Jump to content

Bitte liten And, lurer på hva slags?


Hydrox

Recommended Posts

Hadde meg en tur på sjøen i dag med robåten for å kikke etter ender. Møtte på en liten krabat som jeg aldri har sett før. Den var svart og hvit og på størrelse med en trost, søt liten krabat som ligner på en andefugl. Fikk dessverre aldri mulighet til å ta noe bilde av den, men jeg lurer fælt på hva slags fugl dette er. At jeg aldri har sett den før er litt feil, jeg har sett den en gang tidligere rundt samme holmen, ca to mnd'er siden. Om den jeg så i dag er samme fugl eller en artsfrend aner jeg ikke. En ivrig dykker av et lite nøste i hvert fall, mer under vann enn over.

Noen som kan ha noen formening om hva slags fugl dette kan være? :)

Link to comment
Share on other sites

Alkekongen er den minste av alkefuglene, mindre enn teist. Teisten har litt lengre nebb enn alkekongens butte nebb, og teisten virker også noe slankere og mer "langstrakt" i kroppen og generelt.

 

Her er ett bilde av en alkekonge i vinterdrakt, en som jeg fant i en skogsbilveg her i november 2005, blåst inn over det indre østlandet med en høststorm.

 

DSC_9424-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg slår meg til ro med at det må ha vært en Alkekonge jeg har sett. Ikke akkurat en andefugl, men på en eller annen måte måtte jeg jo beskrive den. Var i alle fall en koselig krabat å se på mens jeg koste meg med matpakke og kaffi.

Andejakt med robåt merkes dagen derpå, noe gangsperr hist og her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...