Jump to content

Avstandsmåler (mono) til skumringsjakt.


Høntersen

Recommended Posts

Er på utkikk etter en avstandsmåler (monokular) som skal funke godt i skumring også. Har kikket både på Leica Rangemaster 1600 og Zeiss PRF, men finner lite info om hvor godt de faktisk funker i skumring sammenlignet med håndkikkerter. Swaro Laserguide synes jeg blir litt dyr...

 

Jeg mener altså at hvis man ser dyra (hjortejakt) godt i håndkikkerten og kikkertsiktet men ikke kan se de skikkelig med avstandsmåleren så er det ikke noe vits...

 

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Tja, har Zeiss PRF 8x26 selv. Denne er nok bedre optisk en de fleste andre mindre avstandsmålere, men den er stor og klumpete. Hadde nok valgt en mindre og enklere om jeg skulle handlet på nytt. Noen natt/skumringsegenskaper får du ikke i dem uansett. Faktisk har jeg aldri savnet dette ved skumringsjakt.

Måler opp avstander i forkant ved postering i skumring. I mørke er det etter min mening uaktuelt å skyte om avstanden er så lang at jeg må bruke avstandsmåler for å bestemme avstand ( hold utover ca 100-150 m )

Link to comment
Share on other sites

Har en leica. For å svare på spørsmålet ditt så er det mye dårligere lysstyrke i denne, enn i en optisk god kikkert(sikte).

Så får den enkelte bedømme hvor kritisk dette er. For min del bruker jeg den fint i mørket også. Kan måle sånn ca avstand med "pekemetoden", måle avstander før det blir mørkt eller måle avstander til objekter som vises i mørket (feks noen rundballer) og så beregne hvor langt det er.

Men en annen ting er at i mørket skal du ha en veldig godt kikkertsikte for å uansett ha sikt på så langt hold at du må begynne å tenke på å forlegge. Særlig forsvarlig vil det jo heller ikke være å skyte på så langt hold når det er dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Det sier vel egentlig seg selv at det har sine begrensninger med 26 lysåpning... Takker for hjelpa! Da har jeg fått svar på det jeg lurte på:)

 

Jeg har en Nikon Buckmaster 600 fra før som jeg fikk for en billig penge fra statene. Får klare meg med denne noen år til til jeg får råd til en skikkelig håndkikkert med avstandsmåler.

 

Takker for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 8x45 RF og en PRF fra Zeiss. I tillegg har jeg en 8x56 FL og en 8x32 FL fra samme produsent. 8x45 RF har ikke noe bedre skumringsegenskaper enn den lille 8x32 FLen. For skumringsjakt bruker jeg den store 8x56 FLen og tar med PRFen hvis jeg trenger avstandsmåler. Jeg måler opp de avstandene som jeg er usikker på når jeg kommer på post og bruker skumringsegenskapen til 8x56en for å studere dyrene. Denne kikkerten oppfattes til og med mer lyssterk enn mine 3-12x56 Victory kikkertsikter.

En skumringskikkert er uvurderlig til å bestemme hvilke dyr man ser på.

8x45 RF er etter mitt syn ingen skumringskikkert, men en dagkikkert med avstandsmåler. PRF og lignende avstandsmålere er mindre brukervennlig enn 8x45 RF for meg, for meg er det lettere å måle med RF enn PRFen fordi jeg holder den mer i ro og lettere kan "sikte" på målepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...