Jump to content

Winchester Model 70 Super Shadow 308 review.


ComKFOR

Recommended Posts

Dette skal bli Model 70 tråden tenkte jeg.

 

Fikk kjøpt en litt i hui og hast løsning av Pedersen Vaabenlager, som ser ut til å være en ganske ok deal.

 

Planen blir da å fortelle litt om denne børsa da jeg ikke har funnet en dedikert tråd til den hittil.

 

Børsa jeg har kjøpt er ganske åpenbart budsjettutgaven av Model 70. Den kommer med en plaststokk som bærer preg av å være noe enkel. Den har en friflytløsning, men denne er ikke helt topp da stokken tar borti løpet på siden. Bare så vidt, men allikevel borti. Om dette vil påvirke presisjon vet jeg ikke enda. Det er også blindmagasin på den. Dette ser ikke ut til å være mulig å gjøre noe med om man ikke bytter stokk.

Men stokken virker solid nok og den har ikke slark. Kolben trenger heller ikke noe forhøyning til kikkerten da den passer meg perfekt. Det er også en ganske myk buttplate på den. Så stokken er til jakt helt ok.

 

Løpet er en vanlig blånert Model 70 pipe som er kappet til 47cm og gjenget for demper. 1/12 riflestigning.

 

Låsekassen og sluttstykket er så langt ganske imponerende syntes jeg. Sluttstykket glir meget lett frem og tilbake og den mater veldig lett. Den blir småsur om du dytter fem patroner nedi magasinet og legger i ett sjette, men det går helt fint. Den trenger bare litt forsiktig overtalelse når skuddet er gått og du skal dra sluttstykket tilbake over 5 patroner. Du kjenner da at det er litt trangt nedi magasinet. Men som sagt. Det gikk helt greit.

 

Så kommer presisjonen.

 

Den kan jeg ikke si noe om enda. Jeg tok med meg børsa i Bjørkedalen i dag, men hadde ikke nøkkel til standplass og ble liggende ute i regnet som kom fykende med relativt stiv vind. En typisk pen formiddag på Sotra. Det var langt i fra optimale skyteforhold, men jeg har nå ventet altfor lenge med å prøveskyte børsa så jeg bante på at i dag skal den brekkes inn.

 

Så jeg la meg ned i søla og brakk inn helt etter godeste

sin oppskrift.

 

Det ble litt spredning for på mange av skuddene klarte jeg ikke å se patchene jeg hadde hengt opp på skiven for å skyte etter. Men en 3 skudd serie fikk jeg fyrt avgårde med noenlunde sikt og minimalt med vann på kikkerten. Denne samlet på lappen samtlige tre skudd på 100 meter, men dette viste seg vanskelig å gjenta da jeg knapt kunne se skivene resten av tiden.

Skytestillingen ble også helt feil da jeg ble liggende på tvers av skyteretningen i ett forsøk på å ligge under tak. Så jeg må nesten komme tilbake til presisjonen når jeg har fått testet den.

 

Jeg hadde en merkelig opplevelse da jeg etter å ha tatt ladegrep ikke fikk ta avtrekk. Det var tydelig at tennstempelet var spent og sikringen var av, men fikk ingen utslag på avtrekker. Dette gav meg ett gufs da jeg ikke har klart å forstå hva som skjedde. Jeg hadde akkurat avsluttet en runde med pussing og hadde nettopp satt i sluttstykket igjen. Jeg måtte dra sluttstykket litt bak igjen for å få avtrekk. Jeg vil tro det kan ha noe med den større mengden pusselapper som ble noe revet opp av utkasteren under innbrekkingen eller muligens at jeg ikke hadde låst sluttstykket skikkelig. Det glemte jeg å sjekke da handling ved klikk drillen slo inn for fort. Jeg klarte ikke å gjenskape problemet så jeg håper det ikke dukker opp igjen.

 

Eller så er jeg så langt godt fornøyd med børsa og gleder meg veldig til videre testing og jakt.

 

dsc0493wm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Super tråd, slike liker jeg!

 

Min bror har en slik, og han handlet den på Pedersen av Espen. En helt glimrende deal, han betalte 3990kr for den. Uslåelig mye rifle for pengene!

 

Det er en presis og fin sak, igrunn en veldig bra allround jaktrifle.

Ang presisjon så var han med på vår forrige langholdsskyting, og skjøt for første gang på over 100m.

Vi skjøt med gammel NM60, og det gikk meget bra. Etter å ha spottet han inn på senter av gongen tok han en av lerduene vi hadde lagt på 500m...

 

Broderen har satt på en Zeiss Conquest 4,5-14x50 fra Sportsbutikken.no i Molde og en Sonic45 lyddemper fra Jaktdepotet i Drammen.

 

Jeg har lakkert børsa (Coyote, OD, Dark Earth)

gislesrifle2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

....200 skudd senere i ett lite hus på Sotra.....

 

Da har jeg fått lekt meg endel mer med børsa. Har pusset ned løpskanalen i forskjeftet sånn at denne nå er helt frittflytende og fått satt på en Bearthoot kolbeforhøyer. I tillegg har jeg moddet avtrekkerbøylen med elektrotape for å lage en provosorisk avtrekkerstopp.

