Jump to content

Pris på eldre Sauer hagle.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

En god venn av meg har en eldre modell Sauer hagle, sideligger kal 16. Jeg så på den hagla i går og den er etter min mening dønn strøken. Det har jo vært spurt etter hagle til damer her før så jeg lurte på i første rekke hva noe slikt kunne være vært og om det er no intresse for ei slik hagle. Den skal etter sigend bare ha gått ca 20 skudd. Den er registrert. Kom igjen hagleskjønnere og si deres mening.. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Sauer Mod. 8 går gjerne for 2,5-4000,- på bruktmarkedet her i landet hvis de er i god stand og i kal 12/70.. Etterspørselen etter gamle hagler i kal. 16 er nok enda mindre så de ligger gjerne en tusenlapp lavere i pris.

 

Ammo er ikke noe problem hvis en tenker på denslags før jakta.. Kommer en derimot på det på vei til rypefjellet bør du nok ikke forvente å finne det på det lokale Samvirkelaget eller Felleskjøpet :wink: Jeg har dog blitt overrasket over at det faktisk var utvalg på MX-Sport på Edland/Haukeligrend en høst jeg tilfeldig kom innom :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo meget fine og gode våpen. Har inntrykk av at de er blitt billigere etter at det blei slutt på blyhagl. 16 og 20 er nødvendigvis smekrere enn 12 og noen modeller er direkte lekre. 12 har fordelen med litt mer futt og vesentlig bedre utvalg av patroner.

Sauer har jo modeller som er vesentlig dyrer enn modell 8 og 127. En fin kaliber 16, som sikkert er produsert før 1960-70? (et pluss spør du meg) tipper jeg selges for maks 5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har akkurat snakket med kompis om denna hagla. Den ble kjøpt ny i 1977 for 4000,00 kr. På løpet står det Sauer og Sohn. Spesial CEWE HRLHUSSTHHL. Noen modellbetegnelse står det ikke så hvidt jeg forsto. Er det noen som forstår noe av detta ? Skulle vært artig og vite.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok GEWEHRLAUFSTAHL det står, altså spesial geværløpstål. Hvis den kosta 4000 i 77 tipper jeg det er modell 8, den vanligste "økonomimodellen" De har en som heter 127 som var enda enklere, men den ble nok kanskje solgt noe seinere. Pistolgrepet var avrundet, ikke bakelittplate som modell 8 har. Jeg opprettholder mitt tips om maks 5000 kr

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er nok GEWEHRLAUFSTAHL det står, altså spesial geværløpstål. Hvis den kosta 4000 i 77 tipper jeg det er modell 8, den vanligste "økonomimodellen" De har en som heter 127 som var enda enklere, men den ble nok kanskje solgt noe seinere. Pistolgrepet var avrundet, ikke bakelittplate som modell 8 har. Jeg opprettholder mitt tips om maks 5000 kr

 

M76, det er helt riktig det du skriver her. Var hos brsemaker med den i dag og det er en modell 8. Han mente at en pris mellom 3-5 tusen for den var relevant da den var sædeles pen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...