Jump to content

ammo til beretta 96 40s&w


skruffy

Recommended Posts

har fått lagt av ein beretta modell 96 (Sigen fekk eg desverre ikkje tak i, så då var det alternativ nummer 2. :| ). eg har ikkje peiling på kva amunisjon som finst der ute. og intil eg får begynt å lade sjølv, så blir det kjøpe ammo. det eg lurar på er kva dette jernet foretrekke å ete.

 

så hadde sett stor pris på om nokon der ute har vert borti denne modellen og kan bistå med sine erfaringer. kansje dele sine egne erfaring med egne ladninger også?

 

vil ønske dokke alle ei riktig god jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Skruffy

Jeg har sjekket litt av det du har skrevet tidligere - og dete ser ut som du er nybegynner og nysjerrig på forskljelige ting med pistolskyting. Bra du bruker kammeret på denn måten :D

Men min julegave til deg i år er dette rådet: Ikke kjøp en beretta 96 i 40 S&W :trist:

Du sammnligner den med Sig pistoler? Det eneste de har til felles er vel at de er dyre. I tilegg er ikke kalibret egnet for annet en Praktisk skyting i programmene som administreres av NFPS. Jeg er redd du vil ende opp med en uselgelig pistol, som bruker dyr ammo, og ikek har speseilt god egenpresisjon i forhold til bruk i felt og bane programmer. Til praktisk vil den også være uselgelig og rimelig ubrukelig med lav magasinkapasitet.

Skal du bruke mye penger på en pistol til konkuranse bruk i norge, stas på annerkjente ting som andre også bruker. Et tips er å prøve ut f.eks en CZ shadow (mye pistol for pengene og ikke stort tap i å selge) eller en STI trojan 1911, begge i 9mm og i det minste kunne skyte rimelig kjøpe ammo til å begynne med. Det er ikek motvierende å bomme med en dyr pistol med dyre skudd...

 

God jul :D

Link to comment
Share on other sites

det stemmer er nybegynner. målet mitt er ikkje å vinne konkuranser, sjølv om eg blir med på dei også så lenge eg har mulighet til det. det viktigaste for meg med sporten er det sosiale og rein koseskyting. det var ikkje meininga å samanligne beretta med sig. min oppfatning er at sigen er mykje bedre. ut i frå det eg har lese og høyrt. så denne var eit klart førstevalg for meg.

 

men grunnen til at valget falt på beretta var at sigen fekk eg ikkje tak i og dei store høvdingane på kammeret skulle absolutt ha beskreve modell, fabrikk og pipelengde. og jha, eg veit at dette gjeld rifler og jaktvåpen, men jatta med, ville ikkje krangle med dei høge herrer på kammeret. og då blir man låst med tanke på våpenvalg.

 

 

så då falt valget på beretta 96, då eg er blitt godvenn med beretta 92fs. vi har hatt vores uoverstemmelsa, men det gjaldt presisjonen. utover det er den faktisk behagelig å skyte med og den ligg godt i mine skytelabber. veit det er mange motstanderar der ute ang beretta 92/96 serien, men for meg er det blitt ein stor favoritt, etter tilvenninga med avtrekk og liknande. no klara eg å treffe med par av skota etter mykje trening :winke1:

 

9mm blir søkt på om eit par mnd tenker eg. fant ut det hadde vore lurt og søke på 40 først. så får vi sjå ka valget faller på då.

Link to comment
Share on other sites

det blir det nok. har lagt en av til 6500 som eg forøvrig fant på finn, til søknaden kjem i boks. men utgangspunktet for denne tråden er fortsatt kva type amunisjon som eg bør velge til dette jernet. eg trur nok det er mykje forskjellig å velge i der ute og forskjellig kulevekt, hylsekvalitet osv. sikkert mange forskjellig merker som går kanonbra i et jern og går ræva dårlig i eit anna.

 

derfor lurte eg på om det var nokon kloke hoder som har brukserfaring med ein beretta 96 og ammotype.

