Jump to content

villdsvin hund, erfaringer?


bob lee swagger

Recommended Posts

Var med på min første villsvinjakt forrige fredag og det ble brukt 2 jemthunder.

 

Bikkjene gjorde jobben og resultatet ble 8 griser på ca 45-55 kilo i løpet av 2,5 timer.

 

Fikk ikke skutt selv men det var en opplevelse som ga mersmak! :mrgreen:

 

Greit å ha en flink dyrlege tilgjengelig for bikkjene kan få godt med juling når de går i tottene på grisen.

Link to comment
Share on other sites

De beste hundene er de som går inn i tette plantefelt der villsvina har en tendens til å gå, og som kan legge såpass med press for dem at de kommer ut, uten at veterinær må tilkalles i ettertid :winke1:

 

Rase er uvesentlig.

 

Jeg har jaktet mye villsvin med hund, men i all hovedsak med laikaer.

Har sett mange andre hunder i aksjon også, men felles for de hundene som ikke er bra nok, er nettopp at de ikke er i stand til å presse villsvina ut av plantefelt og at de ikke klarer å presse dem til å stoppe når de er ute.

 

Mange som mener at en hund skal jobbe så tøft at den man må påregne skader, men de fleste klarer av jobben uten å måtte lappes sammen i ettertid.

Blir litt meningsløst mener jeg å ha en dag på jobb og 4 uker sykemeldt :roll:

 

Anbefaler noen turer til såkalte hägn der hundene kan introduseres for dette viltet tidlig.

 

Her har du en film med valpen min når den var 1 år gammel og traff villsvin for første gang.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om en hund som skal bringe villsvin for skudd, eller snakker vi om en hund som skal benyttes på ettersøk av skadeskutt villsvin ? Dette er to ganske forskjellige hundetyper.

 

Sistnevnte er ikke så vanlig her i norden. I Tyskland er det enkelte oppdrettere som har spesialisert seg på slike hunder. Når uhellet er ute, og de har skadeskutt et velvoksent villsvin, tilkaller de en kar som kommer med fem slike hunder. Alle slippes på en gang. Deres oppgave er å nedlegge og avlive villsvinet. I gjennomsnitt dør det en hund per ettersøk.

 

Jeg har vært på besøk hos en slik oppdretter en gang. Jeg har ikke sett ettersøket i praksis, men så at manglende dressur ble erstattet av en kjepp, også mens de gikk i bånd.

 

Slike hunder tror jeg forøvrig ikke passer inn i våre nordiske forhold og syn på hunder.

Link to comment
Share on other sites

Først en kommentar til Pal sitt innlegg. Det er helt riktig at de ofte slipper et kobbel med hunder på et skadet villsvin, men det er IKKE for at hundene skal avlive grisen! Når flere hunder tar igjen et skadet villsvin så blir det stålos slik at det er mulig å komme innpå for å avlive grisen. Som oftest så blir villsvinet avlivet med kniv. Å løsne et skudd ned i myldret av hunder og skadet villsvin kan fort bli skjebnesvangert for hundene. At det går med en hund pr ettersøk er nok "ganske" overdrevet for å si det forsiktig. Jeg har vært med på en god del ettersøk i Tyskland etter skadet villsvin og ennå ikke opplevd at noen hunder har blitt drept, men noen kjøttskader med sying som resultat er det blitt. De hunderasene jeg har vært med på ettersøk er Brandelbracke, Hannoveransk schweisshund, Jack Russel terrier, Tysk jaktterrier samt noen ubestemmelige rariteter av terriere.

 

Når det gjelder hva slags hund som er bra på villsvin, så er vel svaret at alle hunder som gidder å løpe etter et villsvin og bjeffe. Jeg har selv skutt villsvin i los for Labrador (!), Wachtelhund, Vorsteher, strihåret dachs, diverse mellomeuropeiske støvere, diverse terriere og i fjor skøyt jeg en stor keiler (gullmedalje) for en Beagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betviler ikke Bakstikkstuens historier, men ser vel for meg at Tyskalnad er et stort land, og at enkelte bundesland har variasjoner i sine tradisjoner. Enkelte har kanskje flere spesialister enn andre ?

 

Om dere skal hente dere en spesialist på villsvin fra Tyskland, så tenk på at de historiene jeg har fått referert kan være sanne.

 

Selv driver jeg med stående fuglehunder, og har erfart at det gamle øst-tyskland ikke er et distrikt jeg kommer til å hente hund eller sæd i fra, basert på hvordan de holder hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...