Jump to content

Råd om tunge .223 kuler.


Tim

Recommended Posts

Hei !

 

Er noen der ute som kan ambefale en hel mantel kule og en jakt kule for Rådyr jakt (små vilt, topp jakt) bly fri kule , med vekt over 80 grain . begge må ha samme balestik ? Rifla er en Tikka T3 cal. 223. Årsaken til at jeg trenger to kuler er fordi jeg ønsker en billig øvelses patron og en presis dyr kule. På den måten så slipper jeg og skyte inn børsa på nytt mellom jakt og øvelse. Kan lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Balestik,

 

Hornady 80gr Amax funker på både papp og dyr, om du ikke vil bruke Amax på dyr så fins det både 75 og 80gr Horandy GMX. Også som ladd "Superformance" ammo. 80grs Amax er hyllevare, men de andre kulene der gjetter jeg er "ukurante" foreløpig her i kongleriket - at 80gr GMX skal stabilisere i Tikkaens 1:8" stigning er jeg skeptisk til, men 75gr burde muligens gå.

 

Tror ikke det der er et lett prosjekt, om du skal ha samme treffpunkt på alle hold uten å stille.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du holder deg til to kuler; en til jakt og en til trening, og bruker de samme ladningene hver gang, er det vel strengt tatt ikke noe problem. Da vet du hvor mye over/under treningskula går i forhold til jaktkula og stiller de kneppene opp/ned hver gang du skal trene. Så stiller du samme antall tilbake etter endt trening. Skjønner ikke at du orker å gruble på det. Mye styr for et lite problem. Men gidder du, så vær så god. Du kan jo lage et lite merke i rattet ved riktig jaktinnstilling, så er det bare å sjekke om det står rett hvis du er usikker. En liten prikk korrekturlakk for eksempel.

 

Så kan du bruke den beste kula du finner til jakt, og den billigste som duger til trening. Mye bedre løsning spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...