Jump to content

Rødpunktsikte spørsmål


001

Recommended Posts

Nå holder jeg på å bevege meg inn på et, for meg, noe ukjent område.

Jeg har kjøpt en pistol (det hender faktisk av og til) som er så nær vektgrensa at jeg må begynne å tenke alternativt. Etter en samtale med .30Herret fikk jeg tips om Docter sight som vistnok skal være veldig lette.

Jeg har søkt litt på nett, og finner ut at disse siktene i tillegg til å være veldig lette også er veldig dyre.

 

Jeg lurer jo da på hvor dyrt et slikt sikte må være for at man skal få nogenlunde kvalitet uten å betale unødig for et varemerke?

Tips til produkter som er utprøvd, og funnet i orden, tas imot med takk.

 

Jeg skal bruke dette våpenet på flere forskjellige avstander, og jeg ser det som en fordel om man på en enkel måte kan justere siktet for hver avstand. Finnes det slike sikter med kneppjustering for avstand? Hvis det ikke finnes slike sikter med justering for avstand så blir neste spørsmål om det finnes montasjer/baser med justering som man kan montere siktet på?

 

Vektbegrensningen på siktet inkludert montasje (også skruer og evnt. locktite) er 190gram.

Link to comment
Share on other sites

Da min orginale Doctor ble knust i ei steinrøys så hadde jeg liggende en billig kopi. Monterte og var på banen og skjøyt inn. Fungerte overaskende bra. Ikke samme kvalitet som Doctoren men så langt har den holdt treffpunktet. De fleste av denne typer sikter er ikke beregnet på å justeres. Skytes inn og beholdes sånn.

Til en pris av 200kr levert på døra har man ikke mye å tape på å prøve :D

http://www.dealextreme.com/p/0-08mw-650nm-red-reflex-laser-sight-rifle-scope-with-gun-mount-cr2032-included-21959

Link to comment
Share on other sites

hvilket kaliber brukes den på?

Ruger nr1 i 45/70.

 

Denne kan også være en mulighet

http://www.aliexpress.com/product-fm/337643210-Free-Shipping-100-New-Wholesale-1-PC-AIMPOINT-Micro-T-1-Sight-Red-Dot-scope-Riflescope-wholesalers.html

 

Kvaliteten på sånne kopivarer kan variere veldig men dette er enkel teknikk så burde ikke være vansklig å få bra.

Link to comment
Share on other sites

Kinakopi til $29,5 eller merkevare til 6000,- (det dyreste jeg fant hos Midway). Det utgjør litt av et sprang og får meg til å lure på hva som er forskjellen? Det kan da ikke være kun navnet.

 

Jeg er fortsatt intr. i tips om sikter som er gode i forhold til prisen, men driftsikkerhet er viktig. I tillegg håper jeg fortsatt at det skal finnes et slikt sikte som er mulig å justere i høyden på en enkel måte (uten å måtte skyte inn på nytt).

 

Har sett på det de har av slike sikter på Midway, men det er sørgelig lite informasjon om hvert enkelt sikte på de sidene.

Link to comment
Share on other sites

Til en pris av 200kr levert på døra har man ikke mye å tape på å prøve :D

http://www.dealextreme.com/p/0-08mw-650nm-red-reflex-laser-sight-rifle-scope-with-gun-mount-cr2032-included-21959

 

Når du skjøt inn ditt sikte, beveget prikken seg da opp/ned og høyre/venstre eller beveget den seg på skrå?

 

Jeg hadde Aimpoint på et våpen i forsvaret, og da opplevde jeg at prikken beveget seg på skrå når jeg skulle skyte inn våpenet. Er dette normalt for rødpunktsikter?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det evert nevner om repeterbarhet og varierende hold er hovedgrunnen til at jeg ønsker å høre hvilke erfaringer andre har gjort.

Jeg heller nok i utgangspunktet mye den samme retningen som HighPower om å kjøpe noe annet.

Det jeg er mer usikker på er hva annet man skal kjøpe, hvor dyrt må det være for at man skal kunne forvente repeterbarhet på kneppene og at det skal tåle noe rekyl i tillegg?

 

Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan prikken beveger seg når man skal skyte inn slike rødpunktsikter. Er det vanlig at disse beveger seg på skrå?

Hvis siktet repeterer kneppene bra, og det er mulig å komme til skruen på en fornuftig måte, så skal det jo ikke være noe i veien for å skyte inn siktet på flere forskjellige avstander. Jeg ser imidlertid for meg at hodet mitt kan få litt problemer hvis prikken beveger seg på skrå, slik at jeg må skru på flere skruer for å endre høyden.

Link to comment
Share on other sites

De rødpunktsiktene jeg har erfaring med har ikke knepp, kun friksjonshold på justeringene (+ låseskrue på siktet jeg har). Tankegangen er nok som Rufus er inne på at det ikke skal skrus etter innskyting. Bruksfeltet mitt for rødpunkt er også et helt annet - jeg har en Zeiss Compact Point på et kort 9,3x62 løp til en Blaser R93 for jakt i tett skog.

Compact Pointen flytter punktet helt lineært loddrett og vannrett når jeg skrur, og den leveres med et spesialskrujern med justeringsskala + Zeiss' garanti, men til Zeiss-pris... Valgte denne primært pga. integrert Blaser-montasje og at jeg foretrekker "åpne" rødpunktsikter fremfor de med rør, ut fra mine kriterier Aimpoint Micro H1. Jeg ville nok valgt Compact Point/Docter/Meopta hvis jeg skulle hatt rødpunkt på pistol også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...