Jump to content

22-250 og riflestigning på 14, hvor tunge kuler


caveman

Recommended Posts

  • 7 years later...

Gamle tråder blir som nye.. kanskje. Jeg prøver.

 

I min børse, en Sako Hunter med 1:14 twist får jeg fine samlinger med 55 grains V-max i ca 1140 m/s. Har da brukt Hodgdon 380 krutt. Men hadde vært moro å vite om noen hadde greid å stabilisere f.eks 53 grains Barnes TSX eller noe lignende med 1:14. Noen som sier at det skal funke, du må bare ha nok hastighet på det, mens på en del pakker står det minimum 1:12 twist.

 

Er det noen som har eksempler på tunge eller lange kuler som de har greid/ikke greid å stabilisere med 1:14?

 

Lurer også litt på kulefall på kobberkuler i forhold til blykuler. Jeg har ca 24 cm fall på 55 grains V-max på 300 meter når børsa er skutt inn på 100. Vil en kobberkule på ca 50/55 grain avvike mye i forhold til dette? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Her er en enkel kalkulator :

 

http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

 

Her vil du se at det egentlig er kule hastighet og lengde på kula som er avgjørende ikke kule vekt. Den er litt streng når det gjelder kuler med høy hastighet.

 

Det er viktig å være klar over at når man beregner rifle stigning passer formlene bra ved normale hastigheter, ved 223 og høyere hastigheter kan man ofte gå litt ned på hastigheten. I teorien skal 1:12 være litt for lite til 55 grain fmj kuler, men det har jo vist seg at dette fungerer utmerket ved hastigheter over 950 m/sec. Dette var også standard twist for m16 Ar15 på 60.70 og 80 tallet. Og kulene er stabile selv i kaldt vær.

 

Kulefallet på kobberkuler kan du beregne ut i fra BC (Ballistic coeffecient) og så legge inn data i denne :

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... ik/iframe/

 

Jeg vil tro at nye kobberkuler er bra, men jeg har også hørt at nen har hatt en del kobber avleiring ved 223 hastighet og oppver, men det var 90tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...