Jump to content

Toppjakt og sikkerhet.


Mauser M67

Recommended Posts

Toppjakt og sikkerhet.

 

Hei.

Toppjakt er populært og gir mange fine opplevelser for mange jegere.

Men her er alltid et men.. Sikkerhet! sikkerhet!

Det siste vi jegere trenger nå er at en kule går inn i eit hus eller butikk 5000m bak fugl.

Eg veit att "alle" jegere har sikkerhet som nr1.

Men eg vil bare minne oss alle på at når vi sikter mot en storfugl med en rifle av et gitt kaliber, med en vinkel på 45grader så lander kulen mellom 5000-6000m foran skytter.

 

mvh

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hvor det er lov/ikke lov å bruke rifle på fuglejakt, men vet i hvert fall at det er mange steder det ikke er lov, nettopp pga faren for å treffe hus og hytter. Jeg bor i nærheten av Hamar, og i åsa ovenfor meg, er det ikke lov.

 

Har jaktet andre steder, selvfølgelig der det er lov, og der er det svært få hytter rundt omkring.

 

For meg er det et par ting som er et absolutt must på toppjakt, og det er avstandsmåler og gps. Gpsen viser meg kart og retning, slik at jeg kan prøve å posisjonere meg vekk fra evt hus-/hytteområder. Avstandsmåleren gir meg nøyaktig data på hvor langt holdet er. Det minsker muligheten for å bomme. Et treff, selv om det gir gjennomskudd, vil jo bremse kula voldsomt. Den vil gjerne bli deformert eller begynne å snurre eller gå i en annen retning. Den vil i hvert fall ikke gå så langt som ved et bomskudd.

 

Det diskuteres også noenlunde heftig til tider om hva som passer best for lange hold, toppjakt osv. Kan hende er det greit med finkalibrede våpen? En .22 wmr, .22 Hornet, .222 Rem, vil jo ikke gå så langt som en 6,5x55, .243 eller .308.

 

Men, så bommer man gjerne mer med de små pga vindkast, en kvist man ikke ser osv...

 

Uansett. Det viktigste er i hvert fall å vite hvor i terrenget man befinner seg og er klar over hva som befinner seg i andre enden i den retningen man skal skyte!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne igjen.. Med tanken i innlegget over, og slik jeg har skjønt toppjakt, så aner man ikke hvor kula havner ved et evt bom? Slik man krever på all annen jakt..? Er jo nok med en hytte i den retningen, eller en tyttebærplukker (midtvinters)..

 

Har lyst å prøve meg på toppjakt i år, men jeg anser det som praktisk umulig om man skal forholde seg til de vanlige sikkerhetsreglene når man stort sett skyter 30-45 grader opp.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

aner man ikke hvor kula havner ved et evt bom? Slik man krever på all annen jakt..? Er jo nok med en hytte i den retningen, eller en tyttebærplukker (midtvinters)..

Betyr svært lite om det er treff eller bom med f.eks. 6.5x55, folk liker å bruke kuler som ekspanderer lite, og hastigheten reduseres nok litt på vei gjennom fuglen...

 

Du bør etter mitt syn vite at det ikke er hytter der du antar kula kommer ned, hyttefelt... Kartet er oppfunnet, og det er lov å tenke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke et kaliber som er ment for dette, feks 7x33sako. Kula har bc som et kjøleskap, er lett, og den raserende avstanden blir vesenlig kortere enn feks. 6,5x55. Avstandsmåler og praktisk skyteavstand opp til 200m + liten og lett børse :wink:

Det vi taper rent praktisk i "treffprosent" vil til dels oppveies av at vi får en kortere sikkerhets sone, ikke at jeg sier man skal ta lett på sikkerhet.

Kula mister tross alt 50% fart fra 0 til 300 m, er kort og tumbler ved minste berøring.

Just my 2

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Dette er tema jeg/vi i "laget" har fundert litt over.

