Jump to content

Kartprogram med GPS-muligheter


Dagl

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har påtatt meg oppgaven å merke poster i elglaget jeg er gjestejeger i, sammen med jaktleder. Jeg har scannet inn ett høvelig kart, og sammen har vi grov-plassert alle poster. Det vi nå driver med, er å finjustere dette med GPS, slik at vi får de helt nøyaktig. Kartet skal først og fremst kunne skrives ut og lamineres slik at jegerne har hver sitt kart med poster. Samtidig sakal postene kunne sendes / eksporteres til andre med GPS-koordinater.

 

Jeg har Garmin GPS, og MapSource-kartene som er til denne egner seg ikke til å skrive ut jaktkart. Jeg ønsker altså ett program à la MapSource, men som kan ta ett annet kart som grunnlag.

 

Jeg har ett svensk program som kalles "Jaktstigen". Dette er suverenet, og jeg har laget fine jaktkart på dette for området jeg jakter rådyr i Sverige. Men, programmet dekker kun Sverige. Norsk versjon var ventet 1 halvdel av 2008, men så ble firmaet slått konkurs /kjøpt opp, slik at norsk versjon er nedpriortert.

Jeg har testet demo av OziExplorer (Australsk). Ved første test viste det seg ganske bra. Det tok nesten hvilke som helst bilder som kartgrunnlag, og det var enkelt å importere waypoints fra min Garmin. Men, noen av punktene var unøyaktige. Demoversjonen ga kun mulighet til å kalibrere med to referansepunkter, og forklaringen var at registrert versjon, som ga mulighet for 5 referansepunkter ville gi nøyaktighet. Det koster imidlertid 50$, og er litt mye for "å teste".

 

Noen som har erfaring med OziExplorer?

Noen som har forslag til andre program?

 

Tips og forslag tas imot med takk

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

En mulighet er å velge "Fil" og "Lagre som.." og deretter dxf som filtype. Ta med denne filen til kommunen og få de til å plotte ut et kart med feks ØK (Økonomisk kartverk 1:5000) i bakgrunnen. Du bør gå inn på "Rediger", "Innstillinger" og under fanene "Posisjon" endre "Rutenett" til "UTM". Om ikke kommunen har gått over til EUREF89 men bruker fortsatt NGO, må filen transformeres. Men det kan de sikkert også hjelpe deg med. Jeg ville i hvertfall ;)

 

Ett annet alternativ er å gå inn på Statens kartverk og "Norgesglasset".

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

 

Litt ned på venstre side velger du "Transformasjon".

I "Fra referransesystem" velger du "32 EU89...." og henter koordinaten fra "Mapsource" (Huske rutenett endret til UTM i mapsouce). Klikk deretter "Se på kart" og punktet blir avmerket på kartet. Zoomer du deg nok inn får du ØK som bakgrunnskart samt klikk på grønn fane øverst som heter "Vis større kart". Du kan ta flere skjermdumper og lime dem sammen i et bildeprogram for å få større utstrekning. Pass bare på at målestokken er den samme.

 

Kom på et tredje alternativ. "Sette" bort jobben og få et firma til å lage kartet, avmerket med bålplasser, samlingsplasser, ulike drev og postrekker. Men det koster sikkert litt...

 

Jepp, det var mine forslag. Håper du finner ut av det og at dette ikke var helt gresk......

 

Mvh.

Davy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:) Jeg vil iallefall anbefale Ozi Explorer. Jeg benytter det programmet mest til mine to gps'er

(Jeg har en 76cx og en 76csx) Jeg har brukt programmet i 10 år nå, versjonen jeg har er 3.95.4i.

:idea:

Nøyaktigheten bestemmes i stor grad av hvor FLINK du er til å scanne et kartverk, og hvor NØYAKTIG

kartorginalen din er.. (Det er ikke alle kartblad som er nøyaktige faktisk!) Samt hvor nøye du er når

du legger inn referansepunktene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...