Jump to content

Toppjakt og sikkerhet.


Mauser M67

Recommended Posts

Med 2 jaktretter i Sverige, har jeg i vel 15 år drevet utstrakt desember -og januarjakt i tradisjonelt svært gode områder. Med et stort antall Orrer og Tiur på sekken støtter jeg "mar.j.kar" sine konklusjoner. Har vært innom alt i fra 308 win til 22 WMR, og det er fart og kule som bestemmer resultatet- forutsatt god presisjon. Personlig har jeg gått bort i fra Scenear med normal fabrikk åpning i spissen, velger enten mauellt lukket sipss (Widden die) eller FMJ. Var over nå, for noen dager siden, på ei 4 dagers økt og brukte 6,5 Grendel med stort hell. Ellers vil jeg trekke frem 6 Br som et godt alternativ. Jeg lader i rundt 700m/s, og setter forøverig som kriterie at jeg ser innslaget i fuglen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant med en slik widden die... Har prøvd og feilet litt med lukking og åpning av spisser, men ikke helt fått det til. Widden dien jeg fant på midway nå var jo hinsides dyr syns jeg! Virker som du har litt erfaring på modding av kuler til fugl. Litt OT kankje, men kanskje du kunne gitt noen tips og triks?

Link to comment
Share on other sites

Dyre er de ja… Kjøpte dia fra en erfaren kar nordpå. Denne var egntlig litt deffekt, men satte innmaten inn i ei Redding comp die og da funket den perfekt! Hele prosessen går ut på at, kula settes på medfølgende lukket hylseholder og dia med tilpasset caliberinnmat presser spissen. dvs. lukker denne. Med micrometeret på comp dia justerer jeg i 2 omganger pressdybden. Lukker sipssen totalt sett til en tredjedel av fabrikk åpning, samt at spissen ca. 3-4mm ned på kula kones en smule. Ved denne prosessen oppnår jeg ørlite (noen mm) bedre presisjon og betydelig mindre kjøttødeleggelse. Det siste er for meg særlig viktig. Drev før med avansert og tidkrevende ansmygning for å prikkskyte for å oppnå optimale slakt resultatet (22 WMR, 22 Hornet og 22K Hornet). Dette var irrasjonellt da jeg ofte lå å kravla i snøen i opptil en time. Skyter nå gjerne på 300m med lukket Scenear med estimert anslag på ca. 400-450m/s med resultat som en FMJ, men med i mine våpen bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Kanskje innmaten passer i min die også... Innmaten kosta rundt 600 mener jeg å huske.

 

Lurer på i hvilken hastighet ei hurtigekspanderende som f.eks ballistic tip o.l slutter å sprenge. Kanskje noen her inne har testa dette? Greide ikke finne det på 10min intens søking på kammeret og nettet ellers. Burde selvfølgelig teste selv siden jeg interesserer meg for dette, men jeg trenger jo ikke finne opp krutt som allerede finns :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dette egentlig et reelt problem ved bruk av sunn fornuft? Det er vel ingen som drar av et skudd i retning av bygda om du er noen km unna?

 

Sverige og Finland har jo hatt toppjakt i mange år. Har noen av dere hørt om tilfelle i disse landene? Jeg har hørt om et tilfelle i Finland for mange år siden. Dette sto omtalt i en av de Norske jaktbladene. Husker ikke hvilken!

I det tilfelle var far og 2 sønner ute, 1 sønn ville gå en annen vei og de skulle møtes tilslutt på avtalt sted. Sønn som gikk alene fikk fugl på topp etter en stund, skjøt denne og var blid og fornøyd. Kula fortsatte og traff broren i ryggen som fyret bål med far flere km unna.

Politi avsluttet saken med ingen reaksjon mot skytter da det var tragedie for familien.

 

Dette er det eneste tilfelle av ulykke jeg har fått med meg siste 25år. Det kan selvfølgelig være flere?

Om så dette er det eneste tilfelle siste 25år, så er vel dette et ikke problem?

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Poacher. Selvsagt kan det forekomme ulykker under toppjakt, men [som du skriver] det høres til sjeldenheten. Vi er nok heller ikke så mange toppjegere i Norge siden skogsfuglbestanden har vært begredelig over flere år, men en risiko finnes alltid når en jakter med kuler og krutt.

Det har vært mye prat om sikkerheten ovenfor andre, men tenker vi på vår egen sikkerhet under jakten på ski etter hønsefuglen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...