Jump to content

noen med erfaring med nitro piston gevær\pistol


rbuzd

Recommended Posts

  • 4 months later...

Personlig ser jeg ikke helt poenget med nitro piston i Norge. Hele poenget med dette i forhold til fjær er at den skal kunne holde seg ladd over lengre tid uten at det går utover fjæren. Og siden det er ulovlig å jakte med luftvåpen i Norge og du da egentlig ikke trenger å ha våpenet ladd over lengre tid så ser jeg ikke poenget med å kaste bort penger på dette. Eneste lille fordelen jeg ser er at det blir gjerne litt mindre rekyl siden det er et nitro stempel istedet for en stor tung stål fjær som skal bevege seg i høy hastighet inni våpenet. Men det er nå bare min tanke om nitro ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke selve fjæren som skaper rekylbevegelse i seg selv, men stempelet.

Fjæren skyver stempelet raskt frem (litt småtungt stempel) og det oppstår en

bevegelse bakover, når stempelet stopper foran i sylinderen vil det oppstå en bevegelse

fremover..Altså en slags dobbeltrekyl.

 

Forøvrig er jeg ikke helt enig i din slutning da et fjærvåpen fint kan være spent over noen timer uten at dette ødelegger eller får fjæra til å sette seg.

Utover det mener jeg at jakt med luftvåpen burde forbys i alle land.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ikke helt poenget med nitro piston i Norge. Hele poenget med dette i forhold til fjær er at den skal kunne holde seg ladd over lengre tid uten at det går utover fjæren. Og siden det er ulovlig å jakte med luftvåpen i Norge og du da egentlig ikke trenger å ha våpenet ladd over lengre tid så ser jeg ikke poenget med å kaste bort penger på dette. Eneste lille fordelen jeg ser er at det blir gjerne litt mindre rekyl siden det er et nitro stempel istedet for en stor tung stål fjær som skal bevege seg i høy hastighet inni våpenet. Men det er nå bare min tanke om nitro ;)

 

Jeg tror nok at en del oversettelser er fra land der jakt med luftvåpen er tillatt. wasteland.no bla har selv sagt at de var litt slappe med å kontrollere oversettelsene. I deres tilfelle sto det omtalt jakt. det er nå endret. Men poenget mitt var at oversettelsene noen ganger er for direkte/ukritisk oversatt.

 

De bruker jo selvfølgelig det med at geværet kan sto oppspent over en lengre periode som et salgsgimmick. Men jeg personlig synes kanskje det kunne vært mere riktig med en beskrivelse som sier at det ikke er en fjær som slites som skulle vært det mere fremtredende i annonsene. Samt at det beholder samme utgangshastighet, selv etter mange tusen skudd.

 

Husk at en "tung stålfjær" ikke beveger seg så fryktelig mye. Den presses sammen, og ekspanderer igjen når man trykker på avtrekkeren. Det er ikke slik at den forflytter seg veldig langt :)

 

Jeg har en Gamo AF-10, pneumatisk luftpistol som fungerer på omtrent samme måte. HW har vel også noe lignende. Min Gamo er sikkert 15 år gammel, og er like god (eller ræva som ekspertene ynder å kalle de) i dag. Og den er mye brukt. Tett som ei potte, og aldri en eneste feil.

 

En annen ting med et slikt gevær med komprimert luft/gass har mindre mekanisk støy. Både under oppspenning og når man skyter. Om det har en praktisk betydning er usikkert. Man tåler vel litt rauting og knirk fra et luftvåpen, med mindre man legger 10k i det ??

 

Jeg synes mitt Benjamin NP er helt greit. Det er ikke favoritten, men helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...