Jeg blir alltid litt nervøs når denne type tråder dukker opp siden de har en lei tendens til og skli ut,

men jeg har litt jeg føler jeg vil komme med.

 

Toppjakt er en fantastisk morsom jaktform som desverre, men forståelig er forbudt i noen områder.

Jeg jakter selv på topp i Sverige og da tar jeg med 6,5`n, Jeg studerer kart og velger meg ut en startpossisjon ,som gjør at når jeg starter turen i terrenge så vil jeg skyter i riktig retning (trygg rettning) i forhold til hvor jeg ser at det er bebyggelse, vei osv.

Avstandsmåler og kjennskap til geografi gjør at jeg føler at dette er trygt.

Når jeg var yngre og var i Sverige følte jeg at alle retninger var trygge, men jeg hadde en opplevelse som gjorde at jeg begynte og tenke spesielt over skuddrettning der også.

Jeg var ute på truger på en myr julen 2008 da det pluttselig seilte en kule i snøen 3m fra meg.

Jeg hørte aldri smellen så denne kula kom langveis fra.

Sjangsen for å bli truffet er antagelig 1:xxx, men noen vinner jo i lotto også.

 

Tankene rundt det og velge mindre kalibre støtter jeg, samtidig som jeg mener at den enkelte jeger bør tenke seg godt om.

En av gutta i laget har 7x33 pga. akkuratt dette, samt fordi tradisjonen knyttet til denne patronen er noe han føler han vil vidreføre.

Jeg bruker 22Mag når jeg føler at jeg må ned på sikkerhetsavstanden. Det er noen baksider med dette, men det og sende avgårde en kule og "lure på om det går bra" gjør jeg aldri igjen.

(sjedde når jeg var 20 og litt heit i toppen, da sjøt jeg før jeg hadde sjekket bakgrunnen. Det viste seg å være en fjellside den kula havnet i, men følelsen etter og ha skutt var langt fra god og nærmere forjævelig.)

 

Jeg mener at det er særdeles viktig at unge jegere lærer seg hvilke konsekvenser et skudd kan ha.

De fleste vil nok tenke seg at det går nok bra, men jeg håper virkelig de hvet ikke tror hvor kula lander.

 

Dette er kansje en diskusjon som blir mere "løsning søker problem" og jeg tror ikke vi kommer til og konkludere med en løsning som blir malen, men at det settes fokus på problemstillingen tror jeg er smart.

Er nok ikke mange som ser gammal tiuren på topp og holder igjen skuddet siden det er litt kort til nærmste bygd.

Det er i denne situasjonen jeg håper man husker tråder som denne og endrer skuddpossisjon så vinkelen blir trygg.

 

Statistisk så har jeg ikke hørt om noen som er truffet av kuler fra toppjegere, men man kan jo håpe at det er fordi toppjegere tenker nøye over hvor skuddet havner.

 

(>Ko-Stens rifla di blir også brukt til posting i busker :) 22LR )

 

Mvh

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Cal 17 med 1grams kule der vi har en skudd vinkel på 45 grader eller mer på flat mark.

Den kulen vil tape fart og kraft veldig fort og "kan" være et egnet kaliber for toppjakt.

Er her noen som kan beregne fart og kraft på en 1 grams kule når den er skutt ut i 45 grader i 1000m pr sek. og hvor mye kraft har den kulen når den treffer bakken, og hva rekke vidde vil den ha, 45 graders vinkel Ballistic Coefficient .125 1000m pr sek vekt 1 gram.

Eg er spent om noen kan beregne dette..

 

 

Eg vil ha 100% kontoll på hvor kulen går inn bak dyret fuglen. ("Sikker bakgrunn")

En 6,5mm kule skutt i 45 graders vinkel har dødlig kraft når den treffer bakken 5000-6000m

lenger framme .

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

17 HMR med utgangshastighet på 770 ms.

Vil ha en hastighet på rundt 33,4 ms på 800 meter med skuddvinkel opptil 45 grader ifølge strelok.

 

17 HMR er kanskje det tryggeste kaliberet til toppjakt?? og jakt på åpne flater. Men farlig nok det lille riskornet, og bør ikke undervurderes. Har også fastsatt sikkerhetsavstand på pakka.

 

Minuset er vel når det blåser..

Link to comment
Share on other sites

Ja min konklusjon er også at cal 17 HMR er kanskje det tryggeste kaliber til toppjakt.

Men for all del man må være steike forsiktig ,og man må prøve å ha en så bratt vinkel som mulig opp til fuglen 45grader+ og sjekke kart og skuddretning og avstand til nærmeste bebyggelse og turstier.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Må man ikke helst bruke en slik en hurtigekspanderende sak hvis man skal være sikker på å få tatt livet av tiuren? Og det blir vel kanskje ikke seende så bra ut, tenker jeg.. Om det i det hele tatt finnes helmantel i dette kaliberet (17hmr) er det vel kanskje litt tamt på en tiur?

Link to comment
Share on other sites

Skulle nesten til å si at hvis folk faktisk er ute å prøver å plukke tyttebær når det er toppjakttid så gjør det kanskje ikke noe at de får et nedslag? :lol:

 

Neida man skal ikke flåse det bort da det kan oppstå dødlige situasjoner av slike hendelser og da bør man tilstrebe minimalisere sjansen, men man kan aldri være helt sikker, slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du et skudd rett ut i det blå (les: toppfugl jakt) , og ett annent mot det som kalles "sikker bakgrunn" (les: elg jakt), kan du bare være sikker på en ting, kulene vil falle til jorden et sted.

 

Sansynligheten for skade, ved at et menneske står der kula havner kan uttrykkes ved et forholdstall, 1:"stort tall".

 

Ved toppfugl jakt er kula farlig kun på en liten flekk i landskapet, og det blir farlig å stå akkurat der. Et problem for skytteren at hun ikke kan se om noen står akkurat der.

 

Ved annen jakt der skyting forgår langs bakken, er det farlig å befinne seg på flekken i "den sikre bakgrunn", men også farlig i kulebanen mellom munning og innslag, dvs et mye større område.

Problemet er at av skytteren av og til ikke vet om noen står i kulebanen, ikke tar hensyn til det og lar skuddet gå.

 

Horisontal skyting øker risikoen i forhold til elevert skyting, jeg velger å si 300 ganger.

Erfaringsmessig vet vi at de aller fleste avfyrte jaktskudd går langs bakken, ikke opp i lufta. Det øker risikoen igjen ved horisontal skyting, jeg velger å si 1000 ganger.

 

Ut ifra dette blir risikoen for personskade ved skyting:

- på toppfugl 1: "stort tall"

- horsiontal skyting 1: "stort tall" : (300 x 1000)

 

Det betyr at horisontal skyting er 300000 ganger så risikabelt som toppjakt....

 

Uansett tall er det viktig å unngå uhell for at samfunnet fortsatt vil akseptere den usikkerhet vår geskjeft medfører.

:roll::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(>Ko-Stens rifla di blir også brukt til posting i busker :) 22LR )

 

Fint den blir brukt! Kan tro jeg har angret meg mange ganger på at jeg solgte den... Rem 597 (jentungen sin) som ble kjøpt som en slags erstatning, blir liksom ikke heeelt det samme... Men jeg brukte den jo ikke selv omtrent, så bra den har fått et nytt og bedre liv nå! :D

 

Til saken:

Når det gjelder hvor det er lov og hvor det ikke er lov med toppjakt, må man høre med grunneier/kommune/jaktkortselger. Har jaktet i Våler og i Trysil, og der er det ikke forbud, men det kan jo gjelde bare der jeg jaktet da. Greit å være sikker før man drar med seg rifla til skogs.

 

Ellers, det viktigste er å bruke hodet. Om det feks er lov i Trysil, legger man seg ikke ned og skyter på fugl i topp med hyttefeltet i Trysilfjellet som bakgrunn to km unna. Dette satt på spissen, men enkelte glemmer seg nok bort innimellom lell...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tråder som dette gjør meg nervøs for å ferdes i marka i jaktsesongen. Vet aldri når folk sender avgårde "random" skudd som kan ta livet av en stakkars jeger.

 

Sikkerhet MÅ være den høyest prioriterte disiplinen til alle jegere. Fatter ikke at dette er noe å diskutere engang. Om du sender avgårde et prosjektil i 3000-5000m fra skuddstedet, så sier det seg selv at du ikke har kontroll på hvor det havner. Hvorfor ikke heller bruke hagle på toppjakt? Da sitter du igjen med kanskje 2-300m med rekkevidde, noe som reduserer risikoen betraktelig.

 

Noen har tidligere nevnt at det er forbundet større risiko ved å skyte "normalt". Det er ren svada. Krav om sikker bakgrunn hindrer at skudd kommer på avveie, om man først skulle bomme på viltet. De eneste gangene hvor dette er mindre sikkert er dersom jegere ignorerer det de ble instruert til i opplæringen og skyter over åskammer o.l.. Slike folk burde fratas alle våpen og politianmeldes.

 

Hvorfor skal JEG ferdes utrygt i skog og mark bare fordi DU ikke følger regler?

 

Noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Valfader, ikke for å være vrang, men toppsaker med hagle? Tror du det er særlig effektivt? Hvor nærme må du med børsa for å gi en smell dødelig hagl på tiurn, og hvor sannsynlig er det? Jeg tar ikke lett på sikkerheten.. Men risikoen for at du blir drept i trafikken på vei til terrenget er nok langt større enn at du får et projektil i knotten. Og terminal velocity er vel ikke direkte dødelig fra feks .223.(har ikke regnet på det). Er langt mer skvetten for å tusle rundt i skauen under elgjakta her i mine trakter, enn under fuglejakta. Mengden jegere, og faktorer som "avtrekksglede" er større. Under hvilke situasjoner er det flest vådeskudd reint statistisk? Under kløvviltjakt eller toppjakt? Tror fjoråret ga oss en grei pekepinn....

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel omtrent større sjanse for å bli truffet av en meteoritt enn et bomskudd sendt av gårde omlag tre tusen meter unna. Det er ikke mye av den fluktstrekningen som er i menneskehøyde fra kula når toppen av kulebanen til den lander. Da tror jeg neppe det er mer ufarlig å bevege seg i elgskogen med triggerhappy 80-åringer som er blind på det ene øyet og ikke ser på det andre. Elgjegere skyter tross alt langsmed bakken, om de ikke sitter i tårn. Kula der kan treffe kvister og greiner og skifte retning og gå i utilsiktede retninger.

 

Nå er jeg faktisk elgjeger selv, og etter første uka, er det fritt frem for andre jegere også, og turgåere har jo rett til å rusle gjennom området hele perioden uansett. Personlig er jeg av og til nesten småbekymret når jeg hører to, tre rådyr- og hareloser i området, for hvor er jegerne? Og det er ikke sikkert de jegerne vet at jeg sitter på post et sted heller. Det er kanskje ikke uten grunn at de fleste bruker signalfarger.

 

Dersom en toppjeger tenker på terrenget bak der kula skal lande (om han bommer), vil jeg påstå at det finnes andre jaktformer, eller aktiviteter i det hele tatt, som er langt skumlere enn toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Valfader

Tråder som dette gjør meg nervøs for å ferdes i marka i jaktsesongen.
Jeg skjønner ikke at du tør å ferdes i marka utenom jaktsesongen heller Valfader. Du kan brekke beinet i steinura, et tre kan blåse ned rett over deg. Bjørn/elg-angep og meteoritt-nedslag kan også sende deg på "sistereis" der ute.

 

Toppjakt med rifle var faktisk forbudt i dette landet i mange år. Men så ble forbudet opphevet (untatt noen steder). Begrunnelsen for dette, var at risikoen for alvorlige ulykker var så liten, at det ikke forsvarte et totalforbud. Det var nemlig sånn før, at folk ikke krevde at alt måtte være 100% risikofritt før man torde å sette beina utenfor døra til hjemmet. Dessverre har samfunnet forandret seg mye, på de siste få åra.

 

Ingen her inne mener noe annet, en at sikkerhet skal gis høyeste prioritering, og at regler skal følges.

 

Noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Gode svar!

 

Jeg ferdes gjerne i marka uten angst for at trær skal falle over meg (også når jeg velger leirplass for overnatting). Ikke tar jeg unødig risiko ved å hoppe rundt som en tulling på glatte steiner o.l. heller. Bjørneangrep er selvsagt noe å ha i bakhodet, men dette kan unngås ved å slakte et stykke unna campen. Meteoritter brenner stort sett opp i atmosfæren lenge før de treffer jorda, så heller ikke dette er et issue.

 

Skulle kunne påstå at man kan mitigere mye risiko ved å ta forholdsregler selv. Et helt tilfeldig skudd er ikke akkurat noe man kan gardere seg mot. Som noen nevnte her så er det større risiko med gamlinger som skyter på alt som rører seg med et blindt øye og et de ser dårlig på. Her er vi nok enige! :) Den eldre garde har ofte litt andre tradisjoner på hva som er greit å skyte på enn den yngre. Har hørt historier (som selvsagt kan være oppspinn - hva vet jeg?) om gamlinger som skyter på alt som rører seg - gjerne i nakke/hoderegionen. Mye skadeskyting, men det er jo ikke så nøye - eller hva? Da de lærte seg jakt så var jo målet mat på bordet og ikke sport, så det var akseptabelt. Bedre for de å løsne 2-3 skudd på et dyr og treffe "så som så" enn å tenke sikkerhet og dyrets beste.

 

Det er heller ingen som krever at livet skal være uten risiko, 32-40 Win., men veien er lang derifra til at man utsetter andre for fare unødvendig. Med ferske trigger-happy jegere hver sesong så kan man jo stusse på om en plate-carrier og hjelm burde være påbudt under jakt :P

 

17 hmr eller tilsvarende er kanskje en bedre løsning? Mulig jeg er idiot fordi jeg tenker sikkerhet, men vi "leker" faktisk med dødelige våpen her.. Tror heller det er tanken bak å gå i dørken til noe helt tilfeldig som irriterer meg. Med sikker bakgrunn der man kanskje får seg en smell (pun intended) via rikosjett så vil jeg si at det er mer akseptabelt enn at man fyrer av i 45 grader mot toppen av et tre..

 

Deres erfaringer er viktige for meg å lese, så bare fortsett med svar. De blir lest og tatt til etterretning :)

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Med ferske trigger-happy jegere hver sesong så kan man jo stusse på om en plate-carrier og hjelm burde være påbudt under jakt :P
Med fartsgale 18 åringer men rykende varme førerkort, hadde du helt sikkert sett at det ble bygd egne veier der disse kunne bruke også. Isteden for å utsette oss "andre" for risiko. Til syvende og sist, handler din frykt, om at du har mistet tilliten til andre mennesker. Jeg er ikke uten forståelse for dine bekymringer. Men det som frykter meg mest, er at du er smittet av den folke-epedemien som sveiper over landet vårt nå. Frykten for å måtte stole på andre medmennesker, og deres vurderingsevner. Ulykker vil alltid kunne forekomme, og fokus på å begrense mulighetene for dette er viktig. Men, jeg lover deg, du vil ikke ha et samfunn der det ikke lenger er nødvendig å måtte stole på andre mennesker. Gå i skogen med de klærne du liker å ha på deg, la frykten ligge igjen hjemme, og nyt naturopplevelsene. Hvis ikke du klarer dette, har du kastet bort livet ditt, uansett hvor kort eller langt det til slutt blir. :)

 

Gå på toppjakt med rifla di, gjerne i de områdene jeg bedriver jakt. Jeg syntes det virker som om din fokus på sikkerhet er så bra, at jeg ikke på noen måte ville følt meg utrygg om du var i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg faktisk elgjeger selv, ... og turgåere har jo rett til å rusle gjennom området hele perioden uansett.

Fint at du nevner det. Har selv hørt elgjegere mene at ikke-jagende personer ikke skal bevege seg i jaktterrenget i jakta "fordi det kænn væra fa`lig" (!)

Og: "må da vel værra greit før andre å kunne hølle seg borte fra skauen de daga jakta vare, væh?!

Elgjakta vare mye av høsten den nå. Allemanssretten kommer nok foran, selv på private jaktmarker.

Dersom en toppjeger tenker på terrenget bak der kula skal lande (om han bommer), ...

Kjenner ikke til at personer er blitt truffet/skadet ved toppjakt hos oss. Trolig noe upløyd mark juridisk sett der. Mener selv at jegeren som avfyrer skudd har alt ansvar.

En, etter min mening uansvarlig, elgjeger bommet på elg, og skjøt gjennom veggen på en hytte (så ut til å være relativt mange hytter der... og skadet (drepte?) en person, som satt på do i høst. Tror det var i Østfold. Helt utrolig uansvarlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

hei:)

 

Interessant å lese at flere foreslår .17hmr å .22wmr som toppjaktpatroner mtp sikkerhetsavstand. Men hva er vanlig skyteavstand på toppjakt? Er .17hmr gamepoint kraftig nok til tiur på 120 meter? Har selv .17hmr å .22wmr, men ikke skutt storfugl me de, selv om tanken frister...

Link to comment
Share on other sites

hei:)

 

Interessant å lese at flere foreslår .17hmr å .22wmr som toppjaktpatroner mtp sikkerhetsavstand. Men hva er vanlig skyteavstand på toppjakt? Er .17hmr gamepoint kraftig nok til tiur på 120 meter? Har selv .17hmr å .22wmr, men ikke skutt storfugl me de, selv om tanken frister...

Disse små kulene må i bakken et eller annnet sted de også. Meningsløst å bruke begrepet "sikkerhetsavstand". Du har ikke mer kontroll på nedslagspunktet om det er 1 km unna kontra 3km. Når en vurderer risiko for uhell så er synsing og beregnet sannsynlighet i hver sin ende av metode skalaen. Er en innstilt på å ta risikoen ved å løsne jaktskudd langs bakken, kan en være rimelig ubekymret når det gjelder toppjakt skudd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en undersøkelse gjennomført i Sverige der de sammenliknet skadeskyting/gjennfinning av skogsfugl skutt på topp med hhv .223 og 6,5x55. Konklusjonen var at det var betraktelig flere fugl som ble borte etter å ha blitt skutt med .223 enn 6,5x55. Knall og fall effekten er betraktelig større med 6,5x55. Når en såpass stor fugl blir skutt med et lite prosjektil rekke den å kaste seg ut fra toppen og flyte på vingene flere hundre meter før den tryner død i bakken. Slike fugler kan være utrolig krevende å finne igjen. Det du har oppnådd da er å ta ut en skogsfugl, som går rett i matfatet til mikkel. Selv uten egen erfaring vil jeg hevde at både 17hmr og 22wmr er fullstendig uegnet til toppjakt. De som snakker om vinkelen på 45 grader må ta seg et mattekurs, det er fullstendig på vidda, det har ingenting med toppfugljakt å gjøre. Det som må være løsningen er at vi jegere må ha en brukbar kontroll på hvor vi er og hva som blir skyteretning, dvs kart/GPS og kompass. Da kan vi unngå hytter og tettbygde strøk, for kula vil før eller siden lande. At vi risikerer å treffe en skiløper i knollen midt ute i skogen blir ganske sammenliknbart med at han skal få en metoritt i knollen. De som hevder at f.eks elgjegere utgjør en større fare på generelt grunnlag blir også litt pussig. De fleste prosjektiler som er gått gjennom eller forbi en elg vil treffe bakken ikke langt bak elgen pga kulefall. Så fremt ikke du jakter elg på fjellet og skyter en elg på brauten og sender kula over kanten, dvs horisont. Noe vi jo ikke skal gjøre. Jakt fugl på topp med god samvittighet, men bruk nøtta før du trekker av!

Link to comment
Share on other sites

Jaujau... Da har man vært på skytebanen og "skutt inn". Det gikk åt skogen. Av en eller annen merkelig grunn går .222'en i hytt og pine, med "tetteste" samling på ca 50 mm med demper. Uten ble det en på ca 15 mm.

 

Er nesten så jeg lurer på om jeg skulle tatt med nybørsa, Browning X-bolt i .308, i stedet. Denne gikk da hæren fløtte meg som en stråle i forhold. Flere samlinger på 15 mm... Dette med Sierra Matchking 168 grs. Er litt usikker på om dette er en egnet kule til formålet da det er hulspiss, men den er vel såpass hard at den ikke sprenger noe. Farta er på rundt 780 m/s.

 

Meeeeen..... Jeg har ikke våpenkort! Har bare den blå lappen foreløpig. Noen visket meg i øret en gang at jeg må ha kortet og at det ikke holder med blålappen. Om det stemmer, aner jeg ikke. I så fall er det tre spennende uker i vente. Blålappen fikk jeg helt i slutten av november, så det spørs veldig om det dukker opp noe kort med det første. Så er vel bare å knote og skyte med .222'en til den går dit jeg vil!

Link to comment
Share on other sites

ang toppjakt og ammo-er det helmantel som er gjengangeren i 223/308w/3006? storfuggel er hardskutt så jeg trodde en hp/blyspiss i mindre kaliber - eks22wmr ville felle mer effektivt enn en litt større kule i helmantel som reiser rett i gjennom. tenker da på avstander som 40-120m. på lange avstander er jo større kaliber fordelaktig både i kraft/vind drift. har hørt blanda erfaringer med helmantel på både gås rev storfuggel at selv ved godt treff så dør viltet litt sent.

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

aner man ikke hvor kula havner ved et evt bom? Slik man krever på all annen jakt..? Er jo nok med en hytte i den retningen, eller en tyttebærplukker (midtvinters)..

 

Betyr svært lite om det er treff eller bom med f.eks. 6.5x55, folk liker å bruke kuler som ekspanderer lite, og hastigheten reduseres nok litt på vei gjennom fuglen...

 

Du bør etter mitt syn vite at det ikke er hytter der du antar kula kommer ned, hyttefelt... Kartet er oppfunnet, og det er lov å tenke.

 

K

 

 

Ser for meg at det vil bety noe, og at dette vil ha sammenheng med vekt og fart på kula. Noen som har noe tall eller en formening på hvor mye ei kule på x-ant grs som kommer i x-ant m/s bremses ved å gå igjennom bløtvevet og beinhaugen til f.eks en tiur?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Toppjakt: Ei riflekule går langt, og jaktskudd uten eller med dårlig bakgrunn skal i utgangspunktet unngås. Men selve jaktformen toppjakt innebærer skyting med usikker eller fraværende bakgrunn...

 

Hva skal toppjegeren gjøre?

Finnes det noen aktsomhetskrav?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg leste en undersøkelse gjennomført i Sverige der de sammenliknet skadeskyting/gjennfinning av skogsfugl skutt på topp med hhv .223 og 6,5x55. Konklusjonen var at det var betraktelig flere fugl som ble borte etter å ha blitt skutt med .223 enn 6,5x55. Knall og fall effekten er betraktelig større med 6,5x55. Når en såpass stor fugl blir skutt med et lite prosjektil rekke den å kaste seg ut fra toppen og flyte på vingene flere hundre meter før den tryner død i bakken. Slike fugler kan være utrolig krevende å finne igjen. Det du har oppnådd da er å ta ut en skogsfugl, som går rett i matfatet til mikkel. Selv uten egen erfaring vil jeg hevde at både 17hmr og 22wmr er fullstendig uegnet til toppjakt. De som snakker om vinkelen på 45 grader må ta seg et mattekurs, det er fullstendig på vidda, det har ingenting med toppfugljakt å gjøre. Det som må være løsningen er at vi jegere må ha en brukbar kontroll på hvor vi er og hva som blir skyteretning, dvs kart/GPS og kompass. Da kan vi unngå hytter og tettbygde strøk, for kula vil før eller siden lande. At vi risikerer å treffe en skiløper i knollen midt ute i skogen blir ganske sammenliknbart med at han skal få en metoritt i knollen. De som hevder at f.eks elgjegere utgjør en større fare på generelt grunnlag blir også litt pussig. De fleste prosjektiler som er gått gjennom eller forbi en elg vil treffe bakken ikke langt bak elgen pga kulefall. Så fremt ikke du jakter elg på fjellet og skyter en elg på brauten og sender kula over kanten, dvs horisont. Noe vi jo ikke skal gjøre. Jakt fugl på topp med god samvittighet, men bruk nøtta før du trekker av!

 

Interessant og et bra innlegg Kammerherren. Jeg har begge kalibrene i skapet ! [223 og 6.5] Det jeg strever med er og finne den optimale kula/ladningen i 223'n...og da gjerne med tanke på å slippe ny oppskyting til revjakten. I 6.5 er det vel helmantel som gjelder ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Lapua Scenar 167grs i .30 kal på Bever en periode. Skjøt vel 5-6 med den, og det ble bråstopp! Den åpnet seg i alle fall veldig fint i det kaliberet, og laget fine hull og bra "sjokk"... Ville aldri brukt den på fugl. Den oppfører seg kanskje bedre i 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 2 stokkender med Lapua Scenar 168 grain, begge 2 fikk ett ganske stort utgangshull, men det ble middag av det. kunne sikkert bare skutt i overgangen mellom hals og bryst, har gjort det ett par ganger med blykuler med godt resultat, men har større margin med rene brysttreff.

 

Nå bruker jeg bare helmantelkuler med rundet spiss, type norma jaktmatch. skutt gås og ender med den, knall og fall. skal brukes på skogsfugl, må bare finne de først..

Link to comment
Share on other sites

Som mange mener og skriver her bør man heller vurdere hastighet og hvor mye/fort kula åpner seg, i stedet for å lure på om det er 5,6mm eller 7,62mm hull i fuggelen som virker best. Anslagsenergi er selvfølgelig med på å forme resultatet, men jeg har i hvert fall erfart at jeg styrer utfallet temmelig presist ved å tenke på disse tre faktorene: Type kule, hastighet og skuddplassering.

 

Helmantel kan gå rett igjennom uten knall og fall. Helmantel med dårlig effekt kan kompenseres med hastighet.

 

Hurtigekspanderende sprenger. For mye hastighet gir for mye spreng. For mye spreng krever smart skuddplassering.

 

Lav hastighet kan kompenseres med ekspansjon i kula.

 

Osv osv. Det er mange veier til målet. Det er ikke kun en måte, med ett kaliber og ei kule man effektivt feller fugl.

 

NB! Jeg har flere ganger trudd at jeg har funnet DEN PERFEKTE fugle-oppskriften i 308. Å-herre-gud hvor skuffa jeg har blitt da plutselig resultatet ble noe helt annet enn sist. Eks: 123grs Lapua cutting edge, som ga perfekte knall og fall de første to gangene, og deretter ettersøk på ettersøk. Skuddplassering var tilnærmet lik, og ladedataene var like. Skremte opp farta litt, noe som førte i mer ødeleggelse og bedre knall og fall-effekt. Etter dette har jeg brukt andre kuler, og liker testing og utforsking på vei mot den perfekte oppskrifta.

 

Jakter fugl med kuler fra 3g til 20g, fra 305ms til 900ms, helmantla og hulspiss....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...