Jump to content

Kaliber med hurtigbrennende krutt


johan

Recommended Posts

Har tenkt litt på dette, bare for å leke med tanken på hva slags våpen en skulle fått seg neste gang. Kaliber med hurtigbrennende krutt er jo fordel for å kunne ha kortest mulig løp uten å tape for mye hastighet, og ikke minst for å få mindre smell. Sammen med en god lyddemper kunne det blitt skikkelig spennende.

 

Det eneste jeg vet om som skal være i denne kategorien er .308Win.

Jeg ble også en gang fortalt at 9.3 skulle være bra å sette demper på, men har det spessielt hurtigbrenende krutt da?

Link to comment
Share on other sites

Generelt skal du se etter patroner med moderat hylsevolum og store kulediametere. Dess større kule (kaliber) i forhold til hylsevolum, desto større effekt får du med samme ladning i forhold til mindre kalibre og samme ladning/kruttmengde. For å ta 308Win som du selv foreslår i en utmerket sammenlikning, vil 358Win (samme hylsa som 308, men utvidet til 358) gi større hastighet med samme kulevekt og ladning - ganske enkelt fordi fysikken sier at arealet trykket virker på generer kraften som trykker kula ut av løpet. Større areal = større kraft = større hastighet. Avhengig av hvor lange hold du skal skyte på, skal du også vurdere det at større kalibre ofte følges av større kulevekt og/eller lavere ballistisk koeffisient og dermed større hastighetstap på kula. Men som sagt; den praktiske betydningen avhenger av holdene du skal skyte på.

 

Generelt og for alle praktiske jaktformål får du mer bang for the buck med 358Win enn med 308Win.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tar opp tråden igjen... :D

 

Med tanke på tilgang på treningsammo ser jeg for meg at .30-06 og .308Win er det som blir mest aktuelt. Det er også greie kalibre mtp hva slags jakt jeg driver med. Tror å gå opp på kulediameter ikke er helt aktuelt.

 

For å ta for seg de to kaliberne, hvor stor forskjell er det egentlig på .30-06 og .308 mtp hvor fort kruttet brenner og hvor kort løpet kan være.

Hvis en f.eks. har 50cm løp på begge kalibre, vil smellen av .30-06 være særlig mye høyere enn .308? Sikkert litt vanskelig å gi et godt svar på...

Vil hastigheten på .308 også være bedre beholdt i et 50cm løp enn for .30-06?

 

Ser at .30-06 har 4,43cm3 hylsekapasitet, mens .308 har 3,64cm3 hylsevolum. Hvor mye har dette å si i praksis? Hylsediameteren er vel praktisk talt den samme, mens .308 har litt krappere krave. Har hørt at patroner med krapere krave ofte benytter med hurtigbrennende krutt (f.eks. WSM)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...