Jump to content

Hva slags luftgevær er dette (hvilket merke)


D52

Recommended Posts

Dette var et jeg hadde for mange år siden. Men husker ikke hvilket merket det var. Men jeg kan kanskje erindre at det var et Anschutz. Jeg kjøpte det nytt hos Jesting Sport på Veitvet, midten av 80 tallet ca. Sugerøret oppå har jeg ingen anelse om hva var.

 

Jeg ser at åpneren for løpet kan minne veldig om Slavia, det samme kan stokken gjøre et par steder. Men det er ikke Slavia (tror jeg)

 

hvaslags.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja 631 er det ikke. Det er riktig som du sier at man skyver knappen på Slaviaen. Det burde jeg jo vite siden jeg har en 631 :oops: Jeg må nok skylde på alkohollfri Carlsberg siden jeg klarte å drite meg ut der....

 

Mener jeg betalte 1900kr for den den gang. Så det kostet litt. En slavia 631 kostet meg 830kr i 1992, det er den jeg har nå. Så denne må ha vært en veldig dyr Baikal :) Men det er ikke umulig. Jesting solgte Baikal bla. Men det stemmer liksom ikke det heller.

Link to comment
Share on other sites

Hukommelsen din svikter ikke helt. Jeg gjorde et kjapt bildesøk på Google, søkte på "Anschutz air rifle", og fant denne annonsen:

http://www.icollector.com/Four-Air-Rifles-A-Anschutz-Match-Model-220-Air-Rifle-B-Anschutz-Model-335-Air-Rifle-with-Scope_i9514147

 

Nummer to fra toppen er til forveksling lik, ifølge annonsen heter den da Model 335. Jeg sitter med en følelse av at tyske luftvåpenprodusenter har hatt en tendens til å velge typebetegnelser som ligner hverandre på tilsvarende modeller. Det vil i så fall plassere denne i klasse med Diana 35 og HW-35, begge legendariske.

Link to comment
Share on other sites

Hukommelsen din svikter ikke helt. Jeg gjorde et kjapt bildesøk på Google, søkte på "Anschutz air rifle", og fant denne annonsen:

http://www.icollector.com/Four-Air-Rifles-A-Anschutz-Match-Model-220-Air-Rifle-B-Anschutz-Model-335-Air-Rifle-with-Scope_i9514147

 

Nummer to fra toppen er til forveksling lik, ifølge annonsen heter den da Model 335. Jeg sitter med en følelse av at tyske luftvåpenprodusenter har hatt en tendens til å velge typebetegnelser som ligner hverandre på tilsvarende modeller. Det vil i så fall plassere denne i klasse med Diana 35 og HW-35, begge legendariske.

 

Ja jeg tror nesten du fant riktig her :) Jeg lurer på om ikke det var derfor jeg kjøpte meg et Anschutz 521(521? tror jeg) halvauto i .22 etterpå, fordi jeg syntes dette luftgeværet var så bra. Suverent gevær synes jeg. Har lyst på et sånt igjen :)

 

HW 35 har jeg her. Det skal pusses opp. Nå sier det bare ffffftttpluupp, og går kanskje 8ms :)

Link to comment
Share on other sites

Den tråden skulle jeg egentlig ha begynt på, mange ganger. Jeg har nok hatt det i over 15 år, og aldri brukt det. Pga fttttsssssspluuuup... Har ikke hasta liksom :) Men det er vel på tide å sette det i stand. Etter hva jeg skjønner har HW 35 samme fjæra som bla Diana 48/52 etc. Og jeg har en slik Diana som jeg vurder å kjøpe ny fjær til. Dianaen går fremdelen 280-290ms på krono, og det er bra etter snart 20 år. Så da tenkte jeg at Dianaen får ny fjær, og den gamle fra Dianaen går i HW´n... Men må kjøpe noen deler til HW´n. Har rota bort (midlertidig) avtrekkerbøyle og noe annet småtteri.

 

Sikler litt på en Ny HW 97k ev 77k også, bare får å kjøpe en ny en liksom.

 

Men skal også prøve å få tak i en Anschutz. Det MÅ jeg bare ha :)

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg skjønner har HW 35 samme fjæra som bla Diana 48/52 etc.

 

Nå skal jeg slenge ut noe før jeg går og sjekker, men mener bestemt at du har feil der. Fjær til 48/52 er en god del lenger enn HW35. Det sies vel at noe av grunnen til at man ikke klarer å få stort mer ut av en 35 er nettopp det at den har så kort fjær. Mulig ytter og innerdim er lik slik at du kan kappe, men det er like greit å bare kjøpe ny fra feks. Magne Landrø. Koster ikke stort. Om fjæra er knekt kan det hende styringa har tatt kvelden også, den er litt "simpelt" laget.

 

Sånn, nå kan jeg gå å sjekke..

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg mener jeg så det et sted når jeg så på deler :D Sjekka her nå, og det var ikke like delenr ihvertfall http://www.gunspares.co.uk/shopdisplayp ... &cat=HW35#

 

Jeg kjøpte ny fjær til Slaviaen der for et par år siden btw. Kosta vel 130nok hjem i postkassa. Har ikke bytta den enda selv om geværet er fra 92. Kronoen viser 190ms, altså mer enn oppgitt så tror ikke jeg trenger å bytte den fjæra :)

 

Husker ikke hvor jeg så at Fjæra til HW´n og Diana var like. Men husker jeg så det.

 

Nuhvel. Hadde vært fint med en Anschutz igjen også :)

Link to comment
Share on other sites

Mja.. målte fjærene nå. Riktignok en gammel velbrukt HW fjær.

HW35 fjær

ID:15,9mm Ø:23,3mm 22cm lang. 27 viklinger og 3,7mm tykk tråd.

D 48 fjær

ID: 15mm Ø:21,6mm 32cm lang. 33 viklinger og 3,3mm tykk tråd.

 

Gammel HW35 øverst, gammel Diana 48 i midten, og ny D48 nederst.

 

IMG_0367.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den nederste er ikke strukket, bare ny og ikke "satt" enda. Er ikke veldig skakk, er vel heller bilde tatt med telefon og lyset fra taket rett ned. Blir rare skygger og mye tull av sånt. Fokus var ikke der, mest på å vise lengde... Det klarte jeg jo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...