 

Tenkte jeg skulle hoppe rett på presisjonen siden jeg ikke fikk sagt noe om den sist.

Det under er basert på 5 skudds serier skutt i god stilling med tofot.

 

Har skutt endel Norma Jaktmatch 150 grains igjennom den. Denne ammunisjoen samler meget bra. Da mener jeg på skivelappen på 100 meter uten problemer. Med mindre jeg selv gjør noe dumt da selvsagt..

Med demper på samler den litt dårligere. Dette kan ha med mirage å gjøre, men jeg har ikke helt fått testet skikkelig enda.

 

7,62x51mm NATO 1985 modell samler også meget bra med unntak av en og annen flue. Faktisk samme treffpunkt som Jaktmatchen.

 

Federal Fusion 180 grains samler dårligere. Den sprer ut på vel 5 cm og jeg føler den får noen slengere i ny og ne som jeg ikke kan forklare. Med demper derimot ble denne bedre. Da klarte jeg plutselig 5 cm samlinger på 200 meter.

 

Kan si litt om avtrekket. Selve avtrekket syntes jeg er ok tyngde på da jeg er vant til AR 15 og liker dette, men avtrekket har mye kryp etter at skuddet er gått og dette fører til tydelig bevegelse i børsa om man trekker skikkelig gjennom avtrekket. Dette fikset jeg enkelt med å bygge opp med elektrotape bak avtrekkeren for å lage en avtrekkerstopp. Dermed var problemet løst.

 

Så kommer vi til stokken. Den er meget lett. Virker solid nok og er grei å bære på, men jeg kjenner jeg vil ha en som er noe tyngre for mer stabilitet på stående skudd og bedre rekylopptak. Når man ligger med tofot på betong hopper denne rund som en sprettball etter hvert skudd. Dette ble mye bedre med legge seg på jord istedet for betong og enda bedre med å ta vekk Normatofoten og sette på Versapoden. Da fikk man mye bedre spenn i børsa og dermed mer kontrollert rekylopptak. Driver så vidt og ser på Choate Ultimate Varmint eller Sniper stokken, så vi får se. Tar imot tips og anbefalinger på denne med takk.

 

Men alt i alt. God pang for peng.

 

Ser også at Pedersen Vaabenlager nå pusher disse på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Good stuff!

Har nettopp kjøpt denne rifla fra pvas.no! og har mine forventninger :D Fikk et veldig godt tilbud med baser, montasjer, gjenging og rekyldemper for bare 5500kr! og er særdeles fornøyd med det.

 

Ser du har det problemet med at stokken tok borti løpet. Skrudde du bare av stokke, og tok pussepapir og pusset det bort?

Link to comment
Share on other sites

Jeppers. Puss puss så får du en.... Bare husk å pusse vekk nok sånn at den ikke tar borti om det kommer litt spenn i stokken... Les tofot eller annen støtte. Anbefaler også å mekke seg en avtrekkstopp. Det gjorde underverker på avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Gratulerer med ei kjempegod rifle. Kjøpte broren (wallmart utgaven) i 2005, i .30-06.

Men stokken på den var så bløt at det vart ein boyds tummelhullsstokk på min, kappa løpet på 47 cm og monterte ein alms demper på den, samt full konkurransebedding som alms kalla det.

No skyt den så og si hull i hull, om eg gjer jobben...

På toppen sitter det en conquest 3-12x56, meget god kikkert for pengene.

Testet den på langhold, fungerte bra men kun ut til 300 meter, då var det tomt for klikk.

Jaja blir aldri sånne hold på jakta i mitt terreng uansett.

Komklusjonen er vel at det er veldigt mykje rifle for pengene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg endelig fått rifla! har ikke prøvd å skyte med den, men skal gjøre det så fort som mulig. Men løpet mitt tar ikke borti stokken, jeg tok et regneark og fikk det mellom stokken og løpet helt opp til låskassa.

Men mitt avtrekk har ikke noe kryp... Men synes hevearmen er veldig tung, er det flere som synes det eller er det bare meg? på min remington 700 sps er hevearmen og bolten silkemyk i forhold

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har brukt en M70 Super Shadow i noen år nå og er veldig fornøyd. Har fått justert avtrekket og gitt den en runde med AC Paint.

Den har fungert topp til jakt og til lek på banen. Jeg har vel så gode samlinger som de som ligger på siden av meg med langholdsrifler.

 

Jeg er også glad for vekten på den siden jeg har et bratt jakt terreng, eneste er å få byttet kikkerten til noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har fått for meg at jeg skal kjøpe meg en sånn m70. Har funnet en rimelig brukt, denne er post 64 og uten mauser utdrager. Kammret i 338 win mag. regner jeg med at det er en sprek børse og skyte med. Da jeg lurer mest på er om dette er noe å bygge langholsrigg på eller jaktbørse. Hadde det vært m70 med mauser utdrager hadde det utelokkende blitt bygget klassisk rifle. men det er det jo ikke, så her sitter jeg å lurer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...