Jump to content

hvilken Barnes kule til .300 WM?


snake

Recommended Posts

Har sett på forskjellige kuler å lade til .300'en min til hjort og elgjakt.

Har aldri ladet barnes før, men tenkte 150 grs TTSX til .308 og .30-06, og gå opp litt i vekt til .300 win,

vurderer:

175 LRX

180 grs TTSX

180 grs MRX

200 grs TTSX (anbefalt for 1:10 eller raskere, mener rifla mi har 1:10,5 så denne er vel kanskje ikke aktuell)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 180 grains TSX i min 30R Blaser. Fantastisk presisjon og upåklagelig effekt i viltet.

 

hvordan så slaktet ut etterpå? brukt 180 grs nosler accubond ett par år nå og den ødela litt mye ved treff i bein på kort hold.

men slaktet så bedre ut etter en 180 grs nosler Accubond i 900 m/s enn gamlingens 180 grs Partizan i .30-06 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Byttet over til Barnes TSX før årets jakt etter veldig dårlig erfaring med Fusion i 7 mm Rem Mag. Har lite datagrunnlag enda, men jeg har så langt skutt 3 hjort med Barnes TSX 150 gr i 7x64 Brenneke. Lader dem selv og tipper utgangshastigheten ligger på 830-850 m/s. Med tanke på kjøttødeleggelse er jeg mektig imponert så langt. Jeg har erfart minimal kjøttødeleggelse på de tre dyrene. Utgangshullene var 3-4 cm i alle tilfellene og veldig lite kjøtt var blodslått. Er som sagt veldig lite grunnlag å trekke konklusjon på, men jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å fortsette å bruke Barnes TSX.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal passere 900m/s så anbefaler jeg å bruke TSX og ikke TTSX til matvilt. Har skutt noen elger og rådyr med div TTSX nå, i høye hastigheter og det blir "pudding"! :roll:

Jeg har ikke erfart dette med de "gamle" TSX'ene, og jeg har sett rapporter der de hentyder at TSX skal være hakket hardere. Det rimer med mine erfaringer. Presisjonen har vært god med alle disse kulene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er motsatt av din Buster. TTSX er den kula som går best av alle kuler jeg har prøvd i min 300 ( og mine andre rifler også for den saks skyld) - OG gitt de fineste slaktene.

 

Jeg bruker 168 grn. Min absolutte favorittkule. Har en kompis som lader 180 grn MRX i sin 300 og denne er også fabelaktig.Men siden den er vanvittig dyr.

 

Har skutt endel elger med Tsx og de var en smule blodslått.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...