Jump to content

Kjøp av rifle og kikkert


Christpe

Recommended Posts

Jeg driver å ser litt rund på ny rifle og kikkert, men er noe usikker på hva jeg skal velge for min type jakt. Rifla er tenkt til hjortejakt for postering og smygjakt. Jeg har sett på KKC stokk og GRS, dette er noe av det jeg tror hadde passet meg topp, men forslag mottas med takk. Tror våpenet skal være en 6.5x55 Utenom rifle lurer jeg på kikkert og har sett meg ut 2 aktuelle merker Zeiss og Swarovsky. Tenker på 3x10x52 med coating or mulig rektikkel 60. Noen som vet om coatingen er forskjellig på kikkerter fra USA og her i Europa? Diskuter ivei :)

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Remington Seven .308 (i første innlegg nevnte du "tror" 6,5, så tar med .308 som alternativ) med en Zeiss Victory 2,5-10x50 med retikkel 60, evt en Swarowski Z6i 2-12x50. Alternativt Victory Varipoint 1,5-6x42 eller Swarowski Z6i 1,7-10x42.

 

Tikka T3 Lite i 6,5x55 er en gjenganger i "alle" rifletråder. Sikkert verdt å ta en titt på. Sako Finnlight er fin, men noe dyrere enn de andre. I tillegg finnes Browning X-bolt og A-bolt som gode alternativer. Reis til en velutstyrt våpenbutikk og se. Det er kun du som kan si hva som passer deg best! Alle disse får du i 6,5x55.

 

Har selv vurdert fælt Zeiss Varipoint 1,5-6x42, på "hjorterifle", men nå driver jeg og vipper mot 2,5-10x50 igjen, så klarer ikke bestemme meg. Islagt avgjørelsen til utpå vinteren (har ikke bruk for ny kikkert akkurat nå). Swarowski sin 2-12x50 er jo namnam, men ikke prisen... 1,5x42 er nok bedre på smygjakt enn 2,5-10x50/2-12x50 pga større synsfelt på laveste forstørring. Muliggjør raskere skyting da du med økt synsfelt raskere kan finne målet i siktet.

 

Coatingen på USA-Zeissen, altså Conquest, kalles MC - Multi Coating. I Europa har vel Duralyt denne, mens Classic har T* og Victory har Lotu Tec. Hva som er forskjellen er jeg usikker på, men Lotu Tec motvirker dogg og vanndråper på linsene bedre enn andre, i hvert fall i teorien. Har ingen erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært "passkytter" i noen sesonger, har jeg nå fått marsordre fra svigersen om å ta over som hundefører på vårt svenske jaktlag. Så jeg har hatt samme "prosjekt" som det du nevner, men kun til bruk for elgjakt. De fleste hold denne sesongen har vært rundt 25 - 80 meter mye smyging. Jeg har konkludert med ei Blaser R8 (9,3 x 62) med justerbar kolbe og standard løp som kappes ned til 42 cm for montasje av "Superkompakt" lyddemper fra Hausken.

 

Kikkerten blir deffinitivt en Zeiss Victory Varipoint 1.1-4x24 med retrikkel "0". Med stort synsfelt og nærmest nada forstørrelse blir det som et Aimpoint med forstørrelsesmulighet opp til x 4. Jeg har brukt mye tid på å teste de ulike alternativene, men for mitt vedkommende, i det terrenget som vi jager i er denne pakken den mest ideelle.

 

Ellers kan jeg også anbefale ihunt sine soundscope`s. Individuelt støpte ørepropper med hørselslinge som kobles til jaktradioen. En genial måte å bli kvitt ledning og antenne som nu legges ned i hofteveska.

 

M-.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...