Jump to content

kombi i kal 20 hagle løp vs kombi kal 12


seb 45

Recommended Posts

lurer på å kjøpe en kombi til småvilt jakt har lyst på lite kaliber på rifle løpe med tanke på gjendomskytting på toppjakt men de fleste som selges er hagle kal i 20 går det bra på tiur gås å andre hardeskutte dyr og finnes det patronbelter til kombi i 20 med plass til rifle patron fines i til kal 12

Link to comment
Share on other sites

kjøp kal .20 om du liker der, det som har felt mest hos meg er cal 20 selv om jeg er ihuga 12 skytter. er kun litt mindre hagl men samme anslagsenergi, du vil nok få masse pro/kontra men realiteten er hva du liker og ønsker, fuglen faller om det er 12, 16 el 20 :-) lykke til med valget og god Jul.

Link to comment
Share on other sites

allså jeg har holdt meg mest på 12 kal men har lyst på en kombi til småvilt jakt dermed har jeg mest lyst på et kaliber som er mistmulig er litt redd igjendom skytting jeg vet at blaser har kaliberet men 24 tusen får en småviltjakt er litt stivt etter min meing

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvilke krav du stiller til kombien, ut fra den type jakt du driver med- så finnes flere alternativ.

 

Selv har jeg pusset opp en eldre litt sliten Savage 24 i kaliber 20/76 og 22WMR, fantastisk bruksbørse til variert småviltjakt- god presisjon i rifleløpet, og hagleløpet med full trangboring gjør fint jobben det også. Sleit litt med å få samskyting mellom løpa, men med litt høyere montasje enn til å begynne med har også dette løst seg. Ulempen er at dette våpenet har utvendig hane som må spennes, og løpsvelger på denne hanen. Ikke noe våpen for lynraske skudd, eller situasjoner der du må kunne velge raskt mellom rifle og hagleløpet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en A. Zoli kombi i 20-76 og 6,5x57R.

Kunne ikke merke noen forskjell på rådyra med cal 12 eller 20, de døde kjapt nok uansett :winke1:

Min kombi passet såpass godt at jeg skjøt brukbart på lerduebanen (bedre en med o/u hagla i cal12).

I dag jakter jeg med cal 16 i hagleløpene. Funker det også :D

Kaliber 20 vil gi deg et lettere og smekrere våpen (dersom det er bygd på "riktig" baskyle).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Kombi i kaliber 20/76 og et småviltriflekaliber er genialt smekkert. "Alle" skal ha 12/76 og 7x57R, så det kan jo hende du kan komme over rimelige, brukte småviltkombier da. Men finn gjerne en med 76 mm kammer. Greit å ha den litt ekstra puffen okkesom.

 

Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31397492

og denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32114940

og denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31444577

 

.222 er et kjekt kombikaliber, ikke randpatron som de fleste vil ha vel å merke, men det er et fint toppjaktkaliber. I dag vil de fleste ha .223, så da går det an å gjøre en god deal på .222-børser.

 

.22 Hornet kjenner jeg ikke så mye til, men det er et mye brukt kaliber til toppjakt i Sverige vet jeg. Nusselig liten sak, litt svakere enn .222 Rem, men kvassere enn .22 Wmr. Horneten bruker .224-kuler, som de andre .22-kalibrene .222, .223, .22-250 osv, men da de letteste, opptil ca 45 grs. Hornet er ikke tillatt brukt på rådyr, noe .222 er. Noe å tenke på kanskje, siden kombi er et ypperlig rådyrvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 gjør akkurat det samme som kaliber 12. Dersom det kommer den samme mengden med vismut ut av løpet i samme hastighet så spiller størrelsen på tuten ingen rolle. Det er best med kravepatron i rifleløpet i brytevåpen, lettere å få utdrageren til å plukke med seg hylsa ut. 5.6x50R er et genialt kombikaliber, kravepatron i 222 / 223 klassen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jeg har en Sabatti kombi i kal 20/76 og 22 Hornet, med ekstra hagleløp. Den rene hagla bruker jeg etter rypa, og det er et lett og behagelig våpen, liker pistolgrepet veldig godt.

Kombien bruker jeg på fjellrype og harejakt og den er meget presis (de tre første skuddene vel å merke). Det går også fint med fluktskyting med kikkert, men jeg går ofte med kikkerten i sidelomma i støkkterreng. Dersom jeg i november ser hvite plastposer er det bare å smette kikkerten på...

 

Jeg må være ærlig å si at jeg enten tar Sako-rifla eller Star-hagla etter gåsa, ble bare tull med kombi her. Jeg vil ikke utsette Sabattien for gåsejakt, med turer på sjøen og en ganske røff jakt. Men det har mindre med kaliber 12 vs 20 å gjøre.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...