Jump to content

9 mm Luger - .357 Magnum


Snapphane

Recommended Posts

9mm Luger - .357 Mag.

SAAMI's datablad med tegninger opererer med så og si identiske mål på kaliber, rifledybde og tverrsnittsareal for de to nevnte patroner. Ifølge Vithavouris ladebok har .357 hele 0.09 mm større kulediameter. Og det er temmelig mye når en skal ta hensyn til trykket og dermed til sikkerheten.

Er det noen som har erfaringer å dele med meg ?

Link to comment
Share on other sites

Poenget: Hvis man lager en pipe som passer akkurat til 9 mm Luger så vil den bli 0.09 mm for trang til .357. Eller omvendt. hvis en lager en pipe for .357 Mag., med rifledybde 9.12 bli temmelig rom for en 9 mm kule med dia. 9.03. Men SAAMI opererer altså med tilnærmet samme mål, riflediameter 9.02 for begge.

Dette kan også ha interesse for pistolskyttere som har problemer med presisjonen med de ymse fabrikata av våpen og dertil beregnede kuler. Nå er det slik at Vithavouri sier max kulediameter, men likevel.

Jeg er primært opptatt av ikke å lage noe som skaper farlig høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Min Sig Sauer 9mm har en løpsdiameter på .356,5" derfor kalibrerer jeg kulene til .357. Andre pistoler kan ha .355 og min Sig 210 og cz75 b hadde .358.

Men en kompis hadde en S&W revolver cal .38 med løp på .354. Her må man sjekke å måle om man skal få gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...