 

og forøvrig vil eg takke hassel, nhd og andre med god erfaring innanfor skytesporten ang diverse råd av våpenvalg og tidligare spørsmål :D

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg enmistanke om hvor denne berettaen er lagt av... :wink:

For all del, kjøp gjerne beretta om du vil. Det er jo ikek noen direkte dårlig pistol. Helt på høyde med Gock 17, CZ 75 og tilsvarende. Men vær da klar over at du nepper får solgt den videre for noe mer en et par tusenlapper og at .40 er et lite gunstig kaliber med mindre du skyter praktisk (Og da er berettan uegent pga marginal magasin kapasitet)

 

Men:

men grunnen til at valget falt på beretta var at sigen fekk eg ikkje tak i og dei store høvdingane på kammeret skulle absolutt ha beskreve modell, fabrikk og pipelengde. og jha, eg veit at dette gjeld rifler og jaktvåpen, men jatta med, ville ikkje krangle med dei høge herrer på kammeret. og då blir man låst med tanke på våpenvalg.

 

Dette sysn jeg ikke du skal finne deg i. Ikke krangle med dem, det er riktig - men høflig opplyse om at det ikke er korret i henhold til våpenlovgivingnen. Søk på en 9mm pistol til et program, f.eks felt. Spesifisere at du tenker på å kjøpe brukt og derfor trenger en "åpen" søknad. De har et lovverk å forholde seg til, og ikke eget forgotbefinnende.

Forøvrig anbefaler jeg i å ikek bry seg så mye om "taktisk" våpenkjøp mtp kaliber osv - nå er det i mye større grad et aktivitetskrav som ligger til grunn for ervev.

 

Forøvrig er utvalget i .40 fabrikk dårlig her på berget. Og dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Den går etter sigende greit med de fleste typer vanlig 40S&W ammunisjon. Prøv Fiocchi 180grn FMJ, disse pleier å være greie å få tak i på for ex XXL. Ellers er Magtech også helt fine til både plinking og konkurranse. Sjekk din lokale våpenpusher på hva han har og til hvilke pris.

 

Det aller beste i dette kaliberet er kanskje som jeg har gjort i 45acp. kjøpe endel ferdig skudd for ex Fiocchi som har fine hylser, ta vare på hylsene og lade dem selv. Da kan en få dytta ned prisen bra pr skudd og du kan tilpasse skuddene til ditt våpen.

 

 

Det med egenpresisjon i B96 er en sannhet med visse modifikasjoner. En god kamerat av meg hadde en slik sak og jeg prøvde denne endel ganger og når jeg først fant ut av siktet (hadde justerbart) og fikk stilt inn dette sånn noenlunde var det ingen som helst problem å skyte fine grupper med '96'ern, syntes den var svært så presis.

 

Som nevnt av tidligere skribent om noe som helst skal klages på med den er at den har sørgelig lite magasinkapasitet 10 skudd er i slappeste laget for en dualstack .40 ,men hvis du skal bruke den til plinking/kose skyting og rekreasjon er ikke dette noe stort problem.

 

 

Kos deg med den, det er i mine øyne få våpen som er så sexy som Beretta 92/96 :D

Link to comment
Share on other sites

eit veldig godt råd her :D takk, det skal eg ha i bakhodet til neste søknad :winke1: jha, fant ut at utvalget er litt trangt i 40 her til lands. men har blitt småskremt av det eg har lest tidligare her på kammeret med tanke på kalibervalg og søknad. så for ikkje å låse meg til å ikkje ha mulighet til ein 40/45 seinare, så vart denne søknaden sendt først.

 

trur nok ikkje eg ønsker og selge våpenet seinare. kan selfølgelig ikkje ta utgangspunkt for seinare i karrieren, men hadde eg fks hatt ein 92fs i 9mm pr.dags dat, ville eg ha vert kjempe fornøgd med det. men det er meg, jha er sær i smaken ang våpen valg, men har alltid hatt sans for tenestepistoler :lol:

 

takk for konkret tilbakemelding om ammunisjon og din erfaring TigerBlack :D dette aktuelle våpenet er også justert baksikte på, så det kan jo kansje vere ein fordel. ang magasinkapasitet har eg bestilt eit ekstra mec gar magasin med 15 stk kapasitet. har ikkje bruk for det foreløpig, men kan vere greit viss eg skulle skyte praktisk ved ein seinare annledning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...