Jump to content

Hvilket av disse to ladesettene bør jeg velge


EarthBridge

Recommended Posts

Hei, som tittelen sier:

 

Det står mellom de to følgende settene som jeg finner på finn.no. Hvilket bør jeg velge, og ikke minst hvorfor:

Lyman Expert ladesett til 2995,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27561873" target="_blank

Hornady LOCK'N LOAD Classic Ladesett til 3499,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30553795" target="_blank

 

PS Jeg tar det for gitt at begge settene er komplette (med unntak av kaliberspesifikke ting).

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye Lyman-utstyr gjennom tidene. Noe er svært bra, noe er rimelig bra, en sjelden gang enkelt ting som er slurvete laget. Totalt sett et en rimelig "value for money" som de sier der borte.

 

Hornady har jeg også brukt endel av, rimelig bra kvalitet. De relativt nye "Lock 'n load" (abrupted threads-begrepet) sakene kan være greie, tror jeg, selv om jeg bare harfått det demonstrert på en messe. Sparer antagelig mye skruing og finjustering.

 

Mulig jeg ville lagt i de 500 ekstra og gått for Hornady sakene.

 

Noen som har langtidserfaring med bruk av Hornady "lock 'n load"?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke klådd på noen av settene, men her er noen tanker:

 

Ser ikke helt poenget med lock-n-load.

Når alle dier er stilt inn til ei presse, er det bare å skru dem inn. Du må også bruke tid på finjustering av Hornadysystemet.

Du sparer kanskje 15 sekunder på diebytte...

I tillegg må du ha lock-n-load til samtlige av diene du bruker. Skal du bytte systemet mellom diene, er systemet kanskje bortkastet?

Hornadysettet inneholder heller ikke hylsefres, som er et must etter en 3 - 4 omladninger. Koster vel ratt en tusenlapp for dette.

 

Lyman ser greit ut. Her er det et komplett ladesett med alt du trenger for mange års lading.

 

Konklusjon;

Du skriver ingenting om mengden du kommer til å lade. Men kjøp alltid noe som takler mer enn du trenger på en grei måte. Plutselig blir du hekta. ;-)

Har du behov og råd nok til å utnytte Hornady-systemet til det fulle (Jeg mener die-holderne koster litt), ville jeg absolutt gått for Hornady.

I tillegg til dette ville jeg sett på tennhettemagasin, men det er meg. Vil tro Hornady har dette.

 

Da begynner Hornady-settet og koste litt, og er kanskje ikke verdt de 1 - 2 - 3 tusen det koster mer enn Lyman? Men JEG ville iallefall hatt mer EIERGLEDE av Hornady. Men så er ikke jeg kjent for å invistere i billig hobbyverktøy heller...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si noe om Lyman, men jeg har hatt Hornady presser siden en gang på 70 tallet og har aldri hatt problemer. Har nå en gammel Pasific (Hornady) O presse, en Hornady LnL O presse og en Hornady LnLAP. det følger med håndholdt tennhette isetter i Hornady settet og den er fin når det er snakk om å sette hetter i mye hylser, presser hylsene først så vask og så i med tennhettene. Hylsefres er et must og den kommer i tillegg på Hornady settet. LnL systemet er enkelt bruk, jeg bruker å kjøpe eksta kule isetter dier slik at jeg har en isetter for den enkelte kule som jeg bruker og det har blitt noen etter vert, med da er alt fix ferdig innstilt bare å kjøre på. Kruttmålet til Hornady er stabilt og fint, men max krutt mengde er ca 100 grs, så skal du lade store patroner så må du bytte måle delen i en som gir deg større ladninger. Minuset er at du lett kommer til å kjøpe en del kjekt å ha utstyr til Hornady pressa som du muligens ikke vil gjøre til Lyman sin presse, men kjøper du fra USA så er prisene helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en eldre Pacific (Hornady) O-presse samt en relativt ny progressiv presse fra Hornady. Det som har imponert meg mest (etter ganske mange tusen rifle og pistol-patroner) er Hornadys soliditet. Det virker rett og slett bunnsolid. Har en del Lyman- utstyr. Blant annet et prep-center samt trimmer og en del annet stash. Er ikke like imponert over kvaliteten på det, for å si det mildt...

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent har ikek Hornady Ock and load brutte gjenger, men en bushing som passer helt vanlige dier. Disse bushingen smekker man inn i pressa og slipper å stille noe som helst (Gitt at det var riktig stilt når man tok det ut da... :roll: )

Skal du lade fler kaliber og littegranne mengde ville jeg nok valgt hornady pressa.

 

Men... jeg kan jo ta feil :?

Link to comment
Share on other sites

Greit å merke seg at Lyman settet inneholder 2 vesentlige ting som Hornady settet ikke gjør: Hylsetrimmer og hettemagasin til pressa.

 

Prisforskjellen er ikke da 500,- men 1500,- innen en får det samme utstyret.

 

Verdt å merke seg om en skal sammenligne "value for money"

 

Nå er jeg helt nybegynner og på dette feltet, men ladesett skal innhandles. Skjønner jeg deg riktig at Hornadysettet er "inklomplett"?

Link to comment
Share on other sites

Nei og ja - det avhenger av hva du legger i ukomplett :winke1:

 

Rcbs og Hornady sine sett inneholder ikke lenger hylsetrimmer. Antagelig er dette for å holde prisen nede. Skal du helpresse hylsene dine og vil ha dem mer enn 2-4 omladninger vil du i det tidsrommet høyst sannsynlig være avhengig av å trimme dem. Trimmer løs koster 800-1100,- avhengig av fabrikat.

 

Lyman og Redding leverer hylsetrimmer med i sine sett.

 

Rcbs leverer med håndholdt tennhette isetter - noe de andre ikke gjør. Lyman leverer med presse montert tennhettemagasin som ingen av de andre 3 gjør.

 

Verdt å merke seg om en skal sammenligne "value for money"

Synes du det er riktig av deg å kommentere utstyr fra din egen butikk fra din private brukerprofil, og ikke Jaktdepotets profil?

Jeg har forøvrig kun gode erfaringer med Jaktdepotet som butikk :winke1:

 

Siden vi har både Rcbs, Hornady og Lyman sett på lager og selger alle sammen vil jeg si at det er svært så renhårig i forhold til en kunde å anbefale han det rimeligste, eller ?? Selger han gjerne ett Rcbs eller Hornady sett med tilbehør også - blir jo mer penger både i kassa og på bunnlinjen av det.......

 

Og når jeg skriver som privatperson om kvelden sier jeg min personlige mening om ting. Det er langt fra alltid det er sammenfallende med hva som er økonomisk gunstig for bedriften. Var minst like interessert i dette lenge før det var næringsinteresser inne i bildet. Noe jeg håper kommer til å fortsette etter en har forsvunnet ut av "bransjen" også

Link to comment
Share on other sites

Rcbs leverer med håndholdt tennhette isetter - noe de andre ikke gjør. Lyman leverer med presse montert tennhettemagasin som ingen av de andre 3 gjør.

 

Ifølge annonsen på finn så er det med håndholdt tennhette i setter på hornady sitt sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...