Jump to content

223, trykkmåling av hylser


Mats i skogen

Recommended Posts

Hei, jeg har nå skutt S&B 55 grs FMJ, trykkringen fra fabrikk før skyting ligger på 9,50 mm for hylsene. Etter en runde har de økt til 9,56-9,58 mm. Regner med at det er innenfor normalen, har lest at S&B lader i øvre leiet. Jeg skal lade om disse hylsene, hva vil være maks trykkring? Bør jeg måle halsen også? Takker for bidrag :)

Link to comment
Share on other sites

slik jeg har forstått det trenger du kun å bry deg om trykkringen ETTER de er skutt i ditt kammer. Trykkringen etter du har skutt de hjemmeladede skuddene (med samme hylse) bør ikke overstige denne.

Regn feks. gjennomsnittet av 10 fabrikkskudd og lad så du ligger under eller på samme nivå.

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring, men regner med at de fungerer, selv om de ikke er de beste der ute. Har du mange så er det bare å bruke dem. Det du kan sjekke er hvor lik vekten er. Varierer denne veldig så vil trykket variere også, og dermed utgangshastigheten. Dette trenger ikke bety mye på korte hold, men over 300m begynner høydespredningen å bety en del... Det viktigste er å ha mange hylser av samme type. blir disse slitt raskere enn lapua og norma, så er jo det også greit.

Link to comment
Share on other sites

Du skal og være obs på at S&B ofte lader litt hardt. Jeg vet ikke hvordan det er i .223, men i andre kaliber har jeg opplevd tunge hevearmsløft og tildels flate hetter. Så jeg ville nok ikke gått over den trykkringen som du måler. Som det står i ladeboken, ville jeg rundet ned på målene med ferdigladet, og rundet opp ved hjemmeladet.

 

Selve hylsene er greie nok de. Den kan være trange hettelommer, men dette merker du selvfølgelig. De holder heller ikke like lenge som f.eks Norma og Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Du skal og være obs på at S&B ofte lader litt hardt. Jeg vet ikke hvordan det er i .223, men i andre kaliber har jeg opplevd tunge hevearmsløft og tildels flate hetter. Så jeg ville nok ikke gått over den trykkringen som du måler. Som det står i ladeboken, ville jeg rundet ned på målene med ferdigladet, og rundet opp ved hjemmeladet.

 

Selve hylsene er greie nok de. Den kan være trange hettelommer, men dette merker du selvfølgelig. De holder heller ikke like lenge som f.eks Norma og Lapua.

 

Ah, enda flere bidrag, supert :D Ja, jeg har også lest at S&B lader litt hardt. Avrundingsmetoden i Ladeboken virker foruftig, så jeg skal holde meg under 9,57. En økning på 0,07 mm, det er spinnvilt at det er slike marginer man snakker om, men derfor ekstra viktig å ta det rolig!

 

Jeg hamstret nemlig en del S&B til 2,9 kr skuddet, så om hylsene holder 5 ganger mot Norma 10+ er ikke det så viktig. Kommer til å bruke CCI sine hetter, er visst litt harderer, og det var sterk anbefalt da jeg skal bruke en Lee Load Master presse. Jeg er fersk på lading, er det noe spesielt jeg bør legge merke til mtp hettelommeutfordringen under pressingen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...