Jump to content

Antikke jernpatroner


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg kjøpte en samling igår av en eldre herre, endel ting jeg skal ha selv men masse som må selges videre når jeg har fått gått igjennom det.

 

Innimellom dette så lå der to merkelige hylser, i jern (stål?). Dette er trolig hylser fra tiden før messing ble vanlig antar at de kan være fra 1860årene eller kanskje før. Jeg vet at der ble eksperimentert med slike helt fra starten av 1800tallet men mine skiller seg noe i formen fra disse tidligste.

 

 

DSC03392.jpg

 

Her avbildet med ei kal 12 patron, utvendige mål på jernhylsene er ganske like kal 24. De er litt ulike men er trolig laget for samme geværet.

 

DSC03393.jpg

 

Også i bunnen er de litt ulige som man ser. Jeg vet ikke enda hvilket tennhettesystem de har, perk. , berdan eller boxer, har ikke lyst til å fjerne hettene for å se

 

Noen som har sett noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Ja de ser ut til å ha blitt tilvirket ved rotasjon, regner med at man dreide runde ting veldig langt tilbake i tid. Regner ikke med at f.eks. løp i kammerlader ble filt runde, da snakker vi vel om 1842 og oppover. Jeg er rimelig sikker på at nevnte patroner er fremstilt av en børsemaker og at min datering er ganske nær sannheten

Jeg har samlet patroner beinhardt i veldig mange år og hatt spesiell interesse for riktig gamle patroner (ikke papir) og deres utvikling fra ca 1800 og opp til de typene vi bruker idag. Disse oppstod for det meste i 1870årene, noen før og noen etter. Må tilføye at jeg nå har hatt en pause i samlingen i ca 15år men har tatt opp igjen en liten nisje : norske svartkruttpatroner (ikke hagl), jeg ønsker å forske på de sivile typene, når de ble lansert, av hvem o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...