Jump to content

Fôr/tilskudd mot tannsten?


HyprJinta

Recommended Posts

Fôrtype kan visst nok ha en innvirkning på tannsten hos hund.

Noen individer har spytt som danner lite tannsten, noen raser har mindre enn andre osv. Det jeg lurer på er om noen som har hatt problemer med tannsten har opplevd at det dannes mindre tannsten av noe fôr eller tilskudd?

 

Forutsetningen må altså være at man har hatt en del tannsten, fjernet denne og opplevd noe som gir mindre tannsten. Det loves f.eks med dentasticks. Men funker det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Strihåret Vorsteh tispe som har hatt litt problemer med tannsten. Har fått det fjernet hos dyrlegen, og etter siste besøk har jeg bare gitt tørrfor, foruten når vi er på jakt. Og det har hjulpet, hun har mye bedre tannhygiene når hun spiser tørt. Har prøvd dentastix også, men det funker ikke på mine, 2 jafs så er dem borte;)

Link to comment
Share on other sites

Her fôres det alltid tørt, men sliter med ene gutten som stadig har tilbakevendende problemer...

Tørt fôr og noe å tygge på stimulerer tannkjøttet.

Dentasticks er i følge hva jeg har hørt mer ment for å hindre tannsten via innholdet, enn ved at tygger på den.

Men funker det, ift innholdet?

Link to comment
Share on other sites

Fjerne det får man ikke til.

Men forebygging er interessant. Hadde en raid og fjerna på tre stk i går...

 

Pussing kan fungere, men i følge min veterinær skal man pusse MINST annenhver dag, aller helst hver dag, for å ha noen effekt. Får du ikke pussa så ofte, kan du like gjerne la være... Og det var veterinæren enig i at blir mye på 4 hunder...

Link to comment
Share on other sites

Har en breton som får tannsten raskt. Han får bare tørrfor som daglig for. Jeg har prøvd dentastix uten hell. Det som fungerer utmerket er regelmessig tilgang til tyggebein, dette både fjerner og forebygger tannsten. Munnhygiennen har forbedret seg veldig etter at han har fått tilgang til tyggeben regelmessig, både lukt og tannsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...