet Wilson.

Styr unna de store trimmerne til RCBS, Hornady og Lyman f.eks. De er rene trimmere som ikke er egnet til finmaskinering av hylsehalser. (Selv om du får kjøpt halsdreierutstyr til dem.)

 

Når det gjelder Dier, så har jeg forstått at du har Redding Competion Dier med de rette bøssingene? Har du overtatt utstyret til Thomas, så har du vel også fått med deg en Redding Small Base Type S FL Die?

RD77.jpg

 

Dette er "verdens beste small base die", så du trenger ikke handle noe mere kalibreringsutstyr du da.

 

Riktig collet og skjær til Forster-trimmeren for utvendig og innvendig fresing og brotsjing av hylsehalser må du ha deg. Når du bestiller trimmer så må du følge med på hva som følger med trimmeren. Skjærehode som du har listet opp følger med, men collet og mandreller må du handle utenom.

 

I tillegg kommer et håndholdt dreieverktøy fra enten Sinclair eller K&M . Det er flere typer og produsenter på markedet. Siste "skrik" nå i disse dager er Don Neilson's modell eller Stiller

 

... Og riktig utstyr for retting av tennhettelomme og tennhull da, selvfølgelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja. Du har rett i at du trenger en skikkelig hylsetrimmer. Kjøper du en Forster trimmer vil du ikke angre. Andre merker du kan fordrive presisjonsarbeid med er blant annet Wilson.

Styr unna de store trimmerne til RCBS, Hornady og Lyman f.eks. De er rene trimmere som ikke er egnet til finmaskinering av hylsehalser. (Selv om du får kjøpt halsdreierutstyr til dem.)

 

[...]

 

Riktig collet og skjær til Forster-trimmeren for utvendig og innvendig fresing og brotsjing av hylsehalser må du ha deg. Når du bestiller trimmer så må du følge med på hva som følger med trimmeren. Skjærehode som du har listet opp følger med, men collet og mandreller må du handle utenom.

 

Tips til hvilke som er verdt å ta med seg hjem igjen? Collet hadde jeg vel fått på plass tror jeg ?

 

Når det gjelder Dier, så har jeg forstått at du har Redding Competion Dier med de rette bøssingene? Har du overtatt utstyret til Thomas, så har du vel også fått med deg en Redding Small Base Type S FL Die?

RD77.jpg

 

Dette er "verdens beste small base die", så du trenger ikke handle noe mere kalibreringsutstyr du da.

 

OK - det skal vel stemme ja. En B/NK og en ST.

 

I tillegg kommer et håndholdt dreieverktøy fra enten Sinclair eller K&M . Det er flere typer og produsenter på markedet. Siste "skrik" nå i disse dager er Don Neilson's modell eller Stiller

 

Så langt kom jeg ikke, men dette skal absolutt sjekkes ut ja. Takk for tips.

 

... Og riktig utstyr for retting av tennhettelomme og tennhull da, selvfølgelig. :wink:

 

Gjør denne jobben tilstrekkelig ? Eller trenger jeg noe mer?

 

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=RECPDT&item=07-3000&type=store

Link to comment
Share on other sites

 

... Og riktig utstyr for retting av tennhettelomme og tennhull da, selvfølgelig. :wink:

 

Gjør denne jobben tilstrekkelig ? Eller trenger jeg noe mer?

 

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=RECPDT&item=07-3000&type=store

Beklager at jeg ikke har sett dette spørsmålet tidligere.

 

Det du har linket til her er en Sinclair PPC/BR Flash Hole Reamer. Den er kun for å rense og åpne tennhullet. Du trenger også en til hettelomma. F.eks. en . Redding Primer Pocket Uniformer

 

Hvorfor Sinclair ser ut til å ha sluttet med "sin" type som forøvrig er fryktelig lik den som Redding har, kan ikke jeg svare på... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Når det gjelder Dier, så har jeg forstått at du har Redding Competion Dier med de rette bøssingene? Har du overtatt utstyret til Thomas, så har du vel også fått med deg en Redding Small Base Type S FL Die?

RD77.jpg

 

Dette er "verdens beste small base die", så du trenger ikke handle noe mere kalibreringsutstyr du da.

 

Jeg har en Smallbase die for karbid bøssing, og med karbid knapp til 6PPC til salgs jeg. Sendte ikke med denne. Den er

brukt til å presse 50 hylser med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...