Jump to content

Kan jeg ta med lånt våpen til Sverige


jaself78@hotmail.com

Recommended Posts

Jeg har ikke egen rifle, å låner derfor når jeg trenger det. Jeg har med meg jegerkortet, våpenkortet og utlånserklæring fra utlåner som gjelder i 1 mnd. I januar skal jeg til sverige å jakte, å trenger rifla med meg. Noen som vet åssen reglene er med tollen ang dette? Har vært på tull.se og Winge våpen, uten å finne svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

haha, det var logisk, ofte når man ikke har den type våpen att man vil låne ett:p Menmen, skal ikke være enkelt

 

Edit: sitert fra en annen tråd jeg fant om dette. står ikke noe om det der.. får ta sjansen på det som går i min favør;)

Da kom svaret fra Tollvesenet:

 

"¨Lån av våpen til Sverige:

 

- Den som låner ut våpenet, må skrive en fullmakt som gir vedkommende som låner våpenet tillatelse til å benytte det under en tidsangitt periode.

- Den som låner våpen, må selv ha våpenkort på annet våpen (svensk bestemmelse sier at enhver som medbringer våpen midlertidig må: ” … ha tillstånd att bära vapen”).

- Den som låner ut våpenet, skal oppgi fullt navn, adresse og fødselsnummer på seg selv; samt fortrinnsvis kopi av sitt våpenkort (gamle typen kort, begge sider).

- Hvis ikke kopi av våpenkort, skal kortets nummer samt utstedende politikammer oppgis.

- Fødselsnummer og navn på den som låner våpenet må også oppgis, sammen med beskrivelse av våpen.

 

Husk at våpenet må registreres inn til Sverige.

 

Her er link til utfylling av skjema på svensk toll sin nettside:

 

https://tid.tullverket.se/svd/SVD_Information.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er viktig at du avbooker registreringen når du har returnert til Norge.

 

Når det gjelder Finland så er det ikke lov og medbringe lånt våpen/våpenkort, nærmere bestemmelser fås ved og kontakte finske tollmyndigheter."

 

Så da er saken klar.

 

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...