Jump to content

Jakt i Spania II


Chef

Recommended Posts

Var på jakt i Spania i fjor og det ga mersmak, så prøvde meg i år igjen.

Første mål var en Beceites IBEX. Var en vanvittig flott jakt med klatring i stupbratte fjell. Jaktområdet var på 2 millioner mål og fjellene var fra 1000 til 2000 m høyde.

Skal man finne stor IBEX, er det bare å klatre helt til topps.

Beste tiden å jakte er november desember pga. brunsttid og mye bevegelse i bukkene.

Ingen enkel sak å komme innpå disse IBEXene og lange skudd må påregnes.

Jeg klatret i fjellet i tre dager og så mye dyr, men hadde ingen skuddsjanser. På vei ned fra fjellet siste dagen i skumring var jeg sikker på det ble bomtur da denne bukken dukket opp.

Vurderte den som brukbar i det svake lyset og var langt forbi tiden for å være kresen, så det ble skutt og dyret falt.

IBEXen var definitivt brukbar i nærmere øyesyn og den ble senere målt til gullmedalje. Flaks kommer alltid godt med.

jpy5qd.jpg

 

Deretter gikk jeg for Mufflon i lavere fjellstrøk og så rikelig med dyr før denne bukken viste seg.

Skutt på 200 m i strålende solskinn og norsk sommertemperatur. 1000 m over havet i november.

Spansk jakt har noe for seg.

Denne ble også målt til gullmedalje.

 

33c16v4.jpg

 

Begge trofeene er nå til preparering i Alicante (utstopping er svært prisgunstig der nede) og vil etter hvert få hedersplass i troferommet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker en spansk jaktarrangør som heter CAZA Sport. http://www.cazasport.es/ing/index.html

 

Antonio der er en glimrende jaktguide og han har en imponerende oversikt over jaktmuligheter i Spania. Hvor brunsten har startet osv.

 

Ibexjakten var på dette stedet: www.spainhuntingibex.com

 

Meget bra sted med en stasjon oppe i fjellet hvor man kan overnatte med god mat og drikke.

 

Var et par amerikanere og en gjeng franske buejegere der når jeg var der.

 

Så ble det litt sosialt samvær foran peisen på kvelden.

 

Buejegerne gikk etter hun og ungdyr, men allikevel så det ut til å bli mager fangst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...