Jump to content

hvor mange dager i uka jeg kan trene dreveren min på loss?=)


zenta100

Recommended Posts

Sliter selv med jaktlysta/evnene på dreveren min :trist: Tror det beste man kan gjøre er å slippe der det er mye dyr så bikkja kjapt finner noe å jage på. Hold på så lenge bikkja synes det er "morro" koble å reis hjem hvis bikkja ikke vil ut i søk. Med dårlig jaktlyst er det mulig du ikke bør slippe så mye.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder all form for dressur og tilvenning, er det viktig å avslutte positivt. Dette er for at de skal kunne "fordøye" de positive inntrykkene.

 

De fleste her inne er hannkjønn, så jeg går ut i fra at du er det, selv om ditt nick kan tyde på annet. La oss si at du er en 20 år gammel gutt som har fått smaken på det annet kjønn. Du er på byen, og det blir noe på deg minst 4 ganger i uka. Du har også en kamerat som også har fått smaken på det annet kjønn, men han har ikke tid til å være ute mere enn en kveld hver annen uke, men da blir det noe på han også. I dag er det 13 dager siden kameraten var ute. Tror du det han har minst ?

Kanskje du til og med begynner å gå lei, og trenger en pause ???

 

Jeg har tro på å la valper være valper, kvalitetssikre hundenes erfaringer, samt å la de få fordøye alle positive opplevelser, kanskje i 14 dager.

 

Om du skal trene en unghund på rådyr, kan kvaliteten på sporet sikres ved at du observerer dyr før du planlegger slipp av hund. Da kan du til og med trene 10 uker gamle valper. På med sele, hunden plasseres i sporet, og går ti meter spor til korrekt og avdempet ros. Eldre hunder trenes på samme sporet i forhold til deres utvikling, med ca 14 dagers pause til neste spor. I mellomtiden aktiviseres de med andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er særdeles viktig nå er at du får skutt noe for denne hunden, du må jakte på en slik måte at du er någså sikker på felling.

Sett sportslige hensyn tilside, lostider tilside og sørg for at hun kommer i en situasjon som hunden oppfatter at det er hennes innsats som ligger til grunn.

 

Gå ikke "tur" i vilttomme terreng, det reverserer prosesen, vær veldig målrettet at du skal felle noe, få med deg jaktkompiser på dette også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...