Jump to content

Hjemmelaget glassfiberstokk


cthore

Recommended Posts

Hei.

 

Dette ble ikke en prosjekttråd da jeg ikke har tatt bilder underveis, men viser frem et halvferdig resultat til inspirasjon for andre som skal prøve seg. Dette er er mitt første prosjekt med glassfiber og jeg er ingen ekspert så bruk dette som et dårlig eksempel.

Stokken veier nå 600gram ink. kolbekappe. Jeg har brukt 3 lag med glassfiber duk (300 g/m2) og mer epoksy en jeg trodde var mulig. Det er pusset av overflødig epoksy mellom hvert lag, men siste puss har jeg ikke tatt ennå. Regner også med at jeg kommer til å legge et tynt strøk med epoksy etter neste puss da jeg tro det er lurt å dekke over eksponert glassfiber før lakking.

Ser rundt på nettet at proffene bruker vakuum for å trekke ut overskudds epoksy, dette har ikke jeg tilgang til men et lag med plast og så teipe tett i tett med elektrikerteip gjør at duken følger konturene av stokken.

 

 

2ns6ejb.jpg

 

 

Her er stokken sammenliknet med den den skal erstatte. Designen på kinnstykket (?) var noe anderledes i begynnelsen. Men når jeg testet det ut med kassa beddet i stokken fikk jeg ikke ut sluttstykke. Så her måtte jeg kappe litt.

2n60iv.jpg

 

Bedding rundt kasse og løpskanalen er gjort med epoksy og microglasskuler. Vet ikke om dette holder som bedding da den er litt sprø, men tester før jeg gjør om. Løpskanalen ble "beddet" da jeg hadde gjort den for stor , men det gi ekstra stivelse fremover så jeg klager ikke. For at løpet skulle ligge fritt la jeg et tynt tøystykke rundt løpet som ble surret med teip. Dette gir ca 3 mm klaring hele veien.

 

1sgyo2.jpg

 

Aluminiumskinne er lagt inn som avstiver i nesten hele stokkens lengde. Lik skinne ser du på bilde lenger opp.

Kryssfiner er lagt inn som avstiver i fremstokken, den gir også godt feste for reimfeste. Det er også lagt inn kryssfiner som avslutting og feste for kolbekappe.

nla3uu.jpg

iyg7b4.jpg

 

Skal jeg lage flere stokker kommer jeg til å begynne med arbeidet runt låskassa. Det har blitt mye ekstra pussing og bannskap for å få dette til å passe med resten. Ser fortsatt litt ugreit ut men nå skal stokken funksjons testes før jeg legger flere timer i dette.

1zzl3wp.jpg

 

Materialer som er brukt er hovedsaklig fra biltema og en markplate-rest fra garasje bygging.

 

 

 

Cthore

Link to comment
Share on other sites

Bjorn Tore: Mulig det funker, men tror det hadde blitt litt styrete.

 

sirhitalot: den er stiv nok ja, skal ta i godt før det flekser. Høydejustering var en del av den opprinnelige planen, men tror jeg ser greit inn i kikkerten slik den er nå. Får vurdere dette etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...