Jump to content

Fellefangst. Ansvar og gjeldende forsikringer?


Mikkel

Recommended Posts

Området jeg fanger mår i er et utpreget kulturlandskap, med mye bebyggelse. Derfor er det stor sannsynlighet for at hund og katt blir tiltrukket av mine fangstplasser.

 

Jeg har mine feller i trær, så hunder skal i utgangspunktet ikke være et problem. Men har opplevd en gang at treet jeg hadde montert en Belisle 160 i, ble brukket av sterk vind, slik at fella plutselig var på bakkenivå. En ekkel opplevelse!

 

Katter kan være et større problem, da disse som kjent klatrer. Selv om jeg bygger inn fellene inn i kasser med liten åpning, er det utrolig hva en katt kan ta seg inn i.

 

Jeg ser for meg et scenario hvor en katt (eller hund) blir skadet i en mårfelle, og eier tar med denne til veterinær, med påfølgende operasjoner, rehabilitering osv. Alle som har benyttet seg av slike veterinærtjenester vet at titusenlappene fort flyr i slike tilfeller. Spesielt kattene som reker rundt på bygda, er vel heller dårlig forsikret.

 

Jeg vet at den som setter ut feller kan bli holdt økonomisk ansvarlig i slike tilfeller. Men er det noen forsikringer folk flest har som gjelder slike uhell, med påfølgende erstatningskrav?

Link to comment
Share on other sites

Med den erfaring du har gjort deg så er det vell smart å løse ut feller når du hører det er uvær på vei.

 

Egner du med fiken så tror jeg ikke pus er så interisert og katter er vell ikke de som reker lengst ifra huset.

Katter er også for sære i kosten til å bry seg om kjøttmat som har begynt å surne.

 

Dyre eiere er også ansvarlige for at dyra deres ikke springer på skogen og jager vilt og lignende.

Om det skal bli en forsikkring mot dette så bør det nok tas opp med NJFF at deres medlemer trenger dette og at de da ettersøker en slik ordning med forsikkringsselskapene og eventuelt be forvaltningsorganene om å få til et påbud om slik forsikkring om man skal drive fellefangs for at det skal skapes et behov for å ha